• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

SMA: Sunny Tripower Smart Energy

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Net zoals de meerderheid overweeg ik versneld toch zonnepanelen te gaan leggen. Normaliter was dit pas over een jaar 4-5 de bedoeling maar met de onzekere toekomst wat betreft de energiekosten wordt er toch overwogen dit volgend jaar al te doen. Eenvoudiger gezegd dan gedaan want dan moet eerst de volledige garage waar de zonnepanelen op te komen te liggen (zuid-gericht, hellingshoek 35° en de gehele dag zon) verbouwd worden. Dit impliceert: oude gevel er rond uit, isoleren (isovermpun, 8cm), nieuwe gevel optrekken, nieuw dak, nieuwe ramen/deuren en poort, etc.
Er zouden 18 panelen op passen (AEG AS-M3207U-S(G12) - 430Wp), mijn voorkeur gaat uit naar een hydride omvormer. Ik heb al wat zitten rondkijken en er is eentje die er voor mij uitspringt: SMA Sunny Tripower Smart Energy... Maar, wat ik me afvraag, moet er al een batterij aan gekoppeld zijn vanaf het begin van de installatie? Ik ben me er bewust van dat je zonder batterij een stuk functionaliteit verliest. Een batterij zou ik pas binnen enkele jaren willen bijplaatsen als er een grond/water warmtepomp met geothermische boring komt in plaats van de huidige gasketel (die nu momenteel 15 jaar oud is (en helaas overgedimensioneerd is -> we hebben vrij recent het huis energetisch verbouwd wat de warmteverliezen sterk heeft doen zakken ten opzichte van de oorspronkelijke bouw). Met die 18 panelen (+ batterij) in combinatie met die warmtepomp kunnen de energiekosten sterk terug gedrongen worden in de toekomst. Met een toekomstige voorschotfactuur van om en bij de 800€/ maand in het vooruitzicht waar dat nu amper 160€ (gas + elektriciteit) is, zet me dat toch aan het denken... ik wil niet voor eeuwig Engie overmatig gaan blijven sponsoren.
Dus, moet er al een batterij aan de omvormer (Sunny Tripower Smart Energy) gekoppeld zijn vanaf het begin van de installatie? Of kan dat ook later? Ik vind er niet direct info over terug op de website van SMA of google...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Net zoals de meerderheid overweeg ik versneld toch zonnepanelen te gaan leggen. Normaliter was dit pas over een jaar 4-5 de bedoeling maar met de onzekere toekomst wat betreft de energiekosten wordt er toch overwogen dit volgend jaar al te doen. Eenvoudiger gezegd dan gedaan want dan moet eerst de volledige garage waar de zonnepanelen op te komen te liggen (zuid-gericht, hellingshoek 35° en de gehele dag zon) verbouwd worden. Dit impliceert: oude gevel er rond uit, isoleren (isovermpun, 8cm), nieuwe gevel optrekken, nieuw dak, nieuwe ramen/deuren en poort, etc.
Er zouden 18 panelen op passen (AEG AS-M3207U-S(G12) - 430Wp), mijn voorkeur gaat uit naar een hydride omvormer. Ik heb al wat zitten rondkijken en er is eentje die er voor mij uitspringt: SMA Sunny Tripower Smart Energy... Maar, wat ik me afvraag, moet er al een batterij aan gekoppeld zijn vanaf het begin van de installatie? Ik ben me er bewust van dat je zonder batterij een stuk functionaliteit verliest. Een batterij zou ik pas binnen enkele jaren willen bijplaatsen als er een grond/water warmtepomp met geothermische boring komt in plaats van de huidige gasketel (die nu momenteel 15 jaar oud is (en helaas overgedimensioneerd is -> we hebben vrij recent het huis energetisch verbouwd wat de warmteverliezen sterk heeft doen zakken ten opzichte van de oorspronkelijke bouw). Met die 18 panelen (+ batterij) in combinatie met die warmtepomp kunnen de energiekosten sterk terug gedrongen worden in de toekomst. Met een toekomstige voorschotfactuur van om en bij de 800€/ maand in het vooruitzicht waar dat nu amper 160€ (gas + elektriciteit) is, zet me dat toch aan het denken... ik wil niet voor eeuwig Engie overmatig gaan blijven sponsoren.
Dus, moet er al een batterij aan de omvormer (Sunny Tripower Smart Energy) gekoppeld zijn vanaf het begin van de installatie? Of kan dat ook later? Ik vind er niet direct info over terug op de website van SMA of google...
Nee

en je kan zeer mooie deal doen met gewone omvormer nu op 2dehands, van al degene die een hybride omvormer nemen nu voor hun batterij
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
@Mario_ : eens effe op 2dehands.be gekeken en inderdaad, er staan best mooie omvormers voor een fractie van de prijs van de Tripower Smart Energy te koop. Merci voor de tip.
Tripower Smart Energy wordt ten vroegste juni '23 in de groothandel terug verwacht (maar dat was geen probleem omdat de garage toch nog een metamorfose moet ondergaan)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
@Mario_ : eens effe op 2dehands.be gekeken en inderdaad, er staan best mooie omvormers voor een fractie van de prijs van de Tripower Smart Energy te koop. Merci voor de tip.
Tripower Smart Energy wordt ten vroegste juni '23 in de groothandel terug verwacht (maar dat was geen probleem omdat de garage toch nog een metamorfose moet ondergaan)
Je kan eventueel al (een deel) plaatsen op een frame in de tuin .
Daarna verhuis je naar dak garage.
Zeker met huidige prijzen, heb je direct voordeel
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ging dat nu al maar in de tuin... eerst nog 100m³ grond aanvoeren om de achtertuin te nivelleren...
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ging dat nu al maar in de tuin... eerst nog 100m³ grond aanvoeren om de achtertuin te nivelleren...
Je mag bij ons komen halen ?
90 km enkel is wat ver, dat overtreft mijn maandfactuur gas+ elek ruimschoots aan transport?
En ik ben niet bereid om dagelijks "bokes met choco" te eten?
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Ging dat nu al maar in de tuin... eerst nog 100m³ grond aanvoeren om de achtertuin te nivelleren...
Je mag bij ons komen halen ?
90 km enkel is wat ver, dat overtreft mijn maandfactuur gas+ elek ruimschoots aan transport?
En ik ben niet bereid om dagelijks "bokes met choco" te eten?
*verkoopsmodus aan*
Ja, maar maandfactuur versus 1malige kost he!
+ anders moet je die grond ergens kopen (extra kost) en/of toch ook ophalen (ook kost)
*verkoopsmodus uit*

Ik kon maar proberen, toch? :D
(En, wat is er mis met een boke met choco? :( )
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik mag gene choco ? (En droog bokes zijn ook niet dat)

Maar, ge hebt idd wel een punt... elders grond kopen kost ook geld:
150-220€ per 10m³, geleverd (tot 20km in de omtrek, bij aankoop van min 800€) btw inc., al dan niet inc. Champost.
Extra compost: 180€/12m³ inc transport en btw.
Dat kwam neer op +/- 2500€ voor alle teelaarde + champost en extra compost.
Ik had onlangs nog een transport 130km heen en weer (65km enkel maw), dat kwam neer op 198€...
Maar toch bedankt voor't aanbod;)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan