Vloerplaat te klein gegoten. Kan je een stuk bijgieten?

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo iedereen,

Onze aannemer heeft de bruine vloerplaat gegoten van 30 cm dik (komt nog 30 cm vloeropbouw bij). De witte rechthoek is nog niet gegoten maar lag na het uitgraven 30 cm hoger (dus ligt nu gelijk met de bruine vloerplaat). Op de witte opp. wordt 30 cm beton gegoten en bij de bruine opp. komt nog 30 cm vloeropbouw. Dus ze blijven na volledige afwerking gelijk liggen.

Het probleem is nu dat de dragende binnenmuur (rode lijn) net buiten de plaat valt. Of anders gezegd de vloerplaat is daar niet groot genoeg en de blauwe rechthoek is hetgeen dat te weinig is gegoten. Kan men dit oplossen door gewoon een stuk bij te gieten? Incl. meer vorstrand natuurlijk...

1632388499600.png

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
74
Punten
28
Kan je dat blauw stuk niet meegieten met dat wat je op het witte deel nog moet gieten?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
Die dragende binnenmuur is die bestaand of moet die nog worden opgetrokken?
Indien bestaand dan zal die heel waarschijnlijk op een eigen diepere fundering rusten.
Indien nieuw te plaatsen dan zou ik hiervoor zeker een diepere sleuffundering steken die zeker NIET gebonden is met de vloerplaat.

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
@lukanar
@wouterk
De binnenmuren moeten nog opgetrokken worden. Alle binnenmuren steunen af op de vloerplaat en de vloerplaat steunt af op de vorstrand/dieptefundering. De buitenmuren (gevelsteen) en isolatie steunen af op de vorstrand/dieptefundering

Tussen het blauw en witte stuk moet nog 16 cm isolatie die afsteunt op de vorstrand. Dus ik denk het niet dat we het dan kunnen laten meegieten. De geel gemarkeerde muur kan dus niet gemetst worden omdat de plaat niet tot daar loopt (te kort). Het niet geel gemarkeerde stuk wel.
1632470032400.png

Ik heb mijn artistieke kant bovengehaald en in het echt ziet dat er zo uit:
groen => daar zou de geel gemarkeede muur moeten komen
Rood => daar kan hij momenteel gemetst worden
1632470221800.png

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
Ik ben niet mee.
Als op die betonplaat van 30 cm dik een draagmuur op komt dan ga ik er van uit dat die het gewicht van de bovenverdieping moet dragen.
Een vloerplaat is een horizontaal vlak waar JIj door die muur een puntbelasting gaat steken op 1 zijde van die vloer.
Doe me denken aan een wip.
Een muur wordt steeds afzonderlijk gefundeerd en/of dieper gestoken. Juist om die spanningen die ontstaan op die vloerplaat en de druk van de muur op te vangen.
Een vorstrand wordt gebruikt als benaming om aan te tonen dat de diepte van de sleuffundering zit op -60 cm diepte ten opzichte van het maaiveld.

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
@lukanar ik heb nog een plaatje van de opbouw dat correspondeert met de geel gemarkeerde binnenmuur (dikste muur op het plaatje)

De rechtse vloerplaat op onderstaand plaatje is de LINKSE op de real live foto. Op de rechtse vloerplaat komt nog 30 cm vloeropbouw zodat ze uiteindelijk even hoog liggen. Dus de binnenmuur staat wel degelijk op de vloerplaat.

Soit, waar ik de groene blok getekend heb, zit geen vloerplaat zoals je kan zien op de real life foto. Dus dat is in feite het probleem.
1632473322700.png

Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
bekijk dit plan is goed
Onder die vloerplaat zit nog eens een sleuffundering namelijk aangeduid met fb 1.
deze zorgt voor het opvangen van de muurbelasting op de vloerplaat
Denk dat je best even je architect enof aannemer aan hun zip trekt.Webopname_24-9-2021_121416_www.bouwinfo.be.jpeg

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
@lukanar de architecte is al op de hoogte. Ik vraag me echter af wat in dit geval de goede oplossing is zodat me niet laat in slaap doen.
Want ik snap nu wat je bedoelt:
Waar de sleuffunderdering (FB1) niet doorloopt ligt er lokale bijwapening (geel gemarkeerd loopt over de hele breedte van de muur). Dus het is inderdaad niet eender waar hij komt.
1632480154000.png

Bijlagen

• 1632480043200.png
    1632480043200.png
    178,1 KB · Weergaven: 5
Lid geworden
12 mrt 2019
Waarderingsscore
3
Punten
3
@lukanar ik heb nog een plaatje van de opbouw dat correspondeert met de geel gemarkeerde binnenmuur (dikste muur op het plaatje)

De rechtse vloerplaat op onderstaand plaatje is de LINKSE op de real live foto. Op de rechtse vloerplaat komt nog 30 cm vloeropbouw zodat ze uiteindelijk even hoog liggen. Dus de binnenmuur staat wel degelijk op de vloerplaat.

Soit, waar ik de groene blok getekend heb, zit geen vloerplaat zoals je kan zien op de real life foto. Dus dat is in feite het probleem.
Bekijk bijlage 83640
Dit detail toont toch ook dat je facade oo de hogere betonplaat rust? Is toch ook exact hoe ze het uitgevoerd hebben? Wel een zeer vreemd detail naar waterdichting moet ik zeggen..

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
@Matthias- het zijn allemaal binnenmuren op dat detail. De uitvoering is bijna correct. Alleen is de rechtse plaat op detail iets te klein gegoten

Lid geworden
20 aug 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
Vreemd detail. Het betreft hier duidelijk een algemene funderingsplaat. Die FB1 lijkt mij hier niets te doen, vorst kan hier allesinds niet aan want je hebt hier langs beide zijden een funderingsplaat en deze verdeeld de lasten over de grond. Vind het ook vooral vreemd dat de funderingsplaat niet gewoon doorgetrokken (en verbonden) wordt.

Architect en ingenieur aanspreken over mogelijke oplossing is het beste wat je kan doen.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
482
Punten
83
@lukanar
@wouterk
De binnenmuren moeten nog opgetrokken worden. Alle binnenmuren steunen af op de vloerplaat en de vloerplaat steunt af op de vorstrand/dieptefundering. De buitenmuren (gevelsteen) en isolatie steunen af op de vorstrand/dieptefundering

Tussen het blauw en witte stuk moet nog 16 cm isolatie die afsteunt op de vorstrand. Dus ik denk het niet dat we het dan kunnen laten meegieten. De geel gemarkeerde muur kan dus niet gemetst worden omdat de plaat niet tot daar loopt (te kort). Het niet geel gemarkeerde stuk wel.
Bekijk bijlage 83638

Ik heb mijn artistieke kant bovengehaald en in het echt ziet dat er zo uit:
groen => daar zou de geel gemarkeede muur moeten komen
Rood => daar kan hij momenteel gemetst worden
Bekijk bijlage 83639
Als je een muurtje wil metselen waar de groene blokjes staan zie ik maar 2 oplossingen.
1. je neemt een breekhamer en boor een stuk van de reeds gegoten beton (ver genoeg)weg zodat de wapening vrij komt, de verlengd deze met de nodige overlap en je stort de beton opnieuw zoals het in eerste instantie had moeten zijn. (zal waarschijnlijk niet gebeuren)
2. je maakt een sleuf naast de reeds gegoten beton(60 cm breed) .
boor om de 15 cm een gat in de gegoten beton en via chemische verankering zet je staven Ø 12 vast ter verankering.
voorzie de sleuf van een wapeningskorf (staven + beugels)
giet de sleuf vol beton en zorg ervoor dat de laatste 30 cm niet verder wordt gegoten dan oorspronkelijk moest zijn. (dus eigenlijk een L vorm aangieten) Op deze manier kan de isolatie geplaatst worden zoals voorzien.

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
@minoeske optie 2 is van wat ik in mijn omgeving hoor ook de goede. Maar ik snap je uitleg niet helemaal.

Met sleuf bedoel je: je giet fundering bij(je ziet een kleine 15 cm fundering links van de brug op onderstaande foto waar al gegoten vloerplaat op afdraagt)? Die 15 cm die er nu nog over is, is genoeg om één blok bij te metsen (blok is 13,5 cm). Maar de vloerplaat van de garage (nog niet gegoten) moet natuurlijk ook nog op de fundering afdragen. Maar 60 cm lijkt mij dan wat veel fundering om bij te gieten?
De staven in de beton boren heb ik aangeduid met de rode pijlen.

Enneu enig idee of dit een dure operatie is?

Bijlagen

• IMG_20210926_145552.jpg
    IMG_20210926_145552.jpg
    258,5 KB · Weergaven: 22

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
Vloerplaten dragen nooit op een sleuffundering.
Denk dat je de verschillende toepassingen van fundering dooreenslaat en niet goed door hebt wat punt- plaat en schuifbelastingen zijn.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
482
Punten
83
@minoeske optie 2 is van wat ik in mijn omgeving hoor ook de goede. Maar ik snap je uitleg niet helemaal.

Met sleuf bedoel je: je giet fundering bij(je ziet een kleine 15 cm fundering links van de brug op onderstaande foto waar al gegoten vloerplaat op afdraagt)? Die 15 cm die er nu nog over is, is genoeg om één blok bij te metsen (blok is 13,5 cm). Maar de vloerplaat van de garage (nog niet gegoten) moet natuurlijk ook nog op de fundering afdragen. Maar 60 cm lijkt mij dan wat veel fundering om bij te gieten?
De staven in de beton boren heb ik aangeduid met de rode pijlen.

Enneu enig idee of dit een dure operatie is?
naast die 15 cm zou ik toch minimum 40 cm bijgraven en volstorten
die rode pijlen zijn wat ik bedoel
Voor u hoeft dat nieks te kosten, t'is degene die het fout heeft gedaan die het moet betalen

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
Klopt hopelijk ziet de aannemer dat ook zo. Ik zit er al hard genoeg mee in. Architecte is verleden week donderdag op de hoogte gebracht en de aannemer zijn factuur zit al te blinken in mijn inbox. Dus snel reageren is de boodschap en hopen dat de vrede bewaard blijft.

Er is mij wel gezegd dat er iets niet juist was door de aannemer maar dat de binnenafmetingen klopte. Dat de muur dan fout stond is er niet bij gezegd:).

Maar nu snap ik precies wat er gebeurd is. De oranje gearceerde insprong is +- 10 cm naar onder verschoven (richting de pijl). En waarschijnlijk heeft hij niet nagemeten waar de muur komt (rode lijn). Anders had hij wel gezien dat hij dat blauwe stuk moest bijgieten (of de insprong gerust laten)

1632831596600.png

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
482
Punten
83
Vloerplaten dragen nooit op een sleuffundering.
Vloerplaten hebben een vorstrand.
Klopt hopelijk ziet de aannemer dat ook zo. Ik zit er al hard genoeg mee in. Architecte is verleden week donderdag op de hoogte gebracht en de aannemer zijn factuur zit al te blinken in mijn inbox. Dus snel reageren is de boodschap en hopen dat de vrede bewaard blijft.

Er is mij wel gezegd dat er iets niet juist was door de aannemer maar dat de binnenafmetingen klopte. Dat de muur dan fout stond is er niet bij gezegd:).

Maar nu snap ik precies wat er gebeurd is. De oranje gearceerde insprong is +- 10 cm naar onder verschoven (richting de pijl). En waarschijnlijk heeft hij niet nagemeten waar de muur komt (rode lijn). Anders had hij wel gezien dat hij dat blauwe stuk moest bijgieten (of de insprong gerust laten)

Bekijk bijlage 83696
Ik zou mee schamen als aannemer om een factuur te sturen als ik weet zou hebben dat de werken foutief zijn uitgevoerd.
Ik zou tenminste de fout eerst (gratis) herstellen, en pas daarna mijn factuur van uitgevoerde werken opsturen.

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
Omdat het vervolg vaak niet in de topic staat, geef ik graag het laatste nieuws: volle punten voor @minoeske

Ter recapitulatie : er zijn er 2 problemen. Te weinig fundering en de binnenmuur staat mis.

1) 15 cm fundering over onder de al gegoten vloerplaat is te weinig om de garagemuur van 10 cm op laten af te steunen én de isolatie van 16 cm (meetfout aannemer)
Fundering tussen keuken en garage foto2(1).jpg
2) de binnenmuur moet eigenlijk +- 13 cm verder komen dan de rand van de betonplaat op de foto hierboven
Zie ook foto met rood (mis) en groene (juist) blokken hier (meetfout aannemer)

Oplossing architect & ingenieur:
- Er moet idd een 30-tal cm fundering bijkomen (met wapening zoals de rest van de fundering).
- dan een stuk vloerplaat bijgieten om de muur van 14 cm te kunnen dragen en chemisch verankeren aan reeds gegoten vloerplaat (met wapening)
- isolatie gaat afsteunen op de vloerplaat en niet meer op de fundering
- Alle muren staan op de vloerplaat maar daaronder zit zoals @lukanar correct aanhaalde de fundering voor de belasting op te vangen.

Straks wordt er telefonisch contact opgenomen met de aannemer. Maar aan de schriftelijke reactie af te leiden erkent hij de fout niet. Of het probleem is nog niet duidelijk voor hem. Zoals iedere bouwen is er wel wat schrik dat dit tot een conflict zal leiden...Maar hopelijk breng ik goed nieuws he:)

Bijlagen

• Fundering tussen keuken en garage foto2(1).jpg
    Fundering tussen keuken en garage foto2(1).jpg
    331,1 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Lid geworden
20 aug 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
- isolatie gaat afsteunen op de vloerplaat en niet meer op de fundering
- Alle muren staan op de vloerplaat maar daaronder zit zoals @lukanar correct aanhaalde de fundering voor de belasting op te vangen.
De vloerplaat is de fundering. De balk lijkt mij daar puur te zitten voor het opvangen van het hoogteverschil en de isolatie op aan te zetten. Persoonlijk lijkt mij dit een vreemde uitvoering.

Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
18
Aannemer gaat de fout alleszins rechtzetten. Dat is nog niet gebeurd dus even afwachten hoe dat loopt.

Laatst bewerkt:
Bovenaan