• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen en saharazand

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Net eens het (plat) dak op gegaan om de PV-panelen te reinigen na de Saharastorm.
Op het eerste zich lag er eigenlijk niet echt iets op, ze zagen er best proper uit.
Maar goed, ik was daar nu toch, had de speciale borstel en de tuinslang mee, dus even 20 minuutjes losgaan.
Daarna uit nieuwsgierigheid toch eens de grafieken er bij genomen.
Van 3200W naar bijna 3700W. Eerst zelfs nog iets hoger, maar dat was wellicht dankzij de afkoeling door het koude water. Ik heb 5300Wp liggen, pal zuid, 15° helling. Chinese blauwe panelen 5j oud. Chinese omvormer 4.2 met 2 trackers.

Wel gemerkt dat de mannen die 6 maand geleden aan ons naastliggende dak gewerkt hebben blijkbaar lijm of zoiets gemorst hebben op 1 paneel. Redelijk transparant, maar toch heel wat spetters.

Het loont dus wel de moeite om af en toe eens naar boven te klimmen.
Alhoewel, als het later deze week wat regent waren ze misschien vanzelf proper geweest.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
In Nederland is het echt gangbaar om regelmatig je panelen te reinigen... Alleen kost zo'n goede telescopische set vlot 500 euro...

Dus op een hellend dak misschien niet zo nuttig? Op een plat dak zie ik het nut er wel van in.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Er zijn tegenwoordig _tig ramenwassers die deze poets service ook aanbieden... Ik denk zelfs een pak goedkoper dan wat die firma's aanbieden... Rondhoren is de boodschap. Voor je aan 500€ zit kan je soms beter af zijn met een poets service.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Panelen onder 40 tot 45° blijven sowieso properder dan die op 15°.
Ik merk ook dat er zich onderaan wel een laagje vuil ophoopt dat moeilijker weggespoeld wordt bij vlakker liggende panelen. Dat lijkt me ook niet onlogisch. Er vormt zich ook wel wat groene aanslag daar, en die klimt op 6 maanden tot een jaar toch tot op de onderste cellen. Misschien omdat hier veel bomen staan.

Ik heb een borstel met gardena-koppeling aan het uiteinde van de steel. Gekocht in de Aldi voor 10€ of zo. Werkt perfect. Er zat ook een harde borstelkop bij, maar die heb ik niet nodig. In de koppeling kan ook een gardena shampoo-stick, om bvb de ramen te wassen. Top.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
In Nederland is het echt gangbaar om regelmatig je panelen te reinigen... Alleen kost zo'n goede telescopische set vlot 500 euro...

Dus op een hellend dak misschien niet zo nuttig? Op een plat dak zie ik het nut er wel van in.
Op plat dak heb je geen telescoopsteel nodig
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Panelen onder 40 tot 45° blijven sowieso properder dan die op 15°.
Ik merk ook dat er zich onderaan wel een laagje vuil ophoopt dat moeilijker weggespoeld wordt bij vlakker liggende panelen. Dat lijkt me ook niet onlogisch. Er vormt zich ook wel wat groene aanslag daar, en die klimt op 6 maanden tot een jaar toch tot op de onderste cellen. Misschien omdat hier veel bomen staan.

Ik heb een borstel met gardena-koppeling aan het uiteinde van de steel. Gekocht in de Aldi voor 10€ of zo. Werkt perfect. Er zat ook een harde borstelkop bij, maar die heb ik niet nodig. In de koppeling kan ook een gardena shampoo-stick, om bvb de ramen te wassen. Top.
bij mij ook, randje onderaan

heb ook zo een gelijkaardige set,
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
dus het moet eens regenen... Dat waren ook de woorden van de plaatser van onze panelen: Panelen moet je niet kuisen, als het eens goed regent worden die wel terug proper... Probleem hier is dat wij een kroonlijsthoogte van 6m hebben... Niet zo eenvoudig om even wat panelen te poetsen...
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Zou er eens wat water opspuiten met een hogedrukreiniger (onder een boogje) helpen? De regen blijft precies lang uit...
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Zou er eens wat water opspuiten met een hogedrukreiniger (onder een boogje) helpen? De regen blijft precies lang uit...
Ik was ook al aan het denken om er eens met de tuinslang gewoon op te sproeien...
Hogedrukreiniger heeft natuurlijk weinig debiet.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
dus het moet eens regenen... Dat waren ook de woorden van de plaatser van onze panelen: Panelen moet je niet kuisen, als het eens goed regent worden die wel terug proper... Probleem hier is dat wij een kroonlijsthoogte van 6m hebben... Niet zo eenvoudig om even wat panelen te poetsen...
11+ hier. Achteraan is er nog wel aan te geraken vanop het plat dak van de achterbouw, maar vooraan: nope.
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
Hier een plat dak waar ik op kan van het plat dak op het eerste. Ze raden aan toch regelmatig je dak te inspecteren. Dus doe ik elk voorjaar eventjes een dakinspectie + panelen afspuiten. Met de zachte borstel nog even dat beetje groene aanslag vanonder weghalen (soms een heel klein beetje op de onderste cellen) en de vogelkak die niet 100% afgespoeld raakt door de regen eraf wrijven en klaar.

Half uurtje werk, in mijn geval niet gevaarlijk en wie weet een beetje mee opbrengst.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Met water alleen komt dat saharazand er hier niet af en er is echt genoeg gevallen deze maand, ruim 300L/m2
Ik moet er een borstel bij pakken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan