uitwerken douche

jc

Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de badkamer had ik eraan gedacht de vloer en muur eventueel in dezelfde tegel uit te werken. Ik zou de douche dan met dezelfde tegel willen uitwerken.

De douche zit 'gekneld' tussen de muur en het bad (met een 3/4 muurtje tussen dus) en heeft 'normale' douche-afmetingen. Hiermee bedoel ik dat het dus geen 'inloopdouche' is. Eigenlijk wil ik dus gewoon de douchebak eruit.

In de veronderstelling dat dit te realiseren valt, hoe pak je de concrete uitwerking dan aan? (uitkeg voor een leek graag)

Moet hier speciaal rekening mee gehouden worden bij het chappen (ze gaan mij al zien afkomen dan) en wat is de maximumgrootte van de tegels?

Heeft iemand fotootjes van dergelijke uitwerking? (Eigen realisatie of catalogusmateriaal.)

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
De douche bak zit nu allicht bovenop niveau van de vloer met daarop de deur.

Die bak kan je vervangen door stenen bevloering en voor een gemakkelijke afwatering zijn kleine formaten aangewezen in tegel of natuursteen, mozaiek in glas / keramiek / natuursteen, keitegels.

Kan ook met volle plaat in natuursteen op maat.

jp

jc

Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
vloerder jp wrote:
De douche bak zit nu allicht bovenop niveau van de vloer met daarop de deur.

Die bak kan je vervangen door stenen bevloering en voor een gemakkelijke afwatering zijn kleine formaten aangewezen in tegel of natuursteen, mozaiek in glas / keramiek / natuursteen, keitegels.

Kan ook met volle plaat in natuursteen op maat.

jp

Momenteel wordt er idd uitgegaan van de klassieke douche. De boven bestaat momenteel nog niet, normaal worden de predallen donderdag gelegd en vrijdag de beton.

In het geval van een met tegels uitgewerkte douche, doen je dan op de plaats van de douche minder diep te chappen om na afwerking gelijk uit te komen? Dat lijkt me haast onmogelijk.

Moeten afvoeren ed dan mee ingechapped te worden of hoe pak je dat aan. Een andere mogelijkheid is natuurlijk de douche nog steeds met tegels uit te bekleden maar met een klein opstapje, maar dan gaat natuurlijk de strakke lijn verloren.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Op de draagvloer komen de leidingen. De eigenaar plaats ja of niet een bekisting en de chaper stopt waar de douche begint. De loodgieter plaatst de afloop van de douche. De vloerder giet de chape, aangepast aan dikte vloerstenen, hellend vanaf de vloer van de badkamer, zodat er geen opstap of afstap nodig is. Op die chape plaatst de vloerder de waterdichting en daarop de stenen vloer van de douche.

Omdat het laagste punt van de inloopdouche (peil van de waterafvoer) onder het peil van de badkamervloer zal zitten moet je kiezen waar de muurtegels moeten beginnen : ofwel vanaf niveau vloer badkamer (de standaard), ofwel vanaf niveau plafond, ofwel symmetrisch of ergens tussenin.

Worden de muren inloopdouche met zelfde muurtegels als badkamer bekleed, dan moeten de horizontale voegen overal waterpas zijn.

Afhankelijk van de vorm van de inloopdouche en de plaats van de waterafvoer, kan je dan in de douche tegen de hellende lijn 'stukjes' muurtegels hebben (tussen dieper hellende vloer douche en de eerste muurtegel).

In dit laatste geval plaatst de vloerder eerst de waterdichting tegen muren douche, dan de muurtegels in de badkamer doorlopend in de douche.

Daarna de chape in de douche met daarop de waterdichting en dan pas de stenen vloer in de douche.

Met een centraal geplaatste afvoer in de douche heb je die kleine stroken muurtegels in de douche niet, omdat de vloerder de omtrekken van de douchevloer waterpas zal leggen tov van de vloer van de badkamer.

Toevallig leg ik eind deze week zo'n inloopdouche met verzonken vloer in witte keitegels met de afvoer onder de kranen, omdat de eigenaar niet graag op de afvoer staat met zijn blote voeten.

jp

Bovenaan