• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verlichting in serie nieuwbouw + parlofoon

Peter Beunnens

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jul 2010
Berichten
52
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

Een praktisch vraagje i.v.m. verlichting in een nieuwbouw. Tussen de verdiepen liggen gewelven (5cm) + opstort beton (20 cm). Op verschillende plaatsen zouden we verlichtingsarmaturen in opbouw willen plaatsen in serie. De verlichtingsarmaturen zelf hebben echter maar een rozet van 60mm. Vraag is nu op welke manier er best geboord kan worden om er vlot 2 preflexen door te krijgen en alles mooi in de rozet te kunnen wegsteken, inclusief het feit dat de rozet zelf nog dient bevestigd te worden aan het plafond. Graag pols ik even hoe jullie dit oplosten of zouden oplossen?

Daarnaast zouden we een Niko parlofoon plaatsen (510-01001), wellicht zonder scherm. De centrale module is voorzien om een "gong" op aan te sluiten, alleen is het mij onduidelijk welk type gong hiervoor in aanmerking komt? Niko verkoopt er zelf geen (?).

Dank alvast voor jullie mening / input / suggesties / ...
 

JeyJey

Actief Lid
Lid geworden
1 feb 2017
Berichten
126
Waarderingsscore
86
Punten
28
Van onder naar boven boren zodat er geen brokken beton afbreken van het plafond.
Met een boor die voldoende dik is voor 2 preflexen uiteraard ;-).

Als IK het zou doen, zou ik van boven naar onder boren met een watergekoelde diamantboor. Maar dat is omdat IK die machine heb en dus omdat het kan.

Daarnaast is de term serie fout. Lampen gaan wel van A-B-C-D maar dit is nog steeds parallel. Serie wil zeggen dat als lamp A stuk is, de rest ook niet meer werkt.
 

Peter Beunnens

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jul 2010
Berichten
52
Waarderingsscore
0
Punten
6
Van onder naar boven boren zodat er geen brokken beton afbreken van het plafond.
Met een boor die voldoende dik is voor 2 preflexen uiteraard ;-).

Als IK het zou doen, zou ik van boven naar onder boren met een watergekoelde diamantboor. Maar dat is omdat IK die machine heb en dus omdat het kan.

Daarnaast is de term serie fout. Lampen gaan wel van A-B-C-D maar dit is nog steeds parallel. Serie wil zeggen dat als lamp A stuk is, de rest ook niet meer werkt.

Terecht, inderdaad niet echt serie... maar zoals je omschrijft A-B-C-D. Welke diameter raad je aan om te boren?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb dat gedaan met een boor van 22mm.
Je boort van onder naar boven, het eerste gat boor je schuin naar links boven. Het 2e gat vertrek je in je eerste boorgat, maar je gaat de andere kant uit.
Het is even vloeken en proberen maar dat lukt.
Je preflexen zullen dan niet beide uit dat gat komen, maar 1cm erboven stoppen. Dat is geen probleem!
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Je kunt ook eerst een gat van diameter 22mm boren en dan in hetzelfde gat schuin boren zodat je maar 1 gat hebt vanonder. En als je u flex dan legt snij je die gewoon af zodat je beneden enkel de draden er uit komen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Van onder naar boven boren zodat er geen brokken beton afbreken van het plafond.
Met een boor die voldoende dik is voor 2 preflexen uiteraard ;-).

Als IK het zou doen, zou ik van boven naar onder boren met een watergekoelde diamantboor. Maar dat is omdat IK die machine heb en dus omdat het kan.

Daarnaast is de term serie fout. Lampen gaan wel van A-B-C-D maar dit is nog steeds parallel. Serie wil zeggen dat als lamp A stuk is, de rest ook niet meer werkt.
Va boven naar beneden boren, enkel door 5 cm beton, predal
preflex in de 20 cm beton steken
is veel makkelijker
 

JS_89

Nieuw Lid
Lid geworden
11 jun 2017
Berichten
79
Waarderingsscore
20
Punten
8
Onlangs bij een klant had ik een soortgelijke situatie. Er kwamen 3 posities boven de eetplaats met 3 lampen met een aparte smalle basis aan het plafond. Om alles deftig te kunnen monteren heb ik maar 1 gat van 18 geboord per lampje. In de kamer erboven heb ik dan inbouwdozen in de muur gezet waar alle aansluitingen (9 preflexen van 3g1,5 en 2 x 5g1,5 naar de kast) in zitten, deze staat achter het bed van de klant. Je kan er dan nog steeds aan en je hebt maar 1 preflex per armatuur aan te sluiten wat veel eenvoudiger is in die smalle basissen. Je moet dan ook minder kabel trekken, minder railklemmen zetten,...
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Het kan wel degelijk dat lampen in serie komen, alles met een externe constante-stroomvoeding komt in serie te staan.

Gong Niko: maximum 24V, 1A, dus dat is een potentiaalvrij relaisje waarmee je eender welke bel kan schakelen die geen hogere stroom of spanning vereist. Dring, dingdong, draadloos, jukebox, kies maar...
Ik zou je aanraden om de kabel naar de gong door een inbouwbakje op 160-170cm hoogte te laten lopen dat je voorziet van een dekseltje en inplamuurt. Als je dan later alsnog een scherm wil dan heb je dat maar open te kappen. (Of als de gong niet komt waar je een scherm wil: kabel naar een bakje waar het later logisch zou zijn een scherm te hangen. Dekseltje, over plamuren, goed op plan noteren.)
 

JeyJey

Actief Lid
Lid geworden
1 feb 2017
Berichten
126
Waarderingsscore
86
Punten
28
Van onder naar boven boren zodat er geen brokken beton afbreken van het plafond.
Met een boor die voldoende dik is voor 2 preflexen uiteraard ;-).

Als IK het zou doen, zou ik van boven naar onder boren met een watergekoelde diamantboor. Maar dat is omdat IK die machine heb en dus omdat het kan.

Daarnaast is de term serie fout. Lampen gaan wel van A-B-C-D maar dit is nog steeds parallel. Serie wil zeggen dat als lamp A stuk is, de rest ook niet meer werkt.
Va boven naar beneden boren, enkel door 5 cm beton, predal
preflex in de 20 cm beton steken
is veel makkelijker
De 20cm beton ligt toch al in TS zijn situatie? Of niet, hmmm?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Van onder naar boven boren zodat er geen brokken beton afbreken van het plafond.
Met een boor die voldoende dik is voor 2 preflexen uiteraard ;-).

Als IK het zou doen, zou ik van boven naar onder boren met een watergekoelde diamantboor. Maar dat is omdat IK die machine heb en dus omdat het kan.

Daarnaast is de term serie fout. Lampen gaan wel van A-B-C-D maar dit is nog steeds parallel. Serie wil zeggen dat als lamp A stuk is, de rest ook niet meer werkt.
Va boven naar beneden boren, enkel door 5 cm beton, predal
preflex in de 20 cm beton steken
is veel makkelijker
De 20cm beton ligt toch al in TS zijn situatie? Of niet, hmmm?
Nuttige info voor anderen
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan