• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voeding bijkomende elektriciteitskast

kim77

Lid
Lid geworden
1 jan 2010
Berichten
187
Waarderingsscore
12
Punten
18
Dag allemaal,

Ik wil een extra elektriciteitskast voorzien in de garage (voeding stopcontacten en verlichting garage + tuinverlichting etc).
Deze gaat gevoed worden vanuit de hoofdzekeringskast in huis maar heb een aantal vragen:
- welke automaat (hoeveel ampère) voorzie ik in de hoofdzekeringskast om de bijkomende zekeringskast te voeden?
- welke draadsectie moet deze "voedingskabel" naar de bijkomende zekeringskast best hebben?
- ik neem aan dat ik die automaat best achter de 30mA automaat zet?

Alvast bedankt voor jullie feedback :)
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
Je bent daar voor zover ik weet volledig vrij in zolang alles voldoende afgezekerd is.

Je kan dus 2.5mm² naar die kast leggen afgezekerd op 20A.

Je kan vandaar dan die extra kringen voorzien ook in 2.5mm² voor de stopcontacten (20A) en 1.5mm² voor de lichten (16A)

dat de som van beide hoger is dan de inkomende 20A maakt niets uit aangezien die verbinding wel is afgezekerd op die 20A.

De vraag is dus eerder gebaseerd op hoeveel concreet vebruik wil je gelijktijdig kunnen afdekken en welke kabel is er practisch om te trekken/leggen.

Enige bedenking is wel dat bij erg grote afstanden je best een kabelsectie groter neemt of de zekering een maatje kleiner. Maar ik weet hiervan de exacte details niet meer (wat is een grote afstand... etc) hopelijk kunnen andere forumgebruikers hierop antwoorden.
 

kim77

Lid
Lid geworden
1 jan 2010
Berichten
187
Waarderingsscore
12
Punten
18
Boran, het is een kleine afstand naar de garage dus de grotere kabelsectie puur voor afstand is niet noodzakelijk.
Waar ik wel aan dacht, stel dat ik later een laadpaal wil in de garage, dan voorzie ik waarschijnlijk best een zwaardere automaat + kabel als voeding?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.696
Punten
113
Heb je mono of 3 fasige aansluiting ?
Met 3F kan je een 5g2.5 trekken en heb je heel wat vermogen in de garage voor eventueel een laadpaal.
Anders eens 3g6 .
30mA moet niet.
om je auto te laden, kan in veel gevallen een gewoon stopcontact meer dan voldoende zijn. Hangt vooral van hoeveel km je rijdt, de capaciteit van je accu af. Iemand die sporadisch eens meerdere km rijdt, kan zonder dure laadpaal en voor die enkele verdere ritten eens aan een publieke paal bijladen.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Boran, het is een kleine afstand naar de garage dus de grotere kabelsectie puur voor afstand is niet noodzakelijk.
Waar ik wel aan dacht, stel dat ik later een laadpaal wil in de garage, dan voorzie ik waarschijnlijk best een zwaardere automaat + kabel als voeding?
kleine afstand is 3 meter dan ?

heb je nu een enkel of 3 fasige aansluiting en welke zekering zit in je meterkast

als kabel zou ik toch min een 5g trekken en dan een 4 of 6 carre
zo krijg je 25 of 32 A daar

zo ben je redelijk future proof voor je laadpaal
 

kim77

Lid
Lid geworden
1 jan 2010
Berichten
187
Waarderingsscore
12
Punten
18
Heb het huis net gekocht en momenteel is het mono maar denk eraan het te laten omvormen naar 3 fasen.
In dat geval plaats ik dan een 4 polige automaat in de hoofdzekeringskast van 25A en een 4 carré (of 34A en 6 carré) naar de garage als voeding voor de extra kast daar?
Ik dacht deze achter de 30mA te hangen omdat er ook tuinverlichting op komt, maar dat is niet nodig dan?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Monofasig zou ik 3G6 leggen, dan kan je af zekeren op 40A, en kan je laden met dik 7kW.
3fasig zou ik 5G2.5 (3x20A) leggen, wat je 11kW geeft.
Dat is voldoende voor een laadpaal.

En natuurlijk, stopcontacten achter 20A met 2.5mm2, en verlichting achter 16A met 1.5mm2.

De laadpaal zou ik niet achter 30mA leggen, maar achter de 300m.

Voor de tuinverlichting kan je een 30mA toevoegen.
 

kim77

Lid
Lid geworden
1 jan 2010
Berichten
187
Waarderingsscore
12
Punten
18
Tommy, die 5G2.5 sluit ik dan in hoofdkast aan op een 4polige automaat van 20A?
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Indien laadpaal tot de mogelijkheden behoort raad ik sowieso 5G6 aan en best nog een datakabeltje (of 2) ook. Goed, het zal soms overkill zijn, maar toch... ofwel moet je zorgen dat er buizen liggen waar je makkelijk later zo 'n kabel kan doortrekken.
Je hoèft die 5G6 niet op 40A af te zekeren of zelfs niet driefasig, maar dan ligt de kabel toch al klaar.
 

kim77

Lid
Lid geworden
1 jan 2010
Berichten
187
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ok bedankt voor de tip.
Bijkomend vraagje, toestellen zoals oven, kookplaat, wasmachine, droogkast,...zeker ik die af op een automaat van 32A en 6 carré?
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Ok bedankt voor de tip.
Bijkomend vraagje, toestellen zoals oven, kookplaat, wasmachine, droogkast,...zeker ik die af op een automaat van 32A en 6 carré?
nee
oven
wasmachine
droogkast
elk op hun eigen stroombaan met stopcontact

kookplaat kan via 32A6 carre op een aansluitneus
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Indien laadpaal tot de mogelijkheden behoort raad ik sowieso 5G6 aan en best nog een datakabeltje (of 2) ook.
Samengevat.

Wat is de afstand tussen hoofdbord en nieuw bord?
Ga je ook equipotentiaalverbindingen moeten leggen in de garage?
Ligt er 3x230V of 3x400V+N in de straat?
 

kim77

Lid
Lid geworden
1 jan 2010
Berichten
187
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ok bedankt voor de tip.
Bijkomend vraagje, toestellen zoals oven, kookplaat, wasmachine, droogkast,...zeker ik die af op een automaat van 32A en 6 carré?
nee
oven
wasmachine
droogkast
elk op hun eigen stroombaan met stopcontact

kookplaat kan via 32A6 carre op een aansluitneus

Ja bedoelde ze allemaal apart te zetten op een automaat van 32A en 6 carré met stopcontact ;-)
Voor kookplaat voorzie ik dan inderdaad een aansluitdoos(neus).
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Ok bedankt voor de tip.
Bijkomend vraagje, toestellen zoals oven, kookplaat, wasmachine, droogkast,...zeker ik die af op een automaat van 32A en 6 carré?
nee
oven
wasmachine
droogkast
elk op hun eigen stroombaan met stopcontact

kookplaat kan via 32A6 carre op een aansluitneus

Ja bedoelde ze allemaal apart te zetten op een automaat van 32A en 6 carré met stopcontact ;-)
Voor kookplaat voorzie ik dan inderdaad een aansluitdoos(neus).
succes om een 6 carre in een stopcontact te steken

en om stopcontacten te vinden die 32A aankunnen

gwn 2,5 op 20 A(4,6kw) is meeeeeer dan zwaar genoeg voor oven vaatwas etc
 

Wandering

Nieuw Lid
Lid geworden
30 aug 2012
Berichten
38
Waarderingsscore
2
Punten
8
Aangezien mijn vraag gelijkaardig is, vul ik aan in dit draadje. Als ik beter een ander topic maak dan hoor ik het wel via moderatie.

Situatie:
Info van keuringsverslag: Netspanning: 3N-400V. Meter/bord verbinding 4x6mm² VOB. Max beveiliging: 40A
In het huis zijn er meerdere verdeelborden. Vanuit de hoofdzekeringenkast vertrekt er een 5G6 (afgezekerd op een 4 polige automaat van 25A) naar een volgend verdeelbord (vanuit hier vertrekken leidingen naar wasplaats, CV, wasmachine, droogkast en enkele kringen + naar een derde verdeelbord. Ter info, indien relevant: dit derde verdeelbord staat in een schuur waar verschillende kringen voorzien zijn voor in de schuur en tuin en waar er nog bij zal komen ifv hobbyruimtes maar ook kamerverhuur.

Deze 5G6 gaan we verleggen (liep achter een muurtje door, is afgebroken, kabel willen we nu door de grond leggen). Aangezien de kabel te kort is, moet er toch een nieuwe kabel aangekocht worden om vanuit de hoofdkast naar het 2e verdeelbord te geraken.
Intussen heb ik ook een installateur voor zonnepanelen over de vloer gehad. Als we zonnepanelen (en later misschien batterij, aansluiting elektrische wagen en wie weet wat nog) gaan voorzien, gaat de installateur vanuit deze 2e kast werken met de aansluitingen.
Ik vroeg dus aan hem of we dan niet beter een 5G10 kunnen voorzie (afgezekerd op een 4p32A aangezien de hoofdzekering op 40A staat?) aangezien we het toch moeten veranderen. Hij zei dat we dit net zo goed konden doen omdat je niet weet wat de toekomst brengt.

Wat is jullie idee hierover? We doen voorbereidende werken voordat de installateur effectief zou komen (we moeten nog op basis van offertes kijken wie er effectief start en aangezien de offerte nog even op zich laat wachten, wil ik het hier alvast vragen alvorens aan een installateur).

Of is er meer informatie nodig om dit te bekijken?
Alvast bedankt!
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Wat is de afstand naar het verste bord? Dat is een bepalende factor voor je kabelsectie. Je vindt online tooltjes om de spanningsval te berekenen, en zo kan je ook het maximale vermogen afleiden dat over die kabel mag.
Zoals je het beschrijft zou ik opteren om die 5G6 toch af te zekeren op 40A; bij kortsluiting springt een 32A niet noodzakelijk sneller af dan je hoofdzekering, en als het puur om de belasting gaat kan je de kabel evengoed gebruiken voor wat hij waard is.
 

Wandering

Nieuw Lid
Lid geworden
30 aug 2012
Berichten
38
Waarderingsscore
2
Punten
8
Wat is de afstand naar het verste bord? Dat is een bepalende factor voor je kabelsectie. Je vindt online tooltjes om de spanningsval te berekenen, en zo kan je ook het maximale vermogen afleiden dat over die kabel mag.
Zoals je het beschrijft zou ik opteren om die 5G6 toch af te zekeren op 40A; bij kortsluiting springt een 32A niet noodzakelijk sneller af dan je hoofdzekering, en als het puur om de belasting gaat kan je de kabel evengoed gebruiken voor wat hij waard is.

Ik heb me vergist. De derde kast vertrekt ook vanuit de hoofdverdeelkast, ligt een 25m verder. Maar deze vertrekt dus niet zoals ik eerder zei uit kast 2.

Voor de verbinding van kast 1 naar kast 2, waar de uitbreiding zou komen, dus gewoon de 5g6 aanhouden met een andere zekering (40a ipv de huidige 25a) en niet verzwaren naar een 5g10?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan