• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

ruwbouw aangekocht wat nu

Lid geworden
21 nov 2017
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
beste , ik heb een ruwbouw aangekocht en ga deze zelf verder afwerken. .

hoe zit het met verplichtingen ?
daarmee bedoel ik, EPB aanstelling (moet ik deze verplicht aanstellen? )

zijn er nog regels dat ik moet weten bv zoals veiligheidscordinator ?

thx
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Is deze winddicht of niet? (dus inclusief ramen en deuren/dak) casco gekocht van bouwfirma ? of van particulier? Normaal moet er voor die zaken al heel wat dingen gebeurd zijn en moet jij dus doorkrijgen van de verkoper.

EPB moet er normaal gezien reeds een voorontwerp zijn opgemaakt, en een beginverslag ingediend bij de VEA. Als dat reeds gebeurd is kan je vragen door wie dat gedaan is, en offerte vragen om met hen verder te werken. Als daar nog niets van gebeurd is, klopt er iets niet eigenlijk, en kan je ook ineens bij iemand anders prijs vragen. Dus ja EPB is verplicht, begin en eindverslag, ventilatieverslag allemaal verplicht. Verder is er ook al deel isolatie en werkwijzen voorzien die gedocumenteerd moeten zijn.

Veiligheidscoordinatie is ook verplicht en zou ook al lopende moeten zijn, daar zou al een dossier moeten zijn wat afhankelijk van de status van je nieuwbouw, het grootste deel al gebeurd en gefactureerd zou moeten zijn. Ook daar kan je verder werken met de reeds bestaande (hopelijk)

Ik denk dan ook nog aan architect/plannen/berekeningen ingenieur of betonstudies/rioleringsplannen/.......
 
Lid geworden
21 nov 2017
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
Is deze winddicht of niet? (dus inclusief ramen en deuren/dak) casco gekocht van bouwfirma ? of van particulier? Normaal moet er voor die zaken al heel wat dingen gebeurd zijn en moet jij dus doorkrijgen van de verkoper.

EPB moet er normaal gezien reeds een voorontwerp zijn opgemaakt, en een beginverslag ingediend bij de VEA. Als dat reeds gebeurd is kan je vragen door wie dat gedaan is, en offerte vragen om met hen verder te werken. Als daar nog niets van gebeurd is, klopt er iets niet eigenlijk, en kan je ook ineens bij iemand anders prijs vragen. Dus ja EPB is verplicht, begin en eindverslag, ventilatieverslag allemaal verplicht. Verder is er ook al deel isolatie en werkwijzen voorzien die gedocumenteerd moeten zijn.

Veiligheidscoordinatie is ook verplicht en zou ook al lopende moeten zijn, daar zou al een dossier moeten zijn wat afhankelijk van de status van je nieuwbouw, het grootste deel al gebeurd en gefactureerd zou moeten zijn. Ook daar kan je verder werken met de reeds bestaande (hopelijk)

Ik denk dan ook nog aan architect/plannen/berekeningen ingenieur of betonstudies/rioleringsplannen/.......
ok bedankt al voor de reactie. .

ik heb het winddicht gekocht maar het moet nog geschreven worden daarmee dat ik al wa op zoek was naar extra info. heb het van bouwfirma gekocht.
een veiligheidscordinator is da ook verplicht als ik zelf de werken uitvoer ?

er is idd een EPB aangesteld maar heb nog geen plannen gekregen, dit zal pas met de overdracht gebeuren denk ik

en zo een BTW dagboek ? moet je dat ook bijhouden en na de werken indienen ?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
VC en EPB is nu niet meer verplicht
BTW is volgens mij alleen bij nieuwbouw, voor bouwheer, jij hebt aangekocht
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
VC en EPB is nu niet meer verplicht
BTW is volgens mij alleen bij nieuwbouw, voor bouwheer, jij hebt aangekocht
@stefan je bedoelt toch wel verplicht?

VC is verplicht zodra je 1 aannemer + een andere aannemer of je zelf werkt uitvoert. In theorie heeft iedereen dat dus elk jaar nodig, in de praktijk loopt dat nogal af. In jou geval zou ik toch proberen om dit verder te zetten van diegene die dat al aan het doen was voor de aannemer. Je moet ook over de paperassen beschikken en daar zou al een deel door de ruwbouwaannemer moeten in orde gebracht zijn.

Zorg er zeker voor dat je alles in handen hebt vooraleer je tekent, want eens je getekend hebt gaan ze niets meer in orde brengen.

BTW dagboek is geloof ik tegenwoordig niet meer van toepassing : zie : https://financien.belgium.be/nl/particulieren/woning/bouwen/bouwen-btw-aangifte-tarieven
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
VC en EPB is nu niet meer verplicht
BTW is volgens mij alleen bij nieuwbouw, voor bouwheer, jij hebt aangekocht
@stefan je bedoelt toch wel verplicht?

VC is verplicht zodra je 1 aannemer + een andere aannemer of je zelf werkt uitvoert. In theorie heeft iedereen dat dus elk jaar nodig, in de praktijk loopt dat nogal af. In jou geval zou ik toch proberen om dit verder te zetten van diegene die dat al aan het doen was voor de aannemer. Je moet ook over de paperassen beschikken en daar zou al een deel door de ruwbouwaannemer moeten in orde gebracht zijn.

Zorg er zeker voor dat je alles in handen hebt vooraleer je tekent, want eens je getekend hebt gaan ze niets meer in orde brengen.

BTW dagboek is geloof ik tegenwoordig niet meer van toepassing : zie : https://financien.belgium.be/nl/particulieren/woning/bouwen/bouwen-btw-aangifte-tarieven
Waarom VC
ruwbouw staat er
en rest gaat TS zelf uitvoeren
van de vorige VC, of verkoper moet hij een VGP dossier krijgen met alle info, plannen, … erin
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan