• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

(zwem)vijver met stapelblokken

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Wij plannen in september te starten met aanleg zwemvijver.
Het wordt een constructie met stapelblokken gevuld met beton.
Ik twijfel nog wat over de beste aanpak waarbij ik zo min mogelijk beroep moet doen op betonmixers met betonpomp.

Constructie:
1659532009552.png

Het linkse ondiepe gedeelte: 1m x 4m
Het middelste diepe gedeelte: 5m x 4m
Het rechtse ondiepe gedeelte: 4,5 m x 4m

Eenvoudigste zou zijn
fase 1: de plaat van het diepe gedeelte te gieten
fase 2 : stapelblokken tot niveau ondiepe gedeelte + platen ondiepe gedeeltes
fase 3: stapelblokken niveau boven ondiepe gedeeltes
Dat vraagt echter drie keer een betonmixer met pomp voor drie keer relatief kleine hoeveelheden beton.
Kostelijk dus

Alternatief 1 zou zijn om samen met de plaat van het diepe gedeelte ook de platen van de ondiepe gedeeltes te gieten.
De platen van de ondiepe gedeeltes echter een 30 cm 'te kort' gieten met uitstekende wapening zodat deze 30 cm samen met het opvullen van de blokken kan worden dicht gegoten.
Haalbaar?
Bespaart 1 beurt mixer en betonpomp

Alternatief 2 kan zijn om deels (bvb vullen stapelblokken) uit te voeren met zelf gedraaide beton met betonmolen.
bvb Plaat diepe gedeelte met mixer en pomp (5.5 x 4.5 x 0.2 = 5 m³)
Platen ondiepe gedeelte met mixer en pomp (6 x 4.5 x 0.2 = 5,4 m³)
Vullen blokken met zelf gedraaide beton

Suggesties?
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Vraagjes voor de betonplaat (11m x 4,5m)

- dikte?
- wapening enkel net, dubbel net of glasvezel?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Minimum 25 cm .
Dikte wordt bepaald door de draagkracht van de ondergrond.
Belangrijkste daarin is, is dit op aan aangevulde grond, een gespitte grond ( diepspitten ) of een ongeroerde grond.
Bij het opmetsen van tussenmuurtjes moet je bewapening voorzien: best dubbel of glasvezelgewapend.
Opgelet bij glasvezelbewapening MOET je een beschermdoek van cc 1 cm op de bodem aanbrengen .
Anders kans dat je een rechtopstaande vezel los door de folie duwt.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
wapening met glasvezels komt voor een plaat van 25 cm ongeveer op dezelfde kostprijs als enkel net van 8mm.
Wat is technisch het beste alternatief?
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Omdat je zowel puntbelasting hebt van de muren als de algemene plaat MOET je een dubbel net voorzien
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Meeste voorbeelden die ik vind zijn met een enkel net:

https://www.bouwzelfjezwembad.nl/bouwplan/betonvloer-zwembad-storten

https://zwembad.doren.be/bakmaken.php

https://www.doehetzelfzwembad.be/Bodemplaat/

http://zwembad-de-kuip.be/De Bak/Vloerplaat.html

https://tuinadviesparkstad.nl/storten-betonplaat-buitenzwembad/

Een plaat van 25 cm met dubbel net dat is hetzelfde als wat onder onze woning zit. Moest zo van de stabiliteitsingenieur, aannemer verklaarde mij zot....
Niet wat overdreven voor een vijver? Dichting van de vijver wordt EPDM, de beton en de muren moeten dus niet zorgen voor waterdichtheid.
Muren staan aan de buitenrand, daarvoor lijkt bovenwapening mij zinvol.
Onderwapening zou zinvol zijn indien het midden kan zakken tov de zijkanten, dan komt er trekspanning onderaan de plaat. Gegeven dat de vijver komt op ongeroerde grond zie ik de betonplaat niet te verzakken onder de druk van het water.
Redeneer ik verkeerd?
Glasvezel als alternatief doorheen heel de plaat voldoende?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je vraagt :
Vraagjes voor de betonplaat (11m x 4,5m)

- dikte?
- wapening enkel net, dubbel net of glasvezel?
Ik antwoord naar mijn ervaring en vakkennis wat wij voorschrijven.
Ene keer meegemaakt dat de bodemplaat door de druk van gas ( moerasgas , was een gedempt moeras) naar omhoog stuikte.
En dan iemand die effe een houten terras op palen ging zetten OP de folie, op een betonplaatje van 15 cm dik want waarom 25.? EN in godsnaam met netten erin !? En dan nog dubble ???
Zijn mooi terras zakte bij een feestje los door de folie , los door de betonplaat.

Je hebt - zoals je stabiliteitsingenieur weet, 2 lasten die werken op zo'n plaat.
1 de drukbelasting van de muren die vervorming naar onderen geven. Je vloerplaat rekt langs onder en van boven duw je alle bij elkaar. Maar je hebt daardoor op de onbelaste delen ook vervorming. Zowel in de bovenlaag rek en onderaan opstoting.
2 je hebt ook grondwaterdruk op de betonplaat , opwaarts dus de bovenzijde van de plaat rekt uit. maar je hebt dan het vullen van devijver en dat zet dan weer druk naar onderen toe. Als je dan nog werkt met bodemdrains en - buizen in de geroerde ondergrond .

Eigenlijk had je aannemer ongelijk.
Maar als ik lees in vakliteratuur en in typebestekken en in bijscholingscursussen en uit eigen ervaring ( met scha en schand) dat je ofwel vezelwapening neemt ofwel dubbel net. Dan trek ik daar mijn conclusies uit.
Enigste wat kan,op voorwaarde dat je weet hoe draagkrachtig je grond is, is om de dikte naar 2cm brengen.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
drukbelasting van de muren gaat toch rek van boven geven???
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Fysica
Elke aktie geeft een reactie.
Een druk naar beneden zorgt voor een druk naar boven
en andersom.

oja en het is geen 2 cm maar 20 cm natuurlijk :ROFLMAO:
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hier volg ik niet meer hoor...
Druk van de muren zal inderdaad voor tegendruk door de grond tegen de onderkant van de plaat zorgen. Is de grond draagkrachtig genoeg dan zal die voldoende tegendruk kunnen genereren en kan de plaat aan de rand niet zakken. In dat geval zou wapening mijn inziens zelfs niet nodig zijn.
Kan de grond echter de druk van de plaat en muren niet volledig opvangen dan zal de plaat aan de randen een beetje zakken en komt deze ietwat bol te staan (midden hoger dan de randen). Trekspanning zit dan toch bovenaan en niet onderaan?
Een balk die wordt opgelegd tussen twee muren gaat willen doorhangen. Trekspanning zit dan onderaan, daar wil je de wapening onderaan. De muren op de rand van de plaat, dat is toch juist de omgekeerde situatie?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Tenzij de grond wel aan de randen en niet in het midden genoeg draagkracht heeft, of omdat je de randen dieper fundeert…
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Daarvoor zou onderwapening idd zinvol zijn. maar dan is het niet de drukbelasting van de muren maar deze van de plaat zelf en de waterkolom erboven.
Ik blijf toch het gevoel hebben dat een plaat van 25cm met dubbel net wat overkill is voor een vijver waar de betonplaat en gemetste wanden niet instaan voor de waterdichtheid.

Ik zal eens een mailtje sturen naar een satbiliteitsingenieur waar wij reeds eerder mee werkten met de vraag of wapening met glasvezels gemengd in het beton een evenwaardig alternatief is.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Zoals Luk aangaf, wat soort grond ligt daar ?
Hier was dat vaste ongeroerde grond en ik heb GEEN betonplaat gebruikt.

Rondom heb ik een ringfundering van aangestampte droge beton (met de remorque gaan halen en met een stuk hardhouten paal vastgeklopt) en daarop de betonblokken gemetst.

Omdat het toen een natte periode was had ik om modder te vermijden een dun laagje kiezel op de bodem gelegd (het is hier leemgrond).
Nadien daar eens met een trilplaat over en dan een laagje stabilisé.

Daarop ligt dan de rubberfolie, uiteraard met een beschermende doek tussen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Misschien mijn eerder bericht eens lezen met de nodige aandacht ?
Minimum 25 cm .
Dikte wordt bepaald door de draagkracht van de ondergrond.
Belangrijkste daarin is, is dit op aan aangevulde grond, een gespitte grond ( diepspitten ) of een ongeroerde grond.
Bij het opmetsen van tussenmuurtjes moet je bewapening voorzien: best dubbel of glasvezelgewapend.
Opgelet bij glasvezelbewapening MOET je een beschermdoek van cc 1 cm op de bodem aanbrengen .
Anders kans dat je een rechtopstaande vezel los door de folie duwt.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Bij het opmetsen van tussenmuurtjes moet je bewapening voorzien: best dubbel of glasvezelgewapend had ik gelezen als wapening in die muurtjes.

Anderzijds volgt op:
"wapening met glasvezels komt voor een plaat van 25 cm ongeveer op dezelfde kostprijs als enkel net van 8mm.
Wat is technisch het beste alternatief?"

"Omdat je zowel puntbelasting hebt van de muren als de algemene plaat MOET je een dubbel net voorzien"


Dan ga ik er van uit dat glasvezel geen volwaardig alternatief is en het een dubbel net zou moeten zijn.
Als glasvezel wel OK is dan is dat het betere alternatief want goedkoper dan een dubbel net...
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Tenzij de grond wel aan de randen en niet in het midden genoeg draagkracht heeft, of omdat je de randen dieper fundeert…
Of dat de grond aan de linkerkant draagkrachtiger is dan de rechterkant.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
En ik altijd maar denken dat een vijver gewoon een gat in de grond is. Nooit geweten dat dat zo specifiek gefundeerd wordt. Weer iets nieuws geleerd ?
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Voor de prijs van een paar betonnetjes gaat ge toch nie zo ver nadenken?
Op de totale prijs van een vijver gaan die paar 100€ t verschil nie maken.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ik moet de eerste Ir die een dubbel wapeningsnet (voor een dragende vloerplaat van 25 cm en meer ) laat vervangen door glasvezelwapening nog tegenkomen.
En ik ken nochtans vele Ir.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Vraag is natuurlijk in hoeverre dubbel gewapende plaat van 25 cm nodig is. Zoals zo vaak, hoe meer je leest en opzoekt hoe meer tegenstrijdige info, gaande van enkel gewapende plaat 15 cm tot dubbel gewapende plaat 25cm.
Zal uit alle info uiteindelijk moeten kiezen ifv evenwicht waar ik voldoende vertrouwen in heb en toch enigzins economisch verantwoord...
enkel net 8mm komt op een kleine 600 EUR. Glasvezel gewapend ongeveer 550 EUR, dubbel net 1200 EUR...
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Conclusie sonderingsrapport:

1662463675869.png
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan