Welke verwarming nemen?

Lid geworden
16 jun 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
We hebben met ons gezin van 5 een huis van 175m2 bewoonbare oppervlakte gekocht.

Deze wordt momenteel verwarmd door oude radiatoren op gas.
Nu willen we dat veranderen wegens oude installatie en nieuwe brander nodig.

waar kiezen we voor? Wat is energiezuinig en toch ook een beetje betaalbaar? Ik zie het bos door de bomen niet;-)
Geothermische warmtepomp?
gewone warmtepomp?
Electrisch deels via zonnepanelen
met radiatoren op accumulatie?
Met radiatoren op gas?

budget max 15000€. En er zal ook een houtkachel gebruikt worden in de living.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.518
Punten
113
Vraag is wat je allemaal verwacht voor die 15k ? Enkel CV of ook PV en andere werken ? Vvw ?
Wat is bv het warmteverlies momenteel ? Ga je isolatieschil nog aanpakken ?
Hou oud is de woning, en welke werken dienen er dan toch al te gebeuren ?
Houtkachel, zou ik persoonlijk al zeker vermijden. Extra budget, als je die nog niet hebt. Is vervuilend, en maakt het jou moeilijker om de woning onder controle te houden qua verwarming.

Keuze... Zuinigste is altijd stap 1 : energiebehoefte maximaliseren. Elke kWh die je niet nodig hebt is.
Als dat gebeurd is, kan je op lager temp en dus lager vermogen verwarmen.
Enorm aangenaam is vvw.
L/W wp is een mooie optie. PV is ook leuk, maar denk eraan dat die opbrengen wanneer je veel minder vraag het en omgekeerd.
Gas is een lagere investering, maar is momenteel sterker aan het stijgen dan elec, waardoor gebruikskost iets hoger ligt dan wp.

Lid geworden
16 jun 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
We willen liefst zo weinig mogelijk breken. Woning is van 1963, en epc waarde is 350. Ik denk best eens advies in te winnen van een chauffagist want ik ken het allemaal niet zo goed. we zijn een gezin van 5 ( dus dagelijks douchen) en hebben het toch graag warm beneden. Vloerverwarming betekent de vloeren openbreken overal en da’s wel heel ingrijpend en brengt dan weer andere kosten mee… dank voor de uitleg

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
309
Punten
83
We willen liefst zo weinig mogelijk breken. Woning is van 1963, en epc waarde is 350. Ik denk best eens advies in te winnen van een chauffagist want ik ken het allemaal niet zo goed. we zijn een gezin van 5 ( dus dagelijks douchen) en hebben het toch graag warm beneden. Vloerverwarming betekent de vloeren openbreken overal en da’s wel heel ingrijpend en brengt dan weer andere kosten mee… dank voor de uitleg
Als je geen vloerverwarming wenst, vallen de geothermische en lucht/water-warmtepomp al af.
Rest er dan nog ofwel de bestaande radiatoren te gebruiken; in dat geval laat je een nieuwe, condenserende gasketel plaatsen.
Of je kiest voor lucht-lucht warmtepompen ("airco's"), waarmee je kan verwarmen en koelen. De vraag is dan hoe je de warmwaterproductie ziet.

Los daarvan is het eerste wat je moet bekijken, waar je het best en snelst kan isoleren, zodat je warmtevraag beperkter wordt.

• Leuk
Waarderingen: Fery

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.518
Punten
113
Hopelijk zijn in de loop de jaren alle leidingen dan al eens vervangen, anders vrees ik dat je heel wat kosten gaat hebben.
Hier ook een woning van dat bouwjaar. Alle ondergrondse leidingen waren "rot" ook al werkte alles nog.

Lid geworden
16 jun 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hopelijk zijn in de loop de jaren alle leidingen dan al eens vervangen, anders vrees ik dat je heel wat kosten gaat hebben.
Hier ook een woning van dat bouwjaar. Alle ondergrondse leidingen waren "rot" ook al werkte alles nog.
Ik vrees hetzelfde verhaal hier…

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.518
Punten
113
Ik vrees hetzelfde verhaal hier…
Hier was daar geen vrees voor. Speciaal zlgezochtbachter zulke woning. Net omdat we alles zelf gingen vervangen.
Zonder met de vinger te wijzen, want je bent zeker niet de enige, maar je gaat bij zo'n aankoop toch niet over 1 nacht ijs ?
Is dit een tussentijdse woning ? Of is dit een aankoop "voor het leven" ?
Dan zou ik toch eens met iemand met wat kennis eens overlopen wat de pijnpunten zijn , welke je best eerst aanpakt , budgettering voorzien,...
Bekijken wat je eventueel zelf kan .

Woningen uit die jaren zijn meestal'goed gebouwd, ruime vertrekken, maar verder zijn meestal de leidingen, technieken en isolatieschil, aan vervanging/verbetering toe.
Als je dan eenmaal aan die werken begint, tja, dan volgt de rest eigenlijk.

• Leuk
Waarderingen: Fery
Lid geworden
16 jun 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik begrijp wat je bedoelt en idd we willen het huis volledig vernieuwen en waren ook op zoek naar zoiets. Het is gewoon het feit dat de eigenaar zei dat alles nog werkt maar we ook wel beseffen dat leidingen van 60 jaar oud gewoon toe zijn aan vernieuwing.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.518
Punten
113
Ik begrijp wat je bedoelt en idd we willen het huis volledig vernieuwen en waren ook op zoek naar zoiets. Het is gewoon het feit dat de eigenaar zei dat alles nog werkt maar we ook wel beseffen dat leidingen van 60 jaar oud gewoon toe zijn aan vernieuwing.
Mijn raad, die het in 1 keer goed.
In stukken renoveren is veel moeilijker en maakt het duurder. Heel wat dingen kan je makkelijk zelf.

roosen00

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
354
Punten
63
je wil alles vernieuwen maar niet breken ???

Bovenaan