• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schoorsteen aanpakken

Lid geworden
30 dec 2012
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

Ik heb een oude bakstenen schoorsteen die loopt van mijn salon voorbij 1e verdieping en zolder en boven de dakrand uitsteekt.
Het deel boven de dakrand brokkelt af en de aansluitingen met het dak (cementering) zijn ook kapot (en laten dus bij bepaalde weersomstandigheden regenwater insijpelen).
De schoorsteen moet dus op een of andere manier hersteld worden en ik zou er graag een nieuwe houtkachel willen laten op aansluiten.
Deze schoorsteen is door de vorige bewoner steeds gebruikt voor een houtkachel maar ik wil het geheel toch wat veiliger maken.

1. Kan je verse lucht aanvoeren via een dubbelwandige flexibel?
Ik heb niet meteen een andere mogelijkheid, bv. vloer of buitengevel.
Ik zou dan een flexibel plaatsen in mijn schoorsteenschacht.
Onderaan slijp ik dan een stukje open om het T-stuk te plaatsen. 

2. Kan ik de flexibel op mijn zolder laten aansluiten op een dubbelwandige buis? Of ben ik verplicht om de ganse schoorsteen in baksteen te gebruiken?
Ik zou immers de bestaande schoorsteen tot op de zoldervloer willen afbreken omdat dat wellicht een aantal voordelen biedt, makkelijker dan hervoegen schoorsteen, betere dakaansluiting, makkelijker om trekkap en eventueel filter te plaatsen.
Maar die buis moet natuurlijk ergens verankerd worden en ik veronderstel dat dat gebeurt op de zoldervloer.
In dat geval ben ik niet zeker of en hoe die flexibel wordt aangesloten?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik kan je niet helemaal volgen?

Wat is er niet veilig aan een bakstenen schouw?

Afbreken en heropbouwen met dubbelwandige buis en dubbelwandige flexibel gemakkelijker dan hervoegen???
 
Lid geworden
30 dec 2012
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het afbreken van 2 meter schoorsteen tot op de zolder en vervangen door een pijp lijkt me toch sneller gedaan dan voegen uitslijpen en hervoegen, hier en daar een steen terug vervangen en loodslabben plaatsen. 

In mijn brandpolis staat dat, indien er hout wordt verbrand, de schoorsteen hittebestendig moet zijn . Er staat niet bij hoe dat moet gebeuren, maar een buis in de schoorsteen lijkt de enige zekerheid?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan