• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schroefhulpstuk gipsplaat

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik heb een schroefhulpstuk nodig om gipsplaten te bevestigen. Ik zie dat gyproc (+ 30€ )en knauf (+ 20€) dit hebben. Is de meerprijs voor het gyproc model het waard? Ik las dat het geen ringen zou nalaten.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb dat van gyproc, en het werkt goed.
Zonder kan ook hoor, maar het wordt pas een merde als je schroeven niet diep genoeg zitten tijdens de afwerking.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Of uw schroefmachine zo instellen dat je juist stopt aan de rand van de kartonlaag.
In feite ga je deze nadien niet meer gebruiken en eventueel zo'n hulpstuk nog het goedkoopst.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Maar hoe werkt zo'n hulpstuk?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Als men zo een model koopt van Gyproc of Knauf, dan is de instelling al geregeld.
Dus dat de schroef juist in de kartonlaag ligt zonder deze te beschadigen.
Er zijn nog andere merken die zo'n hulp
Zie de filmpjes hieronder:
Bv:
Bv:
(deze is van Scheetrock)

Indien men na x-aantal schroeven er toch eentje heeft die onvoldoende diep zit, neem een Phillips schroevendraaier (PH) en draait die handmatig iets aan.
Men kan ook een plamuurmes kopen dat reeds voorzien is van zo'n bitskopje.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
de buitenring blijft op de gipsplaat liggen terwijl de schroef ingedraaid wordt, zodra de schroef dus diep genoeg is, gaat het bitje niet meer verder omdat het door de buitenring tegengehouden wordt. Grootste voordeel is dat de schroeven nooit te diep ingedraaid worden, dat zou de gipskartonplaten anders te veel verzwakken (of niet genoeg vast zetten). Grootste nadeel is dat het bitje voor de laatste anderhalve toer ook niet meer diep genoeg in de schroef zit en dus heel snel verslijt. In mijn ervaring gaan ook de duurdere schroefhulpstukjes er snel door, je kan dus best gewoon goedkopere kopen (ik gebruik zelf alleen nog de gewone bitjes zonder die hulpstukjes, die houden de schroef ook netter). Wiha heeft setjes van 2 voor een paar euro of setjes van 10 als je ze gratis thuisgestuurd wil krijgen.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Wat is het verschil met die duurdere van gyproc en knauf? De diepte kan je toch niet instellen op zo'n bitje?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Deze van Gyproc of Knauf kan men bijdraaien om de schroef ofwel dieper of minder diep te plaatsen.
Dus kan men nabootsen wat een gipsplaat schroefmachine kan.

Zoals reeds is aangegeven door @rdr2180, is het voor een kleine of sporadische taak zo een schroefbits het meest interessant.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ah ok. Bedankt voor de info!
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik had zo'n hulpstuk en heb dat er na 5 vijzen uit gesmeten.
Gewoon opletten dat je niet te diep vijst vind ik een veel gemakkelijkere manier van werken.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Als je zo geen hulpstuk hebt is een slagschroevendraaier ook een aanrader. Die draait initieel snel en van zodra de kop in de gyproc zit begint die te slaan. Gewoon stoppen na de eerste klik
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Ik heb momenteel zo een schroefmachine voor gyprocvijzen te koop. Merk en model: Spit 216. Langdurig en intensief gebruikt, wel nog in goede staat. Reden van verkoop; ik ben voor het ogenblik voor alle elektrische handgereedschappen aan het overschakelen op het 18V platform van Makita. Anders bleef die Spit in gebruik bij mij, nog lang niet versleten. Voor een aangename prijs mag hij weg, doe een bod via PB. Machine kan getest worden. Afhalen in 2660 Hoboken. Binnenkort post ik nog wel een topic met alle andere machines die te koop komen..

Bit verslijt bij zo'n hulpstukje? In elke doos vijzen zit een nieuwe bit bij in, 1000 vijzen doe je er dus makkelijk mee.

Ringen nalaten? Je moet die schroefgaten toch afsmeren.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
kunnen we niet gewoon een crowdfunding of benefiet organiseren voor 30 of voor 10 euro. Dan zijn we er vanaf. ??. Koopt gewoon dat spel of een bits, stel uw schroefmachine af en begint der aan. Als ons mannen zo zouden beginnen dan kreeg ik op mijn klo..... van onze baas
(Ja dit is geschreven met zondagmorgenhumeur mag ik ? :cool: :eek::LOL:
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb een modelleke van Stanley. Zat gewoon in zo’n setje met bits, naast zo’n verlengstaafje.
In een karton gyprocschroeven zit telkens een bitje. Na 1000 vijzen is daar amper iets aan, maar ja, je pakt dan het nieuwe dat meegeleverd is.
Soms tekent er zich inderdaad een ring af, maar dat moet toch afgesmeerd worden dus maakt niet uit.
Ik gebruik ook graag een slagschroevendraaier. Heb er verschillende, met verschillende kracht en ook gewicht. De lichtste (Dewalt 10,8V) is prima voor gyproc in hout. In MS gebruik ik liever een zwaardere (Dewalt 18V) die veel sneller draait, dan tapt de vijs makkelijker. Met twee (of drie) 2Ah batterijen is het ook een stuk aangenamer werken tegen het plafond dan met één 5Ah. Is toch rapper opgeladen dan het leeg gaat. En weegt gevoelig minder.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Uiteindelijk heb ik eerst een bitje van 2,5 euro gekocht, werkte voor geen meter. Schroeven zaten gewoon niet diep genoeg. Dan naar de vakhandel voor een magnetisch verstelbaar houdertje voor 9 euro. Werkt perfect. 35 euro voor de gyproc schroef koppeling is dus zeker te veel. 20-25 euro bespaard. ?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
@Generaldude waarom moet je dit topic verpesten voor die mens? Hij stelt vragen, wordt goed geholpen, en het enige wat jij doet is onzin verkopen. Misschien u eigen advies eens volgen en roep nu voor jou eigen onzin eens naar de moderators.

Echt een grote meerwaarde dit professionalisme (n)
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Benzine? Vakhandel en DHZ zijn allemaal om de hoek en ik passeer er elke dag 4 keer. En ik vergelijk met wat ik aanvankelijk ging kopen en dat was 35 euro. Dus even op dit forum vragen heeft mij een goede 20 euro bespaard. Misschien bent u rijker dan ik, maar dat is nog steeds de moeite bij mij.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan