• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorontwerp OB

Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,
Wij hebben ons voorontwerp van ons woning,
Indeling is eigenlijk zoals we willen maar kan zijn dat hier en daar iets aangepast kan worden ,ik zou graag ideeen horen.
Is eerste keer dat we bouwen en willen graag ervaringen horen hoe het beter kan.
Paar punten waar we geen zicht hebben zijn :
- gang boven heeft geen raam gaat hier te donker zijn of zou het via de kamsrs toch verlicht geraken
- wc benede tegenover living :s zou dit storen
- wasplaats boven of dit goed idee is,slaapkamer naast zou er last van hebben ?
-wc boven juist naast de muur van slaapkamer wel draag muur maar gaat dit store ?
Alvast bedankt voor de reacties
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210901-202459_Drive.jpg
    Screenshot_20210901-202459_Drive.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 153
  • Screenshot_20210901-202530_Drive.jpg
    Screenshot_20210901-202530_Drive.jpg
    135,2 KB · Weergaven: 215
  • Screenshot_20210901-202603_Drive.jpg
    Screenshot_20210901-202603_Drive.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 231
  • Screenshot_20210901-202637_Drive.jpg
    Screenshot_20210901-202637_Drive.jpg
    106,5 KB · Weergaven: 224
  • Screenshot_20210901-202702_Drive.jpg
    Screenshot_20210901-202702_Drive.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 176

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Persoonlijk ben ik geen fan van de trap. Zowel vorm als positie. Lijkt me niet handig om iets groots naar boven te doen.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Hoi,

Volgende opmerkingen:
Bijgebouw:
  • Geen raam voorzien?
  • Je kan deur nog in glas uitvoeren om iets van daglicht te hebben. Of als geen zoldervloer in komt een velux steken of een paar kleine lichtkoepels die meer in bouwstijl passen.
  • Ga je frequent die doorgang naar achteren nodig hebben om daar nogmaals poort in te steken? Want zo verlies je veel muur voor rekken/plaats werkbank.
Gelijkvloers:
  • Toilet zou ik me geen zorgen maken naar storen. Als het door 2 gesloten deuren gaat van lawaai om storend te werken, dan heeft de persoon daar redelijk probleem (of een héél goede chile con carne gegeten onlangs).
  • Ik zou gang één meter minder breed doen (dan nog altijd 165 cm) en zo uw bureau één meter groter maken, daar zal 400 ipv 300 cm een groot verschil maken.
  • Berging zal voornamelijk technische ruimte zijn dus hou daar rekening mee naar wat je er allemaal in kwijt zal kunnen voor de rest.
  • Maak dat je toegang hebt tot onder uw trap vanuit berging (al was het maar om kerstboom en kussens van tuinmeubelen in kwijt te kunnen).
  • Muur overdekt terras: maakt dat je voorzieningen (elektriciteit, netwerk, water en afvoer) hebt voor buiten keuken/bar. Hier kan je later iets super leuks van maken. Eventueel kijken of je er ook een buiten open haard kan plaatsen later.
  • Achtergevel is het westen, voorzie zeker screens op je ramen aan living
Eerste verdiep:
  • Slaapkamer 2 en 3. Waar ik nu woon is het in deze vorm, dat is ruim maar wel opmerking naar lichtpunt. normaal steken ze dat juist om de hoek waar je kast komt. Misschien stukje muur 10 cm breder te maken zodat het zeker daar kan en je (maat)kast van muur tot muur kan plaatsen.
  • Raam in slaapkamer 1 maken dat volledig open kan zonder middenstijl. Dan heb je doorgang dat je alles binnen kan krijgen. Zoals @Bennyd opmerkt is uw trap niet handig om dingen te verhuizen. Ik kan wel volgen in de stijl maar ik vind het persoonlijk ook geen leuke trap om op te gaan omdat bij het draaien je dicht tegen het midden kleine treden hebt (met kleine kinderen, 's nachts half wakker erop, ...).
  • Wasplaats zou ik me geen zorgen maken over lawaai, tenzij je er professionele wasplaats met nachtwerk van gaat maken. Wat ik wel goed vind is de grote ruimte. Kan je paar droogrekken in kwijt en nog strijk/plooi tafel.
  • WC/badkamer zou ik iets ander organiseren zodat je badkamer aan master slaapkamer hebt en aparte douche cel voor de kinderen. Een huis van dit formaat mag wel 2 badkamers hebben.
Zolder:
  • Reeds plannen wat mee te doen (hobby ruimte, logeer kamer)?
  • Kijken of je niet meer van technische ruimte naar daar kan krijgen zodat je meer ruimte in je berging gelijkvloers kan overhouden
Anders reeds idee hoe je verwarming gaat doen? Hopelijk overal vloerverwarming?
 
Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Persoonlijk ben ik geen fan van de trap. Zowel vorm als positie. Lijkt me niet handig om iets groots naar boven
Je klopt wel dat bij verhuis niet ideaal is,
Positie heeft hij getekent denk ik om boven met ruimtes uit te komen.
Ik ga vragen om alternatief te tekenen
 
Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi,

Volgende opmerkingen:
Bijgebouw:
  • Geen raam voorzien?
  • Je kan deur nog in glas uitvoeren om iets van daglicht te hebben. Of als geen zoldervloer in komt een velux steken of een paar kleine lichtkoepels die meer in bouwstijl passen.
  • Ga je frequent die doorgang naar achteren nodig hebben om daar nogmaals poort in te steken? Want zo verlies je veel muur voor rekken/plaats werkbank.
Gelijkvloers:
  • Toilet zou ik me geen zorgen maken naar storen. Als het door 2 gesloten deuren gaat van lawaai om storend te werken, dan heeft de persoon daar redelijk probleem (of een héél goede chile con carne gegeten onlangs).
  • Ik zou gang één meter minder breed doen (dan nog altijd 165 cm) en zo uw bureau één meter groter maken, daar zal 400 ipv 300 cm een groot verschil maken.
  • Berging zal voornamelijk technische ruimte zijn dus hou daar rekening mee naar wat je er allemaal in kwijt zal kunnen voor de rest.
  • Maak dat je toegang hebt tot onder uw trap vanuit berging (al was het maar om kerstboom en kussens van tuinmeubelen in kwijt te kunnen).
  • Muur overdekt terras: maakt dat je voorzieningen (elektriciteit, netwerk, water en afvoer) hebt voor buiten keuken/bar. Hier kan je later iets super leuks van maken. Eventueel kijken of je er ook een buiten open haard kan plaatsen later.
  • Achtergevel is het westen, voorzie zeker screens op je ramen aan living
Eerste verdiep:
  • Slaapkamer 2 en 3. Waar ik nu woon is het in deze vorm, dat is ruim maar wel opmerking naar lichtpunt. normaal steken ze dat juist om de hoek waar je kast komt. Misschien stukje muur 10 cm breder te maken zodat het zeker daar kan en je (maat)kast van muur tot muur kan plaatsen.
  • Raam in slaapkamer 1 maken dat volledig open kan zonder middenstijl. Dan heb je doorgang dat je alles binnen kan krijgen. Zoals @Bennyd opmerkt is uw trap niet handig om dingen te verhuizen. Ik kan wel volgen in de stijl maar ik vind het persoonlijk ook geen leuke trap om op te gaan omdat bij het draaien je dicht tegen het midden kleine treden hebt (met kleine kinderen, 's nachts half wakker erop, ...).
  • Wasplaats zou ik me geen zorgen maken over lawaai, tenzij je er professionele wasplaats met nachtwerk van gaat maken. Wat ik wel goed vind is de grote ruimte. Kan je paar droogrekken in kwijt en nog strijk/plooi tafel.
  • WC/badkamer zou ik iets ander organiseren zodat je badkamer aan master slaapkamer hebt en aparte douche cel voor de kinderen. Een huis van dit formaat mag wel 2 badkamers hebben.
Zolder:
  • Reeds plannen wat mee te doen (hobby ruimte, logeer kamer)?
  • Kijken of je niet meer van technische ruimte naar daar kan krijgen zodat je meer ruimte in je berging gelijkvloers kan overhouden
Anders reeds idee hoe je verwarming gaat doen? Hopelijk overal vloerverwarming?
Dank u voor je advies ,zeer goede opmerkingen bij.
Bijgebouw is echt om te klusen daarom hoge ingang voor ,
En poort achter dient ruimte groter te maken in de lengte,
Mijn bestelbus is 6m20 lang .en raam ga ik ook vragen was vergeten :)

Ingang kan zeker 1meter smaller -- dit gaan we ook bekijken
We willen zolder als technische ruimte daarom gaat berging denk ik niet zo vol zitten ,hoop ik.
Trap ga ik alternatief vragen om te tekenen maar dan gaat meeste indeling veranderen
Muur terras zeker heel goed idee om alle voorzieningen te voorzien ,goede opmerking
Slaapkamer 2-3 ramen snap ik niet 100 % hoe je bedoeld
Ramen zijn zonder midden stijl dat is al goed :)
Ja badkamer is ook al goede opmerking gaan we ook bekijken
Zolder gaat een klein deel technische ruimte worden voor de rest geen plannen voor eerste jaren, aja nu lees ik dat je ook zegt tecnische ruimte gedeeltelijk boven te halen :)
Vloerverwarming overal
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Slaapkamer 2-3 ramen snap ik niet 100 % hoe je bedoeld
Licht schakelaar wordt vaak juist om de hoek geplaatst bij zo'n ruimtes. Dan moet je altijd een 15 cm vrij hebben om je hand te krijgen. Waar wij nu wonen is dat zo. Ik zou liever dan de gang een 10 of 15 cm langer maken zodat schakelaar direct in muur naast de deur kan.
1630555786310.png
 
Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goed opgemerkt ,heel goed gezien.
Dit gaan we ook laten aanpassen,
Zou jammer geweest zijn als dit zo bleef
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
wasplaats boven zal zeer weinig overlast geven.
We zullen met zen allen juist tegenovergesteld moeten omgaan met electriciteiet dan vroeger met het "nachttarief"
Overdag consumeren wanneer de zon schijnt....
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
wasplaats boven zal zeer weinig overlast geven.
We zullen met zen allen juist tegenovergesteld moeten omgaan met electriciteiet dan vroeger met het "nachttarief"
Overdag consumeren wanneer de zon schijnt....
Hangt er toch vanaf. Als jong koppel, en je wil 3 kinderen, dan moet er minstens 1 daarvan nog 6 jaar lang overdag slapen. En dan is de wasmachine of droogkast een echte last. Want als het kind eindelijk slaapt, wil je niet dat die machine het kind wakker zwiert.
 
Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Klopt wel, wat moeten we anders doen met zonnepanelen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Overal goede zonwering voorzien? Vooral op het glv oost en west ga je heel veel warmte binnen krijgen.
 
Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
wasplaats boven zal zeer weinig overlast geven.
We zullen met zen allen juist tegenovergesteld moeten omgaan met electriciteiet dan vroeger met het "nachttarief"
Overdag consumeren wanneer de zon schijnt....
Hangt er toch vanaf. Als jong koppel, en je wil 3 kinderen, dan moet er minstens 1 daarvan nog 6 jaar lang overdag slapen. En dan is de wasmachine of droogkast een echte last. Want als het kind eindelijk slaapt, wil je niet dat die machine het kind wakker zwiert.
Is ook waar,
Kleinste is nu 2 tegen huis af is 3,
Dan paar jaar plan trekke :)
 
Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Overal goede zonwering voorzien? Vooral op het glv oost en west ga je heel veel warmte binnen krijgen.
Nee nog niet ,
Wij moeten ramen nog bestellen als ontwerp compleet is,
Daar zullen ze wel ons de nodige info geven hoop ik :)
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Overal goede zonwering voorzien? Vooral op het glv oost en west ga je heel veel warmte binnen krijgen.
Nee nog niet ,
Wij moeten ramen nog bestellen als ontwerp compleet is,
Daar zullen ze wel ons de nodige info geven hoop ik :)
Zonwering vertrekt bij de architect, als je ramen gaat bestellen ben je te laat. In ruwbouw moet hier al rekening mee gehouden worden, ook naar budget toe.
 
Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Overal goede zonwering voorzien? Vooral op het glv oost en west ga je heel veel warmte binnen krijgen.
Nee nog niet ,
Wij moeten ramen nog bestellen als ontwerp compleet is,
Daar zullen ze wel ons de nodige info geven hoop ik :)
Zonwering vertrekt bij de architect, als je ramen gaat bestellen ben je te laat. In ruwbouw moet hier al rekening mee gehouden worden, ook naar budget toe.
Wist ik niet,
Dit wordt dan toch van de architect verwacht om over te spreken en te informeren.
Nog een punt erbij om te bekijken.
Is nuttig deze forum,
Bedankt allen
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Overal goede zonwering voorzien? Vooral op het glv oost en west ga je heel veel warmte binnen krijgen.
Nee nog niet ,
Wij moeten ramen nog bestellen als ontwerp compleet is,
Daar zullen ze wel ons de nodige info geven hoop ik :)
Zonwering vertrekt bij de architect, als je ramen gaat bestellen ben je te laat. In ruwbouw moet hier al rekening mee gehouden worden, ook naar budget toe.
Wist ik niet,
Dit wordt dan toch van de architect verwacht om over te spreken en te informeren.
Nog een punt erbij om te bekijken.
Is nuttig deze forum,
Bedankt allen
En informeer je op voorhand al eens bij een mogelijke leverancier/plaatser over de mogelijkheden en de manier van inbouwen.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Als die trap zo blijft, bedenk je ook dat je je wasmachine boven moet krijgen. Is uiteraard a one-time thing. En dan liefst 10-15 jaar niet meer. Maar zo'n gewicht naar boven krijgen langs zo'n trap is wel een tof klusje.

Om nog maar te zwijgen om dit ooit te herhalen als de muur/trap helemaal afgewerkt/geschilderd zijn.

Met het correcte materiaal perfect mogelijk natuurlijk. Maar dat is ook een aspect waar ik rekening zou mee houden.

Ik weet dat er voor en tegenstanders zijn van wassen op verdiep. Elk zijn ding. Hier strijkt mijn madam graag voor den tv, en de was droogt buiten (over het algemeen). Dus naar beneden moeten we er toch mee.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
wasplaats boven zal zeer weinig overlast geven.
We zullen met zen allen juist tegenovergesteld moeten omgaan met electriciteiet dan vroeger met het "nachttarief"
Overdag consumeren wanneer de zon schijnt....
Hangt er toch vanaf. Als jong koppel, en je wil 3 kinderen, dan moet er minstens 1 daarvan nog 6 jaar lang overdag slapen. En dan is de wasmachine of droogkast een echte last. Want als het kind eindelijk slaapt, wil je niet dat die machine het kind wakker zwiert.
Dan is het nog makkelijker, want dan ben je effectief thuis.
Dan zet je machine op als baby wakker wordt.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
wasplaats boven zal zeer weinig overlast geven.
We zullen met zen allen juist tegenovergesteld moeten omgaan met electriciteiet dan vroeger met het "nachttarief"
Overdag consumeren wanneer de zon schijnt....
Hangt er toch vanaf. Als jong koppel, en je wil 3 kinderen, dan moet er minstens 1 daarvan nog 6 jaar lang overdag slapen. En dan is de wasmachine of droogkast een echte last. Want als het kind eindelijk slaapt, wil je niet dat die machine het kind wakker zwiert.
Dan is het nog makkelijker, want dan ben je effectief thuis.
Dan zet je machine op als baby wakker wordt.
En wegens brandgevaar wordt het opzetten van een droogkast als je niet thuis bent ten stelligste afgeraden.
 
Lid geworden
11 apr 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Als die trap zo blijft, bedenk je ook dat je je wasmachine boven moet krijgen. Is uiteraard a one-time thing. En dan liefst 10-15 jaar niet meer. Maar zo'n gewicht naar boven krijgen langs zo'n trap is wel een tof klusje.

Om nog maar te zwijgen om dit ooit te herhalen als de muur/trap helemaal afgewerkt/geschilderd zijn.

Met het correcte materiaal perfect mogelijk natuurlijk. Maar dat is ook een aspect waar ik rekening zou mee houden.

Ik weet dat er voor en tegenstanders zijn van wassen op verdiep. Elk zijn ding. Hier strijkt mijn madam graag voor den tv, en de was droogt buiten (over het algemeen). Dus naar beneden moeten we er toch mee.
We hebben beneden in de berging ook voorzieningen voor wasmachine ,droogkast.
Moest het niet te doen zijn op verdiep,
Dan kan die kamer voor iets anders dienen,eventueel voor extra slaapkamer ofzo,
Is wel niet evedent om alles om te toveren ,maar mogelijkheid is er,
Trap heb ik wel vraagtekens omdat niemand fan van is .
Trap is wel 1 meter breed juist de draai heb ik geen zicht hoe fel die gaat zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan