• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ventilo en vloerverwarming en geothermie mogelijk?

Lid geworden
26 dec 2022
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik ben nieuw in de warmtepomp technieken en probeer te begrijpen of je kan het volgende doen:

- geothermische warmtepomp, bvb Nibe S1255 PC
- vloerverwarming in living
- ventiloconvector in living

Dus ik had begrepen dat je met vloerverwarming kan koelen en warmen, maar slechts beperkt koelen, namelijk 4 graden, en dat de watertemperatuur dan 18 graden maar mag zijn die je door de vloerverwarming laat stromen wegens condensvorming.

Maar je ziet ook soms dat je "ventiloconvectoren" kan plaatsen, en deze kunnen water van 12 graden gebruiken om nog extra te koelen.

Maar hetgeen mij niet duidelijk is: is dat mogelijk om te combineren met die vloerverwarming, wegens dat 12 graden te koud is voor vloerverwarming eigenlijk? Is dat 1 temperatuur voor al uw systemen? Als je die ventiloconvectoren dan op 12 graden water laat werken, stroomt er dan ook 12 graden water doorheen de vloerverwarming, wat eigenlijk niet mag voor die condensvorming? Of kan je bvb 18 graden door de vloerverwarming sturen en tegelijk 12 graden door de ventiloconvectoren? Of kan het wel bestaan samen in 1 huis, maar moet je dan maar 1 systeem tegelijk gebruiken, ofwel ventilo ofwel vloer?

Ik vind er weinig informatie over. Alle inzichten welkom, bedankt!
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Je hebt van jaga "light cooling", passief en zonder condens en dan "deep cooling" die kouder water gebruikt en onder dat dauwpunt gaat en dan heb je inderdaad ook een afvoer nodig van dat condens water.

We gaan waarschijnlijk dan gewoon enkel passief vloer koelen beneden, en boven ook passief koelen met light cooling jaga radiatoren in de slaapkamers. In combinatie met screens dan inderdaad overal waar nodig.

Bedankt voor alle reacties!
Is vvw op verdiep dan niet bijna voordeliger dan 4 jaga radiatoren?
Volgens mij is overal vloerverwarming ook voordeliger.
Zo heb ik het ook gedaan:
- alles op één circuit
- geen externe pompen
- geen driewegkranen
- geen evenwichtsfles
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan