• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorontwerp OB

Lid geworden
30 okt 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Iedereen,

Wij beschikken al enige tijd over een bouwgrond en beginnen geleidelijk aan te kijken om onze woning te bouwen.
De bouwgrond waarover we beschikken is rechthoekig van vorm: 18,5m x 40m en zuidwest gericht. Achterkant is de tuin van een buur, aan de voorkant zijn er weilanden die niet bebouwd kunnen worden.

Het is de eerste keer dat wij bouwen dus hoe meer we te horen/te zien krijgen hoe beter.

Een aantal punten die we zelf al willen aanhalen:
Beneden:
• Algemeen meer ramen voorzien. Het raam in de keuken/bureau doortrekken tot volledig één raam
• Het raam vooraan in de living tot tegen de grond trekken.
• Carport iets breder nemen? Breedte living inperken?
--> carport meer integreren in het gebouw
• Trap naar de voordeur langer maken (startend van het straat bijvoorbeeld)
• Grootte keuken, voldoende?
• Lichtinval bij het overdekt terras (dit is iets wat we wel graag willen maar mag verkleind worden)
--> steun verkleinen tot een paal?
• Deur toilet/living draait tegen elkaar, de deur van de living mag minder breed zijn (pivoterende deur)
• Grootte berging, voldoende?

Boven:
• Algemeen meer ramen voorzien.
• Het zicht in de slaapkamer meer gebruiken--> bredere ramen
• Dakkoepel in de douchekamer voorzien

Alvast bedankt voor de reacties!
 

Bijlagen

  • GVL 1.pdf
    457,1 KB · Weergaven: 194
  • GVL 2.pdf
    299,5 KB · Weergaven: 94
  • GVL 3.pdf
    325,4 KB · Weergaven: 67
  • GVL 4.pdf
    390 KB · Weergaven: 66
  • NIV +1.pdf
    379,9 KB · Weergaven: 140
  • NIV 0.pdf
    456,8 KB · Weergaven: 174
  • 3D 1.png
    3D 1.png
    550,2 KB · Weergaven: 54
  • 3D 2.png
    3D 2.png
    581,7 KB · Weergaven: 54

ChristopheDR

Actief Lid
Lid geworden
26 okt 2006
Berichten
123
Waarderingsscore
40
Punten
28
Ik denk dat je tijdens het verhuizen gaat vloeken op je trap ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Zeer weinig werkblad in de keuken.
Bij ons is dat het hart van de woning. Aperitieven, samenzijn, eten, spelletjes spelen, .....
Als er een bad genomen wil worden, moeten ze door de dressing.
Wassen en drogen doen wij op het verdiep. Geen gesleur op en neer, als je dan nog eens een stukje terras hebt, kan je ook daar eventueel was hangen om te drogen.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Een aantal punten die we zelf al willen aanhalen:
Beneden:
• Algemeen meer ramen voorzien. Het raam in de keuken/bureau doortrekken tot volledig één raam
Zeker ook in uw fitness ruimte boven zodat je naar buiten kan kijken terwijl je bezig bent.
Boven:
• Algemeen meer ramen voorzien.
• Het zicht in de slaapkamer meer gebruiken--> bredere ramen
• Dakkoepel in de douchekamer voorzien
Ik zou geen dakkoepel steken, is moeilijker naar isolatie, risico water binnenkomen op termijn. Voor zo'n ruimte als tweede badkamer kan geen kwaad om enkel met kunstlicht te doen. Als je echt natuurlijk licht wil, steek dan een klein raam boven uw douche.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Inderdaad, de ramen in de hoeken van de kamers is een vreemde keuze. Dat is echt heel irritant, wij hebben 1 slaapkamer waar het niet echt anders kon, en die kamer voelt altijd meer "opgesloten" aan. Heel gemakkelijk om tegen de muren kasten te kunnen zetten dat wel. Maar ik zou in al die kamers waar het raam pal in de hoek zit het veel centraler steken.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Voor zo'n ruime woning vindt ik de trap ook wel een vreemde keuze.
Een U-trap is echt geen luxe. Voor verhuis, zoals heirboven gezegd, maar dat doe je hopelijk niet al te vaak, dus daar kan je nog liftje voor bestellen, Maar je gaat toch wekelijks met wasmand propere was naar boven bvb.
Daarbovenop is de trap ook extra smal: breedte van trapgat is 180mm tussen snelbouw, dus afgewerkt zal de trede maar 80 a 85cm breed kunnen zijn. Wij hebben een rechte trap van 1 m breed, en dat is dagelijks voordelig, lichtinval, doorgang.
Een voorstel: rechte trap tegenover de voordeur, die begint achter de deur naar de living.
WC beneden op de plaats waar nu je wenteltrap voorzien is. Douchekamer boven 90°draaien om huidig trapgat af te dekken.
WC boven zal beetje afhangen van effectief intekenen, misschien kan hij ongeveer blijven staan, je kan ook overwegen om dat in de badkamer of douchekamer te plaatsen, dat is alweer een deur en 1 m² gespaard.

Douchekamer ben ik persoonlijk geen grote fan van, hoe vaak staan er 2 mensen tegelijk in de douche, en daar dan zoveel m² en extra kuiswerk voor over hebben. Maar goed, dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Eventueel douchekamer en wasplaats wisselen van plaats? Dan heb je een douche beneden en boven ipv 2 douches op 5m van elkaar, en kan je het wasverkeer volledig vermijden.

Deur van slaapkamer 2 kan volledig open? Ook gerekend met plakwerk en plint? ik zou zelf de deur in de hoek van de kamer steken.

Mag je de meters daar plaatsen, moet dat niet binnen X m van de voorgevel zijn?
Komt er gas? Want ik dacht dat je minstens 2m moest hebben tussen gasketel en gasmeter. Hier staan ze op 1m van elkaar getekend.

Ramen zijn wat klein en vreemd in de hoek gezet, maar dat is reeds besproken.
Een raam in de linkse zijgevel, om de bureau wat extra licht te geven? Nu lijkt dat nogal een diepe donkere nis. Zelf al is er niet veel te zien aan die kant, desnoods doe je enkel een breed raam tegen het plafond als je niet wilt dat buren binnenkijken ofzo.

Berging is redelijk beperkt, dus in ons geval zou ik vermoeden dat die dressing en burau redelijk snel volstaan met ander materiaal.
Doe voor jezelf eens de oefening: lopende meters rekken/kasten/... tellen die je nu hebt in huidige woning (of bij je ouders of...) en kijken waar je dat in nieuwe woning kwijt kunt.
Vuilbak/-zak staat sowieso buiten of moet in de berging?
Papier en karton moet plaatsje krijgen.
water/cola/melk/bier/wijn/whatever neemt snel wel wat ruimte in. Zeker als er ook nog enkele jaren kinderen rondlopen (niet vermeld?) die eigen drank voorkeur hebben, waardoor je 3 soorten frisdrank en 5 soorten bier moet zetten.
Een stofzuiger, al dan niet draadloos, al dan niet aan de muur te bevestigen. Een huishoudladdertje tegen de muur plakken =50cm geblokkeerd.
Een idee, eens je een beter zicht hebt op afmetingen van ketel en ventilatieunit en zekeringkast: kan je die technische ruimte met een muur dichtmaken, en een deurgat open laten => 1m extra muur, waar je aan beide kanten nog materiaal/rekken tegen kan hangen. (uiteraard wel eerst zeker zijn dat je niet juist plaats verliest omdat
Komt er een tuinhuis?
Want als er ook nog een ladder, grasmachine, zaagmachine, gereedschapskoffer,... in die berging moet komen gaat het echt wel niet lukken denk ik.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Waarom een dubbele deur naar de (waarschijnlijk nutteloze) eetkamer?
De trap is echt aan te passen.
Heel die zone zit zo raar in elkaar, zoveel hoekjes en kantjes, ondanks de ruime afmeting.
Dat overdekte terras ziet er leuk uit met, totdat je de maten bekijkt. Als je daar gaat zitten, ga je met de stoel tegen het raam zitten en de andere zit buiten.
Idem voor de carport. Die auto's staan praktisch tegen elkaar en toch krijg je de deuren amper open aan de andere kant.
Boven zitten er ook eigenaardige keuzes. Ik zie geen dressing, maar vele hoeken en kanten met kasten in gepropt.
Waarom de badkamer niet steken waar nu het bed staat en de vrij gekomen ruimte gebruiken als 1 kamer met kastenwand. Zo kan je misschien wat ruimte afgeven aan de trap.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan