• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

robotmaaier 2020. wie, wat, waar.

ushkar

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2008
Berichten
2.035
Waarderingsscore
105
Punten
63
het is zover...Ush heeft de volgende fase van luiheid bereikt...een robotmaaier...

Maar door alle reclames en merken ben ik een beetje de weg kwijt.  Wie heeft er tips richting merk, type, voor en nadelen?

wat info:

*een rechtoetechtaan gazon van 500m2
*geen onregelmatige vormen (op een schommel na)
*vrij arme zandgrond
*perimeterafboording met een draad is op zich geen probleem, al vraag ik me wel of hoe ik het jaarlijkse rechtzetten van mijn boordjes daardoor zal kunnen doen...

 wat vragen:

*moet je zo'n ding overdimensioneren? (ik ben een beetje miskweekt uit de IT wereld)
*zonder woedende discussies te willen uitlokken: heeft dat veel onderhoud nodig? maw: een dealer of "tinternet"?  (ik ben een beetje miskweekt uit de IT wereld)
*rijdt dat spul over mijn poezen? over mijn kinderen? over mevrouw Ush?
*maakt dat veel en storend lawaai?
*waar zitten de prijsverschillen?
*ik lees overal van apps links en apps rechts, maar wat is daar bijgod de toegevoegde waarde van?  (jaja, ik ben een beetje miskweekt uit de IT wereld)

 

alvast een dankjewelletje voor de info.

 
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Met die 2 plantvakken gaan geen van beide merken problemen hebben, heb zelf ervaring met de robomow en om zo een plantvak af te lijnen met de perimeterdraad kom je van de buitenrand haaks naar het plantvak, eromheen en wanneer je terug gaat naar de perimeterdraad moet je die twisten met de draad die naar je plantvak gaat, zo heffen de signalen elkaar op en ziet hij dit niet als een obstructie, enkel het plantvak zelf..

Heb een iets oudere robomow rc312 2015 en  ben niet tevreden over de regensensor, ding gaat zelfs maaien in een heuse stormbui en dan kleeft al dat nat gras er onderaan, maaidek onderaan is ook niet als een mooi gesloten vak opgebouwd dus schoonborstelenonderaan is extra moeilijk gemaakt.. Had beter voor een husqvarna gegaan, ik zie die als iets professioneler...

 

Weet ook dat je met een kantenmaaier zal moeten rondgaan af en toe , ofwel overan afboorden met een rijtje klinkers van 20 breed.
 

JLKX

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2019
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb een Landroid van Worx, het goedkoopste model (300m²).
Doet het nu al 2j super.
Ik kan via de app programmeren op welke momenten van welke dagen hij maait, of gewoon op commando,  houdt rekening met wanneer het regent als je dat wil.
Diefstal/foutmelding/automatische updates via de app.
De mesjes zijn makkelijk vervangbaar en kosten geen stukken van mensen.
De batterij kan je volgens mij zelfs makkelijk opwaarderen door een zwaarder exemplaar waardoor hij langer maait (verwisselbare accu zoals schroefmachine).

Enige nadeel in mijn ogen: hij heeft geen assymmetrische kop m.b.t. kanten maaien, waardoor ik om de zoveel tijd eens met de kantenmaaier rond moet.
Heb dat wel tot een minimum kunnen beperken gezien ik de afboordingsdraad wat dichter tegen de kant heb aan gelegd dan voorgeschreven.
Maar daar moet je de ruimte voor hebben natuurlijk gezien hij dan verder over de rand rijdt.

Zij hebben ook modellen met die assymmetrische kop, en nog een hele resem andere optionele toeters en bellen, die ik de meerprijs overigens niet waard vond.. :)
 

AlexP

Nieuw Lid
Lid geworden
23 dec 2015
Berichten
94
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hier ook sedert enkele weken een Husqvarna 315. Zalig toestel en voldoende voor ons oppervlak gras (350) Ook stil genoeg en de bijhorende app maakt het wel heel makkelijk om alles op te volgen +instellingen aan te passen. Ook de afstand die hij houd tussen gras en boord kan nog aangepast worden.

Hij staat ook wat hoger dan de voorgeschreven 3,5cm. Persoonlijke voorkeur. Lokaal gekocht (Wobemec) en zeer tevreden van service en uitleg van Wouter.  Benzinemaaier ondertussen buiten gezwierd :)

1 nadeel wat ik echt niet verwacht had: wij wonen zeer landelijk en onze tuin loopt gewoon over in de velden van de boer achter ons. Er moet een hazen-jong in de tuin verzeild geraakt zijn en Murphy-gewijs heeft onze 'Robbie' dat beestje vakkundig in stukjes gehakt. Spijtige zaak... Blijkbaar iets wat ook met egels kan gebeuren, daarom raden ze aan van de machine niet tijdens de nachtelijke uren te laten rondrijden... 
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Oei, hier nog nooit een dier in mijn maaier gevonden. Wel een MASSA regenwormen die omhoog kruipen als de bodem vochtig is en de maaier aan het maaien gaat (het schijnt dat dat door de trillingen komt). Hier rijdt dat ding enkel overdag eigenlijk, tijdens de kantooruren zeg maar. Fijn om te horen dat er nog tevreden Wobemec-klanten zijn :D 
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Azaron zei:
 Als je de perimeterdraad idd dicht tegen de boord legt (waar hij over kan rijden), heb je enkel nog kans op wat horizontale uitschieters van het gras die wat langer kunnen zijn.  Maar daar doen we hier niet de moeite voor om dat kort te houden.  Van die perimeterdraad zie je al gauw niets meer.

 

Moet je die perimeter draad niet 'in de grond' steken ?  Of ligt dat ahw gewoon op het gras ?
 

JLKX

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2019
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
6
Je kan die in de grond steken ja, maar de mijne ligt vastgepind "op" het gras.
De eerste paar weken zie je hem liggen, maar daarna woekert het gras daarover en zinkt hij verder weg.
Met alle wil van de wereld kan je hem bij mij bv niet meer zien.

Dus oef, een hoop graafwerk bespaard met hetzelfde resultaat 
happy.gif
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
JLKX zei:
Dus oef, een hoop graafwerk bespaard met hetzelfde resultaat 
happy.gif

 

Zo'n dun kabeljte? 

Daar graaf je toch geen sleuf voor uit !

Nee slippen. Schup de grond in rammen, loodrecht , zo diep mogelijk en dan effe met de kruk op en neer wiebelen zodat de grond wordt opengedrukt . Hoe dieper je schup , hoe dieper het scharnierpunt van je blad gaat zitten. Kable erin, en met 1 voet links en 1 voet rechts de spleet terug dichtstampen. Goed stampen want onder het scharnierpunt zit een luchtkamerke. 
biggrin.gif


En laat nu net die luchtkamer ervoor zorgen dat kleine losse wortelplantjeszo niet mogen geplant worden want de wortels rotten weg door die luchtkamer.

dirol.gif
 

JLKX

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2019
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
6
lukanar schreef:

Zo'n dun kabeljte? 

Daar graaf je toch geen sleuf voor uit !

Nee slippen. Schup de grond in rammen, loodrecht , zo diep mogelijk en dan effe met de kruk op en neer wiebelen zodat de grond wordt opengedrukt . Hoe dieper je schup , hoe dieper het scharnierpunt van je blad gaat zitten. Kable erin, en met 1 voet links en 1 voet rechts de spleet terug dichtstampen. Goed stampen want onder het scharnierpunt zit een luchtkamerke. 
biggrin.gif


En laat nu net die luchtkamer ervoor zorgen dat kleine losse wortelplantjeszo niet mogen geplant worden want de wortels rotten weg door die luchtkamer.

dirol.gif

 

Nee een sleuf is idd overdreven.
Maar ook ik heb een bepaalde fase van luiheid bereikt.. 
Ipv een namiddagske met mijn schup te liggen wrikken, dat idd dun kabelke er op mijn knieën in moet liggen frotten, en heel den omtrek van mijne gazon tegoei mag liggen afstampen om luchtkamers te vermijden, pin ik datzelfde kabelke om de +/- 50cm eens vast gewoon boven op het gras.
En dan is het (in het geval van mijn klein gazonneke) op een uurke gebeurd, zonder zichtbaar verschil! 
smile.gif
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Das niet lui zijn

das nadenken wat je wil bereiken op de meest eenvoudige wijze 

rofl.gif
 
Lid geworden
28 aug 2012
Berichten
122
Waarderingsscore
23
Punten
18
ik volg ook even :)
iemand ervaring met toestellen tot 30a?
 

W.B.

Lid
Lid geworden
14 aug 2018
Berichten
116
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik pik even in op dit topic.
Ik sta op het punt mij een robotmaaier aan te schaffen.
Gras is momenteel ongeveer 550 m². Daarachter ligt nog een stuk van 1000 m², dat ik momenteel door de schapen van de buren laat afgrazen. Kans bestaat dat we er in de toekomst nog een stukje bij nemen, dus ik zou wel een robot nemen die zeker 1000 m² aan kan.
Mijn short list is momenteel de volgende:
- Stihl iMow RMI 422 PC, € 1499, tot 1700 m²
- Husqvarna Automower 310, € 1449, tot 1000 m²
- Honda Miimo HRM 310, € 1699, tot 1500 m²

De Stihl lijkt voor het minste geld het meeste te bieden.
Heeft er iemand goede of minder goede ervaringen met één van deze maaiers?
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Kennis is heel tevreden over de Stihl die hij enkele maanden terug aanschafte. Wel een minder zwaar model.

Zelf heb ik al jaren een Robomow. Toch vrij kostelijke accessoires en het ding begint kuren te krijgen: de tijdindeling hapert (reset soms en ziet dan am voor pm, met als resultaat dat hij 's nachts begint te rijden), verdeling gewicht is niet zo goed met veel vastlopen als gevolg, regensensor is een grap, levensduur batterij is beperkt, maar dat zal overal wel zo zijn, geheugen gaat achteruit waarna de instellingen opnieuw moeten worden ingegeven... een probleem dat blijkbaar vaak voorkomt. Het einde is dus nabij en ik denk dat als het zover is, ik'm vredig ga laten inslapen en ik overstap naar Stihl. Op basis van de feedback en online commentaren + eigenschappen ziet dat er op dit moment geen slechte keuze uit.

Op de verkoopsites zie je meestal lovende commentaren omdat zo'n robotmaaier bij aanvang doorgaans wel redelijk goed werkt (of je moest een mollenveld hebben, dat is altijd miserie). Je kan meer relevante info over klachten vinden op andere sites - dus ook rekening houden met garantie en herstelprocedure, je wil zo'n ding geen maanden kwijt zijn om dan een gepeperde factuur te krijgen.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ge moet verder kijken dan de max oppervlakte dat die aankan.
Hoeveel tijd van de de totale tijd wilt ge uw gazon "vrij" hebben. Die max aantal m² komt overeen met 24/24 7/7 maaien.
Ik zou eigenlijk persoonlijk altijd voor de Husqvarna of Honda kiezen. Die zijn stiller en minder 'gevaarlijk' door hun pivoterende messen voor dingen die blijven liggen.
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
Deze robotmaaier zag ik dit weekend per toeval online. Ontwijkt egels dmv camera, en werk zonder perimeterdraad. Kan ook ruiger terrein aan. Nadeel valt in hogere prijs klasse, maar volgens mij gaan de andere op termijn ook zo worden.

 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Deze robotmaaier zag ik dit weekend per toeval online. Ontwijkt egels dmv camera, en werk zonder perimeterdraad. Kan ook ruiger terrein aan. Nadeel valt in hogere prijs klasse, maar volgens mij gaan de andere op termijn ook zo worden.

Dan raad ik je aan om eens verder onderzoek te doen naar deze robotmaaier. Ik lees toch niet zoveel goeie ervaringen.
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
Deze robotmaaier zag ik dit weekend per toeval online. Ontwijkt egels dmv camera, en werk zonder perimeterdraad. Kan ook ruiger terrein aan. Nadeel valt in hogere prijs klasse, maar volgens mij gaan de andere op termijn ook zo worden.

Dan raad ik je aan om eens verder onderzoek te doen naar deze robotmaaier. Ik lees toch niet zoveel goeie ervaringen.
Zou kunnen, filmpjes zijn van de fabrikant. Zij zullen het niet tonen als het mis gaat.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Deze robotmaaier zag ik dit weekend per toeval online. Ontwijkt egels dmv camera, en werk zonder perimeterdraad. Kan ook ruiger terrein aan. Nadeel valt in hogere prijs klasse, maar volgens mij gaan de andere op termijn ook zo worden.

Is dat niet diene maaier die ook gras opvangt en daar kleine balen van perst? een beetje zoals Wall-E
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Ik heb ook lang gefantaseerd over een robot-maaier. ik was eigenlijk aan het hopen tot de grasmaaier stuk was zodat ik kon verantwoorden om een nieuwe te kopen.

Maar met de droogte van de afgelopen jaren ben ik daar van af gestapt. Mijn gras groeit zo langzaam dat ik het maar een keer of 4 per jaar moet maaien. Gras maaien is ook een leuk werkje, je ziet snel resultaat. Dat is mij geen 500-2000€ waard voor een robotmaaier.

Zoals Lukanar ook al aanhaalt, met je gras wat langer te laten groeien creeer je een meer natuurlijke tuin, met bloemetjes voor bijen en vlinders.
Tegenwoordig met maaimeiniet is dat zelfs sociaal aanvaard om je gras wat langer te laten staan.

Ik denk niet dat ik nog zoveel geld zou uitgeven aan een rolstoel, tenzij ik het fysiek niet meer zou kunnen.

Pak dat een robotmaaier 10 jaar mee kan, zou jij het gras niet zelf maaien als iemand je elk jaar 150 euro geeft? (of anders geef je het aan het buurmeisje om je gras te maaien.)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan