ventilatie unit op prive staanplaats

Lid geworden
13 nov 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hebben een appartement aan zee gekocht, met ontzettend veel problemen.
Nu hebben ze een ventilatie unit gehangen in onze ondergrondse staanplaats met als gevolg dat we onze auto niet meer omgekeerd kunnen parkeren omdat we rijden met een suv en die unit te groot is.
wat kunnen we hiertegen doen?
Op de vraag om dit weg te halen en op een gemeenschappelijk plaats te hangen ipv op prive bezit wordt niet gereageerd.
we zijn bijna te einde raad met alle problemen

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
436
Punten
83
In de rijschool leerden wij vroeger al dat achterwaarts parkeren in smalle parkeerplaatsen gemakkelijker is, dan hebt ge een beter zicht op de grenzen van een auto. Die ziet ge in uw spiegels, bij vooruit inparkeren met ge afgaan op referentiepunten de ge hebt geleerd.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
921
Punten
113
Pff ik vind het beiden even gemakkelijk of even moeilijk. Ik zal echter ook eerder onbewust automatisch voorwaarts inparkeren. Ik zit ook vaak in de koffer.

Bij vooraan inparkeren heb je doorgaans gewoon een extra beweging nodig. Je draait eerst bewust in mikkende op 1 plaats verder dan de plaats waar je feitelijk wilt gaan staan. (op tijd stoppen uiteraard). Dan een stukje tegenovergesteld sturend achteruit en dan verder indraaiende naar de plaats waar je wilt staan.
Als je echter aan het maneuver begint initieel mikkende op de plaats waar je wilt staan, draai je te vroeg af en begin je te sukkelen.
Het nadeel is voorwaarts inparkeren is idnerdaad het terug uitrijden waarbij je heel weinig zicht hebt. Maar dat wordt bij recente auto's waar ondervangen door een achteruitrijcamera.

Achterwaarts inparkerende kan meestal in 1 achteruitrijdende beweging. Continu beide buitenspiegels gebruiken als feedback om continu bij te sturen.

Maar voor de TS is dat eigenlijk allemaal niet relevant. Als ik een staanplaats zou kopen zou ik ook een plaats verwachten die niet gehinderd is door een obstakel op een bepaald hoogte. Los van het gegeven dat je desondanks toch eventueel voorwaarts kunt inparkeren.

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
546
Punten
93
Die zijn absoluut niet makkelijk om een SUV achteruit in te parkeren.
Heb jij eigenlijk al ooit eens achterwaarts geparkeerd? Daarmee willen we zeggen, met de koffer eerst? 🤐

De stuurwielen zitten vooraan, dus kan je véél korter draaien achterwaarts dan voorwaarts.

Kijk gewoon voor de lol even in een ondergrondse parking hoe lang mensen lopen te sukkelen om een auto vooraarts tussen 2 wagens te proppen en hoe lang het achterwaarts duurt.
Waarmee begon mijn bericht?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook voorstander van achteruit inparkeren in veel gevallen. In mijn garage doe ik dat ook want anders is het onmogelijk om veilig buiten te rijden. Mijn garage is ook 3,5m breed (poort 2,8m), dus dat is heel comfortabel te doen.
Dus ja ik rij iedere dag mijn auto met de koffer eerst de garage binnen. En dit doe ik nu al jaren, ik heb nooit iets anders gedaan.

Dit gezegd zijnde, waarschijnlijk zal het meer persoonlijke voorkeur zijn zeker. Ik vind het persoonlijk makkelijker om vooruit in te rijden wanneer de parkeerplaats kleiner is en iemand anders zal het makkelijker vinden om er achteruit in te rijden. Dus let's agree to disagree :cool: en misschien beter stoppen met deze discussie en terug naar de problematiek van de TS gaan.

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
384
Punten
63
Holy shit nogal off topic hier.
als je betaalt wat je tegenwoordig moet betalen voor een parking dan wil ik mijn auto ondersteboven kunnen parkeren als ik daar zin in heb.
als die ventilatie unit niet op het plan stond en nergens in de akte dan vind ik dat TS een goeie reden heeft tot klagen.
of hij iets gaat kunnen bekomen dat weet ik dan weer niet.

Bob.en.bobette.bouwer

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 jan 2015
Waarderingsscore
866
Punten
113
Als beleefd vragen niet helpt gewoon zo snel mogelijk het advies van Art uitvoeren. Is de unit voor een gemeenschappelijk deel of voor slechts 1 vd appartementen?
De unit is voor de verluchting in de parkeergarage. Ieder appartement heeft zijn eigen unit in het appartement zelf.
Dit is nieuw, U geeft nu aan dat iedere unit bij een appartement hoort, dat wil dus zeggen dat de unit uw eigendom is/wordt.

Ik vermoed dat het hier gaat over een airco/warmtepomp unit ipv ventilatie. De ventilatie unit wordt immers in het appartement zelf geplaatst omwille van leiding tracés. De condensor unit kan in de kelder worden geplaatst omwille van temperatuur. In de winter haalt deze de warmte uit de omgevingslucht (de lucht is warmer in de parkeergarage dus beter rendement), in de zomer haalt hij de koude uit de omgevingslucht.

Als dit het geval is ben ik bang dat dit niet wordt opgelost omdat deze unit bij uw eigendom hoort en ze hem dus ook niet gemeenschappelijk kunnen plaatsen.

Steeds nog in de veronderstelling van bovenstaande: is deze informatie (locatie van deze unit) opgenomen in het verkoopslastenboek? Sowieso een interresante casus om voor te leggen aan een jurist. Je ondervindt immers slechts gedeeltelijk probleem van de unit, aangezien u aangeeft dat u niet meer andersom kunt parkeren maar u kunt dus wel nog voorwaarts inparkeren...
Beter lezen! Er staat letterlijk: "De unit is voor de verluchting in de parkeergarage."
Ik heb gelezen maar individuele verluchtingen per appartement in een open garage (Staanplaats)? Misschien is minder in hokjes denken zie je meer. ;)

Maar he als TS een fotootje laat zien dan kunnen we ook afstrepen.

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
546
Punten
93
Holy shit nogal off topic hier.
als je betaalt wat je tegenwoordig moet betalen voor een parking dan wil ik mijn auto ondersteboven kunnen parkeren als ik daar zin in heb.
als die ventilatie unit niet op het plan stond en nergens in de akte dan vind ik dat TS een goeie reden heeft tot klagen.
of hij iets gaat kunnen bekomen dat weet ik dan weer niet.
Ja die off topic discussie is mijn schuld, mea culpa!

Weet er iemand toevallig of er normen bestaan voor parkeerplaatsen?
Ik weet dat in openbare gebouwen er voor toegankelijkheidsredenen een verplichting is om minimaal 2m30 hoogte te voorzien, en enkel ter hoogte van toegangen, deuren en balken mag je lager gaan. En dit geldt ook voor parkeerplaatsen (daar heb ik al eens miserie mee gehad).

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
558
Punten
93
Ja die staanplaats is aangekocht..maar het gebouw en ons appartement is nog niet opgeleverd.. Dank voor je feedback
even terug on topic: was er ook een plan beschikbaar van die parkeerplaats als je het kocht waarop dit te zien is?
Je spreekt over veel problemen, wat loopt er nog verkeerd?

Bovenaan