• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vocht achter de plinten

kuifje_007

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
64
Waarderingsscore
2
Punten
8
Bijna 1 jaar wonen we in het huis van jaren 70.
Het huis was ca. 20 jaar volledig gerenoveerd.
Omdat we de plinten niet mooi vinden (klein en dik) wilden we nieuwe plinten aanleggen.
Nu zag ik in het midden van de living achter de plint vochtig, terwijl de hele muur perfect zijn.
Op andere plekken is achter de plint overal kurkdroog.
Ik heb iemand van de vochtbestrijding laten komen om het te laten zien.
Hij heeft met zo'n grote vochtmeter overal gemeten, volgens hem overal hoge vochtgehalte in alle muren tot 60 cm van het grond.
Dat verbaast mij, de muur ziet er overal gaaf uit.
Ik heb ook zo'n goedkope vochtmeter, die meet niet overal vochtig, alleen in het midden van de living.
En de woonkamer was zo'n 15 jaar geleden volledig gerenoveerd. En nu pas zouden we probleem hebben met de vochtopstijgende muur?
En als we last van het vochtopstijgende muur hebben, waarom zien de muren dan gaaf uit?
Ik neem aan dat we de muren toch moeten laten behandelen of kunnen we gewoon zo laten staan tot we iets meer merken van de muren?
Is er dan zolang geen gevaar voor het gezondheid?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Mijn architect zou voor zo'n diagnose ca 100-150€ vragen, en die geeft dan correcte instructies wat er moet gebeuren.

Mijn vermoeden: gepleisterd over de waterkering, en dan wordt het vocht via het pleisterwerk omhoog getrokken.
(hebben we hier ook gehad)
Oplossing, pleisterwerk af kappen tot ca 10-12cm hoog (je moet de waterkering zien), en dan opvullen met cement, en plinten terug zetten.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Mijn architect zou voor zo'n diagnose ca 100-150€ vragen, en die geeft dan correcte instructies wat er moet gebeuren.

Mijn vermoeden: gepleisterd over de waterkering, en dan wordt het vocht via het pleisterwerk omhoog getrokken.
(hebben we hier ook gehad)
Oplossing, pleisterwerk af kappen tot ca 10-12cm hoog (je moet de waterkering zien), en dan opvullen met cement, en plinten terug zetten.
voor 150€ gaat niemand gedegen onderzoek kunnen doen (wetende dat je algauw voor 65k € aan meetapparatuur moet hebben), laat staan maaiveldonderzoek.

En met vermoedens wordt er niets opgelost, wel met feiten en vaststellingen.
 

kuifje_007

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
64
Waarderingsscore
2
Punten
8
Het heeft de laatste weken bijna niet geregend dus de grond zou kurkdroog moeten zijn. Toch zit er nog altijd vocht achter de plinten. Muur met de buur naar het midden van de woonkamer toe wordt het vochtgehalte steeds hoger.

Als het probleem aan de lekkage bij ons ligt, waarom is de parket dan niet nat?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
We zijn 4 mnd verder: is er nu al een gedegen analyse gebeurd ?
 

kuifje_007

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
64
Waarderingsscore
2
Punten
8
Nee, we wisten niet precies wat te doen. De muur zien er gewoon goed uit, alleen achter de plinten is er vocht. We wilden even afwachten want iemand laten komen voor onderzoek kost al geld.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Nee, we wisten niet precies wat te doen. De muur zien er gewoon goed uit, alleen achter de plinten is er vocht. We wilden even afwachten want iemand laten komen voor onderzoek kost al geld.
Je weet niet waar er wel of geen vocht zit.
mogelijks staat je parket kletsnat En de muur ook.
Dat ga je met je verkeerde meter nooit kunnen vaststellen.
Maar het is nu wel duidelijk dat je daar niets gaat aan doen.
(tenzij het gratis is)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan