• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Snelbouwers op hun kant gemetst: hoe kan ik hier iets in bevestigen?

Twist

Lid
Lid geworden
21 nov 2010
Berichten
214
Waarderingsscore
6
Punten
18
Ik heb verschillende buitenmuren waarvan de snelbouwers op hun kant gemetst zijn (huis '58). Tot nu toe spoot ik telkens 2 componenten in het gat en duwde daar dan plug/schroef in waar het niet mogelijk was om een voeg te passen. Dit is geen handige manier, ik vraag mij af als er hier betere oplossingen voor zijn. Dit is een foto van op zolder, maar de verdiepingen er onder is het net zo met bepleistering er tegen.


1659818741896.png
 

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
ja... dat is ook een rare manier van bouwen... nog nooit gezien. de metser was ook goe zat denk ik. kom je toe om enkel de grote gaten te vullen met mortel?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Naar luchtdichtheid kan dat tellen.
(los van de verankering )
 

Twist

Lid
Lid geworden
21 nov 2010
Berichten
214
Waarderingsscore
6
Punten
18
De zolder heb ik intussen licht gecementeerd. Het zijn eigenlijk de verdiepingen eronder waar ik meer problemen heb. Mooi behangen en geschilderd... een voeg 'zoeken' is niet meer echt mogelijk :-(
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Al meer gezien, wss om mortel te besparen, of om zo goede verluchting te voorzien...

Bezetten met cementgebonden mengsel dat goed in de gaten wordt geduwd ?

Holle wand-plug, die duwt zich open en zet zich zo vast tegen de ribben, dat zou ik proberen
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die ribben hebben geen sterkte, dat duwt meteen allemaal kapot.
Tenzij het voor een kadertje is zou ik het bij chemisch anker houden.
Voor lichte zaken kan je proberen met een plug in een plug. Maar omdat je niet weet waar de openingen precies zitten en je dus toch eerst moet boren heeft dat weinig zin. Opvullen met chemic is het makkelijkste.

De snelbouwers hebben wel heel weinig sterkte op hun kant. Die mogen helemaal niet zo gebruikt worden. Dit was duidelijk een metser die weinig kennis had en het niet nodig vond om naar de opleidingen van nieuwe producten te gaan. Dat was indertijd wel vaker een probleem. Nu nog eigenlijk.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik zou daar toch eens iemand laten kijken die wat kennis heeft van draagconstructies. Snelbouw baksteen zo op hun kant zijn niet alleen gatenkaas maar kunnen ook geen belasting dragen, alle minder.

Wel knap om vleermuizen te laten nestelen en bijen en wespen en hommels en nog van dat vliegend gedoe
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Inderdaad chemisch anker.
Een plug blijft enkel zitten door een heel grote druk dwars op het gat in de steen (opspannen).
In beton geen probleem, maar bij zwakkere materialen meer kans op verpulvering en de plug die losschiet.
Een chemisch anker is 'gelijmd' in het geboorde gat en brengt zo niet die grote spanning in het materiaal.

Wil je een draadstang nadien makkelijk kunnen losmaken kan je een koppelmoer mee in de muur steken, dus een stukje draadstang met daar een koppelmoer op die enkele mm's in de muur zit zodat je bij niet-gebruik deze kunt afdekken.
1659859637377.png

Ik koop een bus chemisch anker voor 10 euro en een zakje 5 mengtuiten aan iets meer dan 3 euro.
Soudal-chem-anker.jpg

Dat vind ik een super handig systeem en met de extra mengtuiten kan je zo'n bus dus diverse keren gebruiken.

Altijd wel de geboorde opening heel goed stofvrij maken, ik gebruik dikwijls een rietje daarvoor - ben wel nog muzikant geweest van een blaasinstrument :)
 
Laatst bewerkt:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Inderdaad chemisch anker.
Een plug blijft enkel zitten door een heel grote druk dwars op het gat in de steen (opspannen).
In beton geen probleem, maar bij zwakkere materialen meer kans op verpulvering en de plug die losschiet.
Een chemisch anker is 'gelijmd' in het geboorde gat en brengt zo niet die grote spanning in het materiaal.

Wil je een draadstang nadien makkelijk kunnen losmaken kan je een koppelmoer mee in de muur steken, dus een stukje draadstang met daar een koppelmoer op die enkele mm's in de muur zit zodat je bij niet gebruik deze kunt afdekken.

Ik koop een bus chemisch anker voor 10 euro en een zakje 5 mengtuiten aan iets meer dan 3 euro.
Bekijk bijlage 89317

Dat vind ik een super handig systeem en met de extra mengtuiten kan je zo'n bus dus diverse keren gebruiken.

Altijd wel de geboorde opening heel goed stofvrij maken, ik gebruik dikwijls een rietje daarvoor - ben wel nog muzikant geweest van een blaasinstrument :)
voor de minder getalenteerde muzikanten kan een gewone fietspomp ook worden gebruikt. :love:
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Haha .. ja, Hilti heeft daar zo'n pompje voor:

1659861264997.png

Of een slangetje op een compressor:
1659861350903.png
Zelfs borsteltjes:

1659861400426.png

Een blaaspistooltje kan ook natuurlijk:
1659861443560.png

Voordeel van een pompje of rietje is dat het stof iets minder rondvliegt, zeker wanneer je tegelijk een stofzuiger gebruikt om het naar buiten vliegende stof op te vangen.

Edit, ik zie dat ook andere merken daar pompjes en borsteltjes voor hebben, reeds vanaf een 15 euro (Hilti is wel aan de duurdere kant):
1659861844669.png
 

Bijlagen

  • 1659861746082.png
    1659861746082.png
    229,4 KB · Weergaven: 3

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Ik zou daar toch eens iemand laten kijken die wat kennis heeft van draagconstructies. Snelbouw baksteen zo op hun kant zijn niet alleen gatenkaas maar kunnen ook geen belasting dragen, alle minder.

Wel knap om vleermuizen te laten nestelen en bijen en wespen en hommels en nog van dat vliegend gedoe
Hebben idd zeker niet de draagkracht zoals op hun rechte kant. Echter even persoonlijke ervaring delen: wij hadden (want heb ondertussen afgebroken) langs ons huis een padje met prefab-dallen, die lagen op bakstenen op hun kant. Daar lag echt een pak gewicht op, en dat heeft toch stand gehouden.

Deze ervaring is louter anekdotisch:)
 

Twist

Lid
Lid geworden
21 nov 2010
Berichten
214
Waarderingsscore
6
Punten
18
Ik zou daar toch eens iemand laten kijken die wat kennis heeft van draagconstructies. Snelbouw baksteen zo op hun kant zijn niet alleen gatenkaas maar kunnen ook geen belasting dragen, alle minder.

Wel knap om vleermuizen te laten nestelen en bijen en wespen en hommels en nog van dat vliegend gedoe
Er werden niet onmiddellijk problemen in gezien. Ze dragen enkel zichzelf, zitten 'opgesloten' en het zijn dikwandige. Al is het geen goede manier.

Vleermuizen, wespen en hommels ... allemaal goed en wel, maar liefst niet op zolder :)

Voordeel van een pompje of rietje is dat het stof iets minder rondvliegt, zeker wanneer je tegelijk een stofzuiger gebruikt om het naar buiten vliegende stof op te vangen.
Ik heb het voordeel dat het er langs de andere kant uit kan :)




Ik stuurde een mailtje naar Fischer als ze kant en klare oplossingen hebben.

Voor vandaag heb ik hulsjes mee voor chemisch anker. De achterkant kleef ik iets toe zodat er meer lijm aan de zijkant uit kan kruipen.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik heb de blaasgalg van Fischer en ook de stalen borstel. Heel belangrijk bij chemisch anker om echt stofvrije boorgaten te hebben.

PS: Snelbouwers op z’n kant zag je vroeger wel eens meer. Vooral op zolder of op een verdieping onder dak.

Nog eentje in de reeks: Creatief met snelbouw.
C2C3C61B-84D5-4754-9F0E-38F24069C602.jpeg
 
Laatst bewerkt:

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
als dat huis zo al een halve eeuw staat dan zou ik mij geen grote zorgen maken over de draagkracht.
wel lekker vervelend zoals je beschrijft ja.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ik heb de blaasgalg van Fischer en ook de stalen borstel. Heel belangrijk bij chemisch anker om echt stofvrije boorgaten te hebben.

Ik gebruik ook zo'n glascapsules voor chemische verankering, dan hoeft de booropening niet zo nauwkeurig worden uitgeblazen.
Bijkomend voordeel : gat boren capsule erin en draadstang bevestigen, dan 2° gat boren capsule erin en draadstang, dan 3° gat......
nooit geen probleem met reeds verharde spuittuit, en altijd voldoende 'produkt' in het boorgat.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan