• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schapenwol

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Ik kan schapenwol gratis krijgen van vers geschoren schapen... echter... kun je dat zo onbehandeld gebruiken om holtes op te vullen of moet ik vrees hebben voor beestjes of rot, e.d?
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
daar zijn toch wasmachines voor uitgevonden .. ?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ik zou eens googlen alhoewel de schapenwol isolatie die je vindt doorgaans behandeld is en niet vers van de pers ?
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Alvast goed wassen en drogen. Voor de rest heel aangenaam materiaal (zit hier in de leidingspouw).
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Dacht dat in uk de boeren momenteel schapenwol vernietigen. Goedkoper dan het weg te brengen om proberen te verkopen.

Vroeg me al af of daar niets interessant mee te doen valt in huis...
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
ik denk niet dat er ergens een wasserette zal zijn die het apprecieert dat je de geschoren wol met schapestront en weet ik nog wat van alles in hun machines komt stoppen. Doe het dan maar op je eigen koertje of tuin en met de hand. Denk dat het voorstel ergens uit een natte geitewollesokkedroom komt maar dat de realiteit wel totaal anders in elkaar zit om die gratis wol echt tot een bruikbaar iets te maken.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
De geur gaat er voor zover ik weet niet uit met wassen, en je moet zeker rekening houden met motten.
Ik heb ook in m'n hoofd om er iets mee te gaan doen bij een nieuw project in Schotland, omdat het inderdaad doodzonde is dat de fleeces niet gebruikt worden.
Ik herinner me dat de wil behandeld kan worden met Bromium(?) om deze onaantrekkelijk voor ongedierte te maken, maar ook dan nog meen ik dat je deze kurkdroog en luchtdicht moet verpakken tegen de geur.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Een natte droom dus om dit te kunnen benuttigen.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Ik heb (lang geleden) al eens wol van onze schapen gebruikt om een matrasje voor een baby te maken.
-wassen in wasmachine kan, geur daarna is echt geen issue meer
-je gaat véél wasmachines moeten opzetten, je kan niet heel veel tegelijk er in steken (en verschiet niet van het gewicht als je alles er uit haalt, ook na centrigugeren)
-voor een klein matrasje had ik wol van 5 schapen nodig, en dat was alles bij elkaar wel enkele dagen werk. Als je alles "handmatig" wil verwerken is het dus allesbehalve evident om aan een hoeveelheid te geraken die nuttig is om een huis te isoleren.
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
De wol vervilt in de wasmachine, en verliest dus zeer veel volume :D
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Ben ooit op een opleiding in contact gekomen met een koppel dat schapen hield. Zij gingen de isolatie van hun HSB met schapenwol aanpakken..
Voor kledij en dergelijke wordt schapenwol toch ook gewassen? Kan me niet voorstellen dat daar geen technische oplossingen voor zijn.
Als de verkoopspraat van de Merino verkopers klopt zou dat van de geur toch moeten meevallen denk ik.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
je kan het ook puur pragmatisch bekijken. Als al die materialen zulke superkwaliteiten zouden hebben dan zouden ze helemaal niet alternatief moeten zijn en jaaaaaaren aan een stuk in de marge van het bouwgebeuren blijven steken. Juist is wel dat men met soms innovatief jarenlang moet strijden tegen het grootkapitaal zoals bvb luchtdicht bouwen dat door groten zoals Soeledal werden weg gezet als buiten nissige technieken en overdreven. Maar sommige materialen zijn echt niet ten volle 100 % geschikt. In vele gevallen word schapewol als "ideaal" omschreven op allerlei vlak met uitzondering van de prijs. Maar ik denk nu ook weer niet dat het om tienduizenden euro's gaat of een bouwbudget dusdanig uit evenwicht brengt dat men het niet wat meer in overtuiging zou nemen. En daarnaast. Als je een muis bent, een wezel wat zou jij doen ?
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan