• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarming, welke?

Lid geworden
22 jun 2009
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wij hebben onlangs een huis gekocht dat werd gebouwd in 1990. Een open bebouwing met een EPC waarde van 330. Deze woning wordt verwarmd met Mazout. Wij waren sowieso al van plan om de dakisolatie te vernieuwen. Momenteel is er maar 5cm isolatie voorzien in het dak. Deze 5cm gaan we vervangen door een isolatie schil van 22cm. Bovendien willen we ook zonnepanelen gaan plaatsen. De woning wordt beneden verwarmt met vloerverwarming terwijl er op verdiep (onder het dak) wordt verwarmd met radiatoren.
Deze week heeft een technieker vastgesteld dat de mazoutketel aan vervanging toe is. De vraag is nu met wat?
De goedkoopste oplossing is een nieuwe HR-stookolie ketel. Dit lijkt me niet verstandig, gezien de stookolie prijzen en het feit dat fossiel brandstof steeds zwaarder zal worden belast.
Aardgas? Er ligt aardgas in de straat, maar is niet aangesloten op de woning, maar kan aangesloten worden. Ook hier lijkt mij dat niet verstandig om dezelfde redenen als stookolie, fossiele brandstof... Bovendien komt dan nog eens de kost om de ondergrondse stookolieketel te neutraliseren.
Warmtepomp? Lijkt mij de meest verstandige keuze, zeker in combinatie met de zonnepanelen. Nu heb ik ondertussen al een aantal eigenaren gesproken die gebruik maken van een warmtepomp, en daar hoor ik toch steevast negatieve reacties wanneer het gaat over het verbruik. Een boring is uitgesloten wegens te duur, dus de beste oplossing lijkt me een lucht/lucht warmtepomp.
Pelletketel? Een collega was destijds aan het twijfelen tussen een warmtepomp en een pelletkachel, heeft uiteindelijk gekozen voor een warmtepomp, maar twijfelt nu of hij wel de juiste keuze heeft gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Hoeveel verwarming heb je nodig op het verdiep? Sommige mensen willen 19°, anderen 23°.
Voor het gelijkvloers lijkt een lucht/water WP de beste oplossing, maar daarmee de huidige radiatoren warmstoken is geen optie. De radiatoren vervangen door kortstondig warmeluchtblazertjes boven te zetten kan ook nog een optie zijn.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Stookolie lijkt inderdaad geen goed idee. Louter ter informatie ... Indien een IER in Vlaanderen ... Ik dacht dat de Vlaamse Overheid had belist dat vervangen van een stookolie-tank niet meer was toegelaten. En dat je geen uitzondering kon krijgen indien er gas beschikbaar in de straat.
Zie: Vlaamse Overheid en De Morgen
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
22 jun 2009
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
22° vinden wij een aangename temperatuur.
Mazout is dus al uitgesloten. Dus zitten we steeds met het neutraliseren van de mazoutketel.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je er eerst voor zorgt dat de isolatieschil sterk verbetert, niet alleen de isolatie, maar zeker ook luchtlekken bv. aan inwerking ramen. Hoe goed zijn de mure geisoleerd ?
Want elke kwh die je niet nodig hebt, is de duurzaamste.

Verder kan niemand de toekomst voorspellen. Maar voorlopig ziet het er naar uit dat WP de keuze wordt nu gas zoveel meer gestegen is tov elec.
Hoe dat gaat evolueren ....
Qua verbruik zit je met een WP niet hoger dan met gas. met de recente ontwikkelingen is gasverbruik zelfs duurder geworden dan met WP met een goede COP.
Pellets of eender welke andere manier van verbranden van stoffen zou ik absoluut niet bekijken.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Je zal best proberen een warmteverliesstudie te maken van uw huis zodat je uw juiste warmte energie vraag kan bepalen. Dan graaddagen van vorige winters bekijken en dit dan koppelen aan uw historisch verbruik om te zien of klopt (als je die info hebt van vorige winters).

Als je die warmteverliesstudie beetje goed gaat organiseren in Excel, dan kan je ook kijken naar effect van bepaalde ingrepen (bvb ipv 22 cm nieuwe dakisolatie naar 30 cm brengen bvb, of ramen vervangen door meer isolerende moderne versies) op uw warmtevraag.

Daarop kan je u dan baseren om te kijken of je best af bent met gas of WP en kijken wat er gaat gebeuren als gasprijs verder gaat stijgen/of terug dalen. Het zal nog altijd wel beetje in een wazige glazen bol kijken zijn maar dan is het iets meer rationeel :giggle:.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan