Werkplaats muren opknappen

Jonasm

Nieuw Lid
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
75
Waarderingsscore
4
Punten
8
Goedenavond iedereen,

Ik heb een werkplaats voor houtbewerking (7x4m) die vroeger dienst deed als stal, waarvan ik de muren (aan de binnenkant) wil opknappen.
De huidige muren zijn gewoon gemetselde muren (enkele steen), zoals op onderstaande foto.
De binnenkant ziet er gelijkaardig uit, alleen niet gevoegd. Dit geeft redelijk veel stof af, en zou deze muren wat willen opknappen om wat properder te zitten.

Iemand advies hier ik dit het beste kan doen?

Bedankt!
Jonas

IMG_7414.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.248
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
voegen bijwerken en daarna de muur pappen met een doorschijnende beschermlaag aka vernis.
Opgelet ik zeg vernis maar je moet wel zeer specifiek een doorschijnende vochtdoorlatende fixatief nemen.
In mijn apejaren eens daarmee binnenmetselwerk gedaan maar is te lang geleden.
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.363
Waarderingsscore
1.238
Punten
113
Het eenvoudigste, het goedkoopste en tegelijk het meest degelijke is de muur proper en stofvrij maken , vervolgens licht bevochtigen om hem daarna volledig te overstijken met een platte mortel. Ook wel kaleien genoemd.
Bij het overstrijken met die mortel kan je tegelijk in één beweging ook de voegen vullen. Je kan dit doen met een blokborstel of ook met truweel of plakspaan waarbij er achteraf nog eens met een blokborstel overgaat. Bij de tweede methode kan je de mortellaag wat dikker opzetten en krijg je het effect tussen kaleien en bepleisteren.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
2.481
Waarderingsscore
358
Punten
83
Het gaat over de binnenkant hé... Dan denk ik eerder richting latwerk en OSB zodat je de makkelijk zaken aan die muren kan monteren (mits je latwerk stevig genoeg is)... en wil je er in de winter ook werken zonder veel te moeten gaan stoken of zet je een houtstoofke voor uw houtafval? Anders misschien best ook meteen wat isoleren (en dan het dampscherm niet vergeten)...
 

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
1.775
Waarderingsscore
118
Punten
63
Misschien een domme vraag , ........maar is de buitenmuur ( de stenen dus ) tevens de binnenmuur ?
Dat lijkt me niet volgens de regels van de kunst dan , tenzij ik ergens over lees natuurlijk.
Ik zou me persoonlijk niet goed voelen in zo'n (ge)bouw waarvan de muur maar +- 10 ? cm dik is ...
 

Jonasm

Nieuw Lid
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
75
Waarderingsscore
4
Punten
8
voegen bijwerken en daarna de muur pappen met een doorschijnende beschermlaag aka vernis.
Opgelet ik zeg vernis maar je moet wel zeer specifiek een doorschijnende vochtdoorlatende fixatief nemen.
In mijn apejaren eens daarmee binnenmetselwerk gedaan maar is te lang geleden.

Het eenvoudigste, het goedkoopste en tegelijk het meest degelijke is de muur proper en stofvrij maken , vervolgens licht bevochtigen om hem daarna volledig te overstijken met een platte mortel. Ook wel kaleien genoemd.
Bij het overstrijken met die mortel kan je tegelijk in één beweging ook de voegen vullen. Je kan dit doen met een blokborstel of ook met truweel of plakspaan waarbij er achteraf nog eens met een blokborstel overgaat. Bij de tweede methode kan je de mortellaag wat dikker opzetten en krijg je het effect tussen kaleien en bepleisteren.

Bedankt alvast voor de reacties!

Het gaat inderdaad over de binnenkant. Bij deze een aantal foto's:
IMG_7417.JPG
IMG_7415.JPG

IMG_7416.JPG

Het dak is geïsoleerd, de muren niet. Maar het vries eigelijk nooit binnen.
Misschien een domme vraag , ........maar is de buitenmuur ( de stenen dus ) tevens de binnenmuur ?
Dat lijkt me niet volgens de regels van de kunst dan , tenzij ik ergens over lees natuurlijk.
Ik zou me persoonlijk niet goed voelen in zo'n (ge)bouw waarvan de muur maar +- 10 ? cm dik is ...

Nee, de muren zijn minstens 20cm dik. Volgens mij binnen- en buitenmuur, maar zonder spouw? Ik weet niet juist hoe dat vroeger gebouwd werd.
Het gaat over de binnenkant hé... Dan denk ik eerder richting latwerk en OSB zodat je de makkelijk zaken aan die muren kan monteren (mits je latwerk stevig genoeg is)... en wil je er in de winter ook werken zonder veel te moeten gaan stoken of zet je een houtstoofke voor uw houtafval? Anders misschien best ook meteen wat isoleren (en dan het dampscherm niet vergeten)...
Het zou inderdaad handig zijn om iets aan de muren te kunnen hangen.
Aan welk latwerk denk je dan? Gyproc profielen of eerder hout? Hoe kan ik dat dan best bevestigen tegen de muur? (ik heb enkel ervaring met plafonds steken). Om dat iets of wat pas te krijgen, zal ook niet evident zijn vrees ik...
 

Regis07

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
2.762
Waarderingsscore
332
Punten
83
Als deze er zo mogen bij blijven ... hydrofuge (transparante gevelbescherming).
Kan je aanbrengen met de blokborstel, gevelverfrol of vernevelen.
 

Jonasm

Nieuw Lid
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
75
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik zou een gedeelte van de ruimte afwerken met OSB, op een regelwerk. Tot een 2-2,5m hoog zodat ik makkelijk zaken kan ophangen. De rest zou ik dan bezetten met een gevelbescherming.

Graag wat advies hoe ik dat regelwerk pas krijg. Ik veronderstel dat ik met metalstuds moet werken? Is volgende werkwijze juist:
- Horizontaal profiel op de vloer bevestigen, op 2 cm van de muur
- Verticaal profiel in het horizontale profiel zetten, en tegen de muur bevestigen, pas zetten (zowel links als rechts)
- Met een horizontaal profiel van links naar rechts. Maar bevestig ik dit dan tegen de muur ipv tegen het plafond (aangezien ik geen plafond heb op 2-2,5m hoogte? En dan de ruimte ertussen opvullen met opvulblokjes?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
11.914
Waarderingsscore
1.258
Punten
113
Gewoon houten balkjes tegen die muur vijzen met afstandsblokjes en schroeven 5 of 6mm. Daarop dan de OSB platen.

Je begint met 1 balkje aan de zijkant en zet dat loodrecht met het waterpas, en vast met spietjes en schroeven. Aan de andere kant doe je hetzelfde en dan span je 3 touwtjes (boven, midden, onder) erg strak van links naar rechts en schuif je daar een balkje achter en dat beweeg je dan over de hele breedte langs de muur om te zien of het nergens aan de draadjes hapert. Indien wel, dan moeten de zijbalkjes wat verder van de muur en doe je de oefening opnieuw. Eens de draadjes goed liggen steek je links en rechts een afstanddblokje van 2mm tussen draad en balkje en begin je de tussenliggende balkjes te plaatsen op 2mm van de draad (controle met afstandblokje) en opspieën en vastschroeven. Dan de platen erop.
Je kan eventueel tussen balkje en muur nog opspuiten met low-expansion PUR schuim, voor extra stevigheid, maar de combinatie van balkjes en platen en spietjes zal oo zichzelf ook vrij star worden.

Desnoods eerst de achterliggende wand hydrofugeren of kelder-witten. Al is er wel wat voor te zeggen om uitdrogen langs binnen maximaal toe te laten.

Neem eventueel kunststof afstandsblokjes/spieën.
En misschien ook werken met slagpluggen zodat je maar 1 maat moet boren en niet moet schroeven.
Afstandsschroeven ipv afstandsblokjes zijn ook een optie, maar dan zeker opschuimen voor de stevigheid.

oh ja: het steekt op gene mm hé bij dat uitpassen, dat zie je toch nooit. Ook een gepleisterde muur mag onder een lat van 2m lang wel wat speling hebben. Dat is niet zichtbaar en binnen de norm.
 
Laatst bewerkt:

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.363
Waarderingsscore
1.238
Punten
113
Ik zou een gedeelte van de ruimte afwerken met OSB, op een regelwerk. Tot een 2-2,5m hoog zodat ik makkelijk zaken kan ophangen. De rest zou ik dan bezetten met een gevelbescherming.

Graag wat advies hoe ik dat regelwerk pas krijg. Ik veronderstel dat ik met metalstuds moet werken? Is volgende werkwijze juist:
- Horizontaal profiel op de vloer bevestigen, op 2 cm van de muur
- Verticaal profiel in het horizontale profiel zetten, en tegen de muur bevestigen, pas zetten (zowel links als rechts)
- Met een horizontaal profiel van links naar rechts. Maar bevestig ik dit dan tegen de muur ipv tegen het plafond (aangezien ik geen plafond heb op 2-2,5m hoogte? En dan de ruimte ertussen opvullen met opvulblokjes?
Voor die platenwand kan je inderdaad best eerst houten latten om de 40 cm tegen de muur schroeven om daarop uw platen te bevestigen.
Indien je de muren voor de rest gaat kaleien of bepleisteren dan zou ik dat ook doortrekken over de gedeeltes waar je die houten platen wilt plaatsen, dat gaat in één moeite mee door, het versterkt uw muur en de bevestigingen van die latten er in. Het voorkomt ook stofnesten van loskomend voegwerk achter die platen.
Trouwens, als die platen enkel dienen om één en ander op te hangen, je kan uiteraard ook op een bepleisterde op gekaleide muur doen.
 

Jonasm

Nieuw Lid
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
75
Waarderingsscore
4
Punten
8
Gewoon houten balkjes tegen die muur vijzen met afstandsblokjes en schroeven 5 of 6mm. Daarop dan de OSB platen.

Je begint met 1 balkje aan de zijkant en zet dat loodrecht met het waterpas, en vast met spietjes en schroeven. Aan de andere kant doe je hetzelfde en dan span je 3 touwtjes (boven, midden, onder) erg strak van links naar rechts en schuif je daar een balkje achter en dat beweeg je dan over de hele breedte langs de muur om te zien of het nergens aan de draadjes hapert. Indien wel, dan moeten de zijbalkjes wat verder van de muur en doe je de oefening opnieuw. Eens de draadjes goed liggen steek je links en rechts een afstanddblokje van 2mm tussen draad en balkje en begin je de tussenliggende balkjes te plaatsen op 2mm van de draad (controle met afstandblokje) en opspieën en vastschroeven. Dan de platen erop.
Je kan eventueel tussen balkje en muur nog opspuiten met low-expansion PUR schuim, voor extra stevigheid, maar de combinatie van balkjes en platen en spietjes zal oo zichzelf ook vrij star worden.

Desnoods eerst de achterliggende wand hydrofugeren of kelder-witten. Al is er wel wat voor te zeggen om uitdrogen langs binnen maximaal toe te laten.

Neem eventueel kunststof afstandsblokjes/spieën.
En misschien ook werken met slagpluggen zodat je maar 1 maat moet boren en niet moet schroeven.
Afstandsschroeven ipv afstandsblokjes zijn ook een optie, maar dan zeker opschuimen voor de stevigheid.

oh ja: het steekt op gene mm hé bij dat uitpassen, dat zie je toch nooit. Ook een gepleisterde muur mag onder een lat van 2m lang wel wat speling hebben. Dat is niet zichtbaar en binnen de norm.
Ik zou een gedeelte van de ruimte afwerken met OSB, op een regelwerk. Tot een 2-2,5m hoog zodat ik makkelijk zaken kan ophangen. De rest zou ik dan bezetten met een gevelbescherming.

Graag wat advies hoe ik dat regelwerk pas krijg. Ik veronderstel dat ik met metalstuds moet werken? Is volgende werkwijze juist:
- Horizontaal profiel op de vloer bevestigen, op 2 cm van de muur
- Verticaal profiel in het horizontale profiel zetten, en tegen de muur bevestigen, pas zetten (zowel links als rechts)
- Met een horizontaal profiel van links naar rechts. Maar bevestig ik dit dan tegen de muur ipv tegen het plafond (aangezien ik geen plafond heb op 2-2,5m hoogte? En dan de ruimte ertussen opvullen met opvulblokjes?
Voor die platenwand kan je inderdaad best eerst houten latten om de 40 cm tegen de muur schroeven om daarop uw platen te bevestigen.
Indien je de muren voor de rest gaat kaleien of bepleisteren dan zou ik dat ook doortrekken over de gedeeltes waar je die houten platen wilt plaatsen, dat gaat in één moeite mee door, het versterkt uw muur en de bevestigingen van die latten er in. Het voorkomt ook stofnesten van loskomend voegwerk achter die platen.
Trouwens, als die platen enkel dienen om één en ander op te hangen, je kan uiteraard ook op een bepleisterde op gekaleide muur doen.

Merci mannen! Exact wat ik wou weten :)

Als latten gebruik ik er van 22x45?

Als ik de muren wil kaleien met een platte mortel, welk mengsel adviseer je hiervoor? Kan ik eventueel een licht grijs/wit resultaat krijgen? Zodat de ruimte niet te donker wordt?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
11.914
Waarderingsscore
1.258
Punten
113
20mm is niet echt veel marge om in te schroeven, hé. Pakt vijzen 4x40, met 18mm en 22mm is dat maar net genoeg. En zo’n dun latje heeft ook de neiging om zich krom te laten zetten door spanning op vijzen/afstandsblokjes.
Ik zou 38x58 (cls/sls) nemen. Dat geeft in alle richtingen genoeg marge en stevigheid.
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.363
Waarderingsscore
1.238
Punten
113
Als ik de muren wil kaleien met een platte mortel, welk mengsel adviseer je hiervoor? Kan ik eventueel een licht grijs/wit resultaat krijgen? Zodat de ruimte niet te donker wordt?
Dat kan, je gebruikt dan best een mengsel van 2 tot 3 delen wit zand met 1 deel witte kalk.
Het resultaat is niet zo wit als met gipspleister maar eerder een gebroken wit of wat men ook wel eens 'oud wit' noemt.
Best witte kalk gebruiken ipv witte cement want volgens wat ik op de foto zie meen ik dat de muren of toch minstens een deel ervan ook met een kalkmortel zijn gemetseld.
 

Jonasm

Nieuw Lid
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
75
Waarderingsscore
4
Punten
8
20mm is niet echt veel marge om in te schroeven, hé. Pakt vijzen 4x40, met 18mm en 22mm is dat maar net genoeg. En zo’n dun latje heeft ook de neiging om zich krom te laten zetten door spanning op vijzen/afstandsblokjes.
Ik zou 38x58 (cls/sls) nemen. Dat geeft in alle richtingen genoeg marge en stevigheid.
Als ik de muren wil kaleien met een platte mortel, welk mengsel adviseer je hiervoor? Kan ik eventueel een licht grijs/wit resultaat krijgen? Zodat de ruimte niet te donker wordt?
Dat kan, je gebruikt dan best een mengsel van 2 tot 3 delen wit zand met 1 deel witte kalk.
Het resultaat is niet zo wit als met gipspleister maar eerder een gebroken wit of wat men ook wel eens 'oud wit' noemt.
Best witte kalk gebruiken ipv witte cement want volgens wat ik op de foto zie meen ik dat de muren of toch minstens een deel ervan ook met een kalkmortel zijn gemetseld.

Top!

En nog een laatste vraag: moet ik overwegen om ook eerst een doek te plaatsen? Ik sprak over mijn plannen tegen een aannemer (die momenteel wat werken voor ons aan het uitvoeren is) en hij raadde aan om ook zo een zwarte doek (Delta?) aan de binnenkant te plaatsen. Voor moest er vocht door de muur komen dat dat niet wordt opgezogen door de OSB.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
11.914
Waarderingsscore
1.258
Punten
113
Bwah… De OSB zal ruwweg 4cm van de muur staan. Wat gaat die nog opzuigen? Als je de balkjes ook nog eens op kunststof afstandsblokjes/spietjes zet, dan gaan die ook geen contact met de muur hebben.
Zet wel de balkjes ook op kunststof afstandsblokjes (5mm) zodat ze aan de grond ook niets opzuigen en hou ook de OSB 5mm van de grond.
Zo kan de wand ook ventileren en opdrogen mocht er toch sporadisch iets van vocht komen.
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.363
Waarderingsscore
1.238
Punten
113
Eens met DIY. Plaats de platen en de latten luchtig ten opzichte van de muur.
Je kan ook tussen elk afstandsblokje en de muur een lapje roofing of folie voorzien.
 

Jonasm

Nieuw Lid
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
75
Waarderingsscore
4
Punten
8
Zo redeneerde ik ook... leek me wat overkill om nog eens een doek te plaatsen. Tis niet dat die ruimte nu vochtig aanvoelt, in tegendeel zelfs. Onder het moto, bezin eer je begint, wou ik toch nog even bevestiging :)
 
Bovenaan