• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vloerverwarming maar welke opbouw?

dieterdhondt

Nieuw Lid
Lid geworden
19 sep 2020
Berichten
83
Waarderingsscore
3
Punten
8
Beste verbouwers, experts

Momenteel verwarmen we via accumulatie maar dit gaat er uit. Er komt gas, die gelukkig niet te ver van onze woning in de straat ligt.

Wij opteren voor vloerverwarming, maar hebben van aannemers 2 systemen gehoord, waarbij de ene de andere tegenspreekt. Dit maakt het voor mij zeer moeilijk een juist oplossing/beslissing te vinden:

Momenteel is de vloeropbouw (woning 1991) als het volgt:

Kruipkelder – betongewelf (15cm) – 8cm chape

Nu voor vloerverwarming heb ik 2 inzichten gekregen voor opbouw vloerverwarming:

Systeem 1:
  • Kruipkelder plafond isoleren (dus onderkant van betongewelven)
  • Kleine isolatielaag op betongewelven
  • Dan leiding edm (van vloerverwarming)
  • Overschot (minimale dikte) chape
Nadeel dit systeem: door geringe isolatie tussen leidingen VVW en betonplaat zal die ook deels mee opwarmen.



Aannemer A zegt perfect mogelijk, aannemer B zegt voor systeem 2 te kiezen omdat ik teveel warmteverlies ga hebben door opwarmen betongewelven alsook de chape te dun gaat zijn waardoor vloer gaat loskomen.


Systeem 2:
  • Dikkere laag isolatie op betonplaat (zodoende die niet mee opwarmt)
  • Kruipkelder niet isoleren
  • Dikkere laag chape
Nadeel dit systeem:

- vloer komt 5cm naar boven => ruimte tot plafond zal naar 2m52 gaan ipv 2m57 nu = meer benauwd gevoel (?).

- Bijkomstig: deurgaten moeten opnieuw gemaakt worden, dus poutrel versteken bovenkant deur om erna deuren terug te kunnen hangen.



Systeem 2 zal niet vloeken met de ramen gezien die toch vernieuwd worden met hogerendementsbeglazing. Daarnaast zei een aannemer B dat het veel beter zal zijn dit toe te passen (zowel budgettair als uit te voeren werk) om de deurgaten te verhogen dan in de kruipkelder de isolatieplaten aan te brengen.

Aannemer A zei voor systeem 1 te gaan, wel met aluminium in de buizen en dat ik zeker moet vragen wat EDM voor vloerverwarming is. Daarnaast zei aannemer A:

Ik zou gelijk in eerste instantie opteren om de massa van de betonplaat ook mee op te warmen aangezien je met parket gaat werken... dit wil zeggen dat je pur (lijkt mij altijd best in kruipkelder...) gaat spuiten tegen kelder plafond (of platen) en dat je vloerverwarming op netten op beton gaat leggen. Dan heb je meer massa en kan je lager in temperatuur stoken om parket minder te doen werken...

Daarnaast, we hadden graag parket gelegd. Is dit slim/mogelijk in combi met VVW gezien hout ook een isolerend materiaal is. Ik weet dat het wat vloekt ...


Waarom keuze VVW en geen radiatoren. Gebruik lage temperatuur, en de buisjes zo leggen zodoende in de toekomst (indien nodig) kan overgeschakeld worden op een warmtepomp.

Boven voor de slaapkamers ging ik in eerste instantie ventiloconvectoren voorzien, maar daar zie ik nu van af en zou een lucht-lucht WP steken waarbij de kanalen via de zolder naar de kamers lopen om snel op te warmen in de winter (of als ze studeren) of te koelen in de zomer.

Badkamer zou ik extra bijverwarmen met elektrische radiator.

Bedankt voor jullie tips!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je nog geen gasaansluiting hebt, kan je die kosten ook mee in overweging nemen !
Dan kan je met een L/W wp met een goede cop aan dezelfde kostprijs verwarmen als gas.
Tevens kan je er ook mee koelen. Dan kan je ook de kamers boven er mee van voorzien.
Qua opbouw, de betonplaat mee opwarmen kan met kelderplafond-isolatie, maar dan moet je geen isolatie bovenop de welfsels aanbrengen. Ik zou ook geen PUR spuiten tegen een plafond, kijk naar alternatieven.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ik zou, met mijn beperkte kennis maar met mijn boerenverstand, eerder langs boven isoleren, zodat ook de warmte sneller naar boven gaat dan naar beneden. er moeten dan idd aanpassingen gebeuren aan de rest van de woning, maar ik kan mij niet inbeelden dat wanneer de vloer er uit gaat, je niet bezig bent met een "zware renovatie".

Ik zie persoonlijk het nut niet in om de betonplaat op te warmen, mijn woning moet warm zijn, niet de betonplaat en al zeker niet de kelder ;)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ik zou, met mijn beperkte kennis maar met mijn boerenverstand, eerder langs boven isoleren, zodat ook de warmte sneller naar boven gaat dan naar beneden. er moeten dan idd aanpassingen gebeuren aan de rest van de woning, maar ik kan mij niet inbeelden dat wanneer de vloer er uit gaat, je niet bezig bent met een "zware renovatie".

Ik zie persoonlijk het nut niet in om de betonplaat op te warmen, mijn woning moet warm zijn, niet de betonplaat en al zeker niet de kelder ;)
De kelder gaat niet opwarmen, daar deze geisoleerd is naar boven toe.
Of het nu beton of chape is, eens de massa op temp is, ga je de ruimte makkelijk op temp houden zonder schomelingen.
Bovenop, dan moet je ook rekening gaan houden met de deurpassen naar buiten , met de waterkering, soms is aanpassen binnenhoogte ook niet altijd aangewezen , door bv lagere doorgangen binnen met bv betonnen balken.....

Het ideale, dat kan je niet bereiken met renovaties (kosten/baten)
 
Lid geworden
5 dec 2018
Berichten
20
Waarderingsscore
1
Punten
3
Je hebt 15 cm afwerking boven u kruipkelder, waarom niet gewoon werken met een vloeichape? Die kunnen ze aanbrengen met een dikte van 3-4cm plus dan een tegel van 1cm zit je met 5 cm. Dan kan je nog 10 cm boven op je kruipkelder isolatie plaatsen wat veel beter is dan onderaan de kruipkelder te isoleren aangezien je dan een groot warmte verlies zal hebben die in het beton zal trekken van je kruipkelder. Heb al op enkele plaatsen geweest waar een architect het zo aanraad te doen met die vloeichape en heb al gemerkt door dat de chape dunner is dan de gewone 6cm dat het rendement een pak hoger ligt van de vloerverwarming.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
TS heeft nu 8cm chappe als hoogte tussen gewelf en vloerpas? Moet hier nog een tegelafwerking bijgerekend worden of niet?
Je kan eens bekijken of droogbouw vloerverwarming geen oplossing kan zijn in u situatie (zonder chappe)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je hebt 15 cm afwerking boven u kruipkelder, waarom niet gewoon werken met een vloeichape? Die kunnen ze aanbrengen met een dikte van 3-4cm plus dan een tegel van 1cm zit je met 5 cm. Dan kan je nog 10 cm boven op je kruipkelder isolatie plaatsen wat veel beter is dan onderaan de kruipkelder te isoleren aangezien je dan een groot warmte verlies zal hebben die in het beton zal trekken van je kruipkelder. Heb al op enkele plaatsen geweest waar een architect het zo aanraad te doen met die vloeichape en heb al gemerkt door dat de chape dunner is dan de gewone 6cm dat het rendement een pak hoger ligt van de vloerverwarming.
Ik lees echter dat hij maar 8 cm heeft boven de beton, het betongewelf is 15cm....
Een dunner chape is minder massa. Vvw teert net op die massa om de ruimte op een mooi constante comfortabele temp te houden. Minder chape wil dus niet zeggen dat er beter rendement is.
De massa een eerste keer opwarmen, dag duurt idd langer, maar daarna...
 

dieterdhondt

Nieuw Lid
Lid geworden
19 sep 2020
Berichten
83
Waarderingsscore
3
Punten
8
ondertussen zijn de aannemers gekend en zal volgende opbouw gebruikt worden:
- leidingen VVW met noppenmatten zullen rechtstreeks op de betongewelven komen
- bovenop de leidingen de chape, de gewone chape, indien te weinig opbouw (5-6cm) zal chape gekozen worden met compound aan toegevoegd

Alle leidingen (sanitair en elektriciteit) zullen via de kruipkelder verlopen.

Maar nu ben ik ah kijken voor de isolatie van de kruipruimte. Ik ben tegen gespoten PUR, er zijn meerdere mensen die het afraden te doen wegens gezondheidsrisico's. Dus dan kijken naar XPS of andere harde isolatieplaten. Maar... Welke dikte zouden jullie opteren, alsook, zijn er bedrijven die dit plaatsen? Diegen die ik gevonden heb, werken allemaal met gespoten PUR. Nergens nog maar iets vernomen dat ze ook kruipkelders isoleren met harde isolatieplaten.

Daarnaast, als het dan toch zelf te doen wordt, welke opbouw moet ik gebruiken? Moet er een folie geplaatst worden tussen gewelven en isolatieplaten? Welke dikte? Welke platen verkiezen jullie?

De ondergrond van de kruipruimte bestaat uit een betonplaat en is geventileerd.
 

dieterdhondt

Nieuw Lid
Lid geworden
19 sep 2020
Berichten
83
Waarderingsscore
3
Punten
8
Bedankt, ik vond ook Icynene wel een interessante denkpiste...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan