• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Water in de garage via buis

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Goedemiddag,

We hebben deze ochtend de akte verleden van ons net aangekochte huis. We gingen dan erna eens een kijkje nemen (gisterenavond al inspectie gedaan) en we stelden vast dat nu met het noodweer er water in de garage binnenkomt via een soort buis onder we wasbak. Achter de wand waar de wasbak zit, zit in principe iets hoger de kruipkelder. Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe we dit kunnen verhelpen?
 

Bijlagen

  • 6A32E257-DEBA-40A5-BE87-9B9E3B915ABD.jpeg
    6A32E257-DEBA-40A5-BE87-9B9E3B915ABD.jpeg
    242 KB · Weergaven: 134
  • 23911827-20B2-4D7E-A3FB-5FC4AFAD9CF5.jpeg
    23911827-20B2-4D7E-A3FB-5FC4AFAD9CF5.jpeg
    189,9 KB · Weergaven: 133

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Gok : aan het roostertje is een afvoer gekoppeld die afwatert naar een riolering (zou ook naar infiltratie of andere put kunnen zijn)
Als ik het me goed herinner uit een andere post wonen jullie in Brabant en door het noodweer daar kan het zijn dat er rond huis of in riolering een zeer hoge waterstand is geweest waardoor het in jullie huis is gelopen.

Wat kan je doen, putje opendoen (roostertje), kijken of ze is aangekoppeld aan riolering, riolering proberen opzoeken of inspectieputjes in tuin openleggen en uitzoeken waar er nu nog water zit. Vragen aan buren of ze ook problemen hebben / hadden.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Die buizen onder de wasbak zijn toevallig geen 'steunbuizen' die ze gebruikt hebben om de wasbak te ondersteunen? Daarvoor een gat in / door de muur gemaakt en dan de buis er in gestoken, die nu uitkomt in de kruipruimte waar het nodige water staat dat nu via de buis naar buiten kan?

Puur speculatie :)
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
@Caroto
Ik had er eerst ook overheen gezien maar op de eerste foto zie het water lopen uit de linkse buis die daar ter ondersteuning van de uitgietbak in de muur is bevestigd. Op die manier heeft men ongewild een opening gemaakt tussen kruipkelder en kelder.

Edit: ondertussen zie ik dat @SanderR ook al op dat idee is gekomen.
Je zou al kunnen beginnen met in die buiseindes een stop te drukken.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Dat was inderdaad ook mijn gedacht.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
:D amai helemaal over gekeken. :Fietser op zijn bek: Desnoods een zak over binden of afval in die buisjes proppen zou meeste water ook moeten tegenhouden tot je iets deftig kan afstoppen. En misschien dompelpomp of dergelijke halen om die kelder leeg te pompen. Kans is groot dat waterpeil nog stijgt.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Bedankt allemaal voor jullie input.

Die kruipkelder zit vol bouwmateriaal en er zit geen water in. Of bedoelen jullie de ruimte onder de kruipkelder?

De garage is wel gelijk aan straatniveau want we zitten in het Pajottenland dus heuvelachtig. Zou het dan nog kunnen door de riolering?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Heb je al een kurk in die buis gestopt?
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Heb je al een kurk in die buis gestopt?
Nee, we hebben het huis letterlijk deze ochtend gekocht. Gingen na de akte langs en zagen dit. We zijn voorlopig niet verder geraakt dan er een emmer onder te zetten.

Zou er door een kurk het water geen andere uitweg zoeken?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Daar kun je alleen maar achter komen door het te proberen, veel anders zal toch niet lukken op korte termijn en die emmer zal snel vol zijn dus werkt ook niet echt.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Dan gaan we dat proberen.

Ik vrees ook dat we hier met een verborgen gebrek zaten bij aankoop…
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Toevallig gene oude waterput (boor buizenput) buiten?

Bij ons was dat een gelijkaardige buis die in de put zat die aangesloten was op een pomp. Las het grondwater uitzonderlijk hoog staat kan dat mss beginnen lopen.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Toevallig gene oude waterput (boor buizenput) buiten?

Bij ons was dat een gelijkaardige buis die in de put zat die aangesloten was op een pomp. Las het grondwater uitzonderlijk hoog staat kan dat mss beginnen lopen.
Ik heb eigenlijk echt geen idee. We hebben het huis een halve dag gekocht…

We zijn nu onze mogelijkheden aan het afwegen. (I) de brandverzekering is al verwittigd maar heb schrik dat die niet gaan tussenkomen omdat het een huis betreft uit 1972 waarvan de vorige eigenaar het niet meer goed onderhouden heeft.

(ii) Gerechtsdeurwaarder laten komen en het verborgen gebrek laten vaststellen en procedure starten tegen de verkopers. Hoewel dit een lange weg kan zijn en we niet zeker dat we gelijk kan krijgen. Dan nog lijkt dit een heel energieopslorpende weg.

(iii) loodgieter bellen, de oorzaak laten opsporen en hem gewoon betalen.

Volgend jaar beginnen we eveneens aan ons ingrijpende energetische renovatie dus er moet wel veel aangepakt worden. We wouden echter wel in de garage en in de kelder ons beperken tot de technieken…
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik zou niet te rap panikeren. Wacht een paar dagen tot het grondwater en het water in die kruipkelder terug gezakt is, en spuit de beide buizen dan dicht. Als dit het enige 'verborgen' gebrek is mag je nog heel blij zijn.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dan gaan we dat proberen.

Ik vrees ook dat we hier met een verborgen gebrek zaten bij aankoop…
De toestand is op dit moment abnormaal, er gebeuren nu ontzaglijk veel dingen (en duizend maal ergere) die men vroeger nooit heeft voorgehad. Dit is gewoon een gevolg van een abnormaal hoge waterstand.
Twee kurken stoppen in die buizen en afwachten. Als je dus twee flessen ontstopt om de aankoop te vieren heb je meteen ook al de oplossing erbij :).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Toevallig gene oude waterput (boor buizenput) buiten?

Bij ons was dat een gelijkaardige buis die in de put zat die aangesloten was op een pomp. Las het grondwater uitzonderlijk hoog staat kan dat mss beginnen lopen.
Hier gaat het duidelijk over korte stukken ondersteuningsbuizen voor de uitgietbak.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Ik zou niet te rap panikeren. Wacht een paar dagen tot het grondwater en het water in die kruipkelder terug gezakt is, en spuit de beide buizen dan dicht. Als dit het enige 'verborgen' gebrek is mag je nog heel blij zijn.
Zouden we dan nergens anders schade kunnen hebben? De paniek is beetje over… Ik zal eens een loodgieter vragen om een bestek te laten maken en dan kunnen we nog zien.

We waren sowieso van plan om een totaalrenovatie te doen dus alle buizen gaan vervangen worden dus als daar een oorzaak zou liggen, gaan we er niet wakker van liggen. We zouden gewoon niet graag een extra kostenpost hebben van €10.000 ofzo.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Dan gaan we dat proberen.

Ik vrees ook dat we hier met een verborgen gebrek zaten bij aankoop…
De toestand is op dit moment abnormaal, er gebeuren nu ontzaglijk veel dingen (en duizend maal ergere) die men vroeger nooit heeft voorgehad. Dit is gewoon een gevolg van een abnormaal hoge waterstand.
Twee kurken stoppen in die buizen en afwachten. Als je dus twee flessen ontstopt om de aankoop te vieren heb je meteen ook al de oplossing erbij :).
Bedankt. Inderdaad als we vandaag de beelden zien van wat er gebeurt in andere delen van ons land, mogen we blij zijn dat dit maar onze schade is…

Sowieso gaat er een fles open later vanavond ☺️ We hadden gewoon de eerste dag van onze aankoop ons anders voorgesteld.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik zou niet te rap panikeren. Wacht een paar dagen tot het grondwater en het water in die kruipkelder terug gezakt is, en spuit de beide buizen dan dicht. Als dit het enige 'verborgen' gebrek is mag je nog heel blij zijn.
Zouden we dan nergens anders schade kunnen hebben? De paniek is beetje over… Ik zal eens een loodgieter vragen om een bestek te laten maken en dan kunnen we nog zien.

We waren sowieso van plan om een totaalrenovatie te doen dus alle buizen gaan vervangen worden dus als daar een oorzaak zou liggen, gaan we er niet wakker van liggen. We zouden gewoon niet graag een extra kostenpost hebben van €10.000 ofzo.
Dat water uit die buis heeft niks met loodgieterij te maken. Dat is gewoon een stuk buis dat ze ter ondersteuning van die pompbak in de muur hebben geklopt, wellicht een beetje te ver zodat het water dat in de kruipkelder uitzonderlijk hoog staat wegens de veelvuldige regen er nu door loopt. Zoals al 3 keer gezegd door charel: klopt er ne kurk in en volgende week als het droger is maakt ge het fatsoenlijk dicht.

Als ge natuurlijk geld teveel hebt, moogt ge altijd een loodgieter bellen, maar dan moogt ge het ook gewoon naar mij opsturen ;)
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Ik zou niet te rap panikeren. Wacht een paar dagen tot het grondwater en het water in die kruipkelder terug gezakt is, en spuit de beide buizen dan dicht. Als dit het enige 'verborgen' gebrek is mag je nog heel blij zijn.
Zouden we dan nergens anders schade kunnen hebben? De paniek is beetje over… Ik zal eens een loodgieter vragen om een bestek te laten maken en dan kunnen we nog zien.

We waren sowieso van plan om een totaalrenovatie te doen dus alle buizen gaan vervangen worden dus als daar een oorzaak zou liggen, gaan we er niet wakker van liggen. We zouden gewoon niet graag een extra kostenpost hebben van €10.000 ofzo.
Dat water uit die buis heeft niks met loodgieterij te maken. Dat is gewoon een stuk buis dat ze ter ondersteuning van die pompbak in de muur hebben geklopt, wellicht een beetje te ver zodat het water dat in de kruipkelder uitzonderlijk hoog staat wegens de veelvuldige regen er nu door loopt. Zoals al 3 keer gezegd door charel: klopt er ne kurk in en volgende week als het droger is maakt ge het fatsoenlijk dicht.

Als ge natuurlijk geld teveel hebt, moogt ge altijd een loodgieter bellen, maar dan moogt ge het ook gewoon naar mij opsturen ;)
Ja, dat geloof ik wel. De kruipkelder is echter iets hoger en die lijkt droog te zijn dus we hebben eigenlijk echt geen idee van waar het water komt maar het stroomt serieus…
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan