• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

probleem met spouwisolatie

Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo



Ik zit met een probleem ...



Isolatieproblemen





Daar ik begonnen ben met te isoleren en gaten te maken in mijn ruwbouw

heb ik ontdekt dat de metser op mijn eerste verdieping de spouwisolatie niet gestart heeft vanop het gewelf

maar vanop 1m hoogte

daar er op de buitengevel een valse ruimte komt (kleine oversteek)

(beneden verdieping is groter dan bovenverdieping)

heeft hij blijkbaar als mening gehad dat er hier niet moest geisoleerd worden.



Nu , volgens mij is dit een grote fout !



Mijn architect denk dat het probleem opgelost is als men de valse ruimte isoleert , dwz de "buitenmuren" die uitgeven op de valse ruimte.



Volgens mij biedt dit geen afdoende oplossing , daar er een luchtspouw is , en dus de muren blijven in contact staan met de buitenlucht

en aldus niet geïsoleerd zijn ...



Volgens mij bestaat de enige goede oplossing erin , om deze ruimte (spouw , zonder isolatie) te laten opschuimen met PUR



Wat denken jullie ?



Bedankt !

Arie
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zie niet voor mij wat je bedoelt. Heb je een schets of een foto?
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoe kan ik een tekening doorsturen ?



arie
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
133
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vrees dat dit inderdaad niet voldoet



Je isolatie moet aansluiten tegen je binnenmuur, anders ga je door convectie toch koude lucht aan de binnen muur krijgen. Maar ik weet ook niet echt wat je bedoelt, een schets zou inderdaad handig zijn.
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
mag ik iemand een tekening doorsturen ?

die het dan hierop kan zetten ?



Ik weet echt niet hoe ik het moet doen...



En ik zit er mee in , met dat probleem ...
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je nog in die ruimte kan, zou ik isoleren boven het plafond en voor de muur. Dat is dus overal waar je die dikke groene lijn hebt getrokken.



Of je isoleert het "dakje" van je ruimte, zoals je een dak zou isoleren.



Ideaal zijn de oplossingen niet, maar veel anders kun je niet doen.
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
en pur gaan spuiten in de spouw ?



wat denk je daarvan ?



Welke problemen kunnen ontstaan door deze fout ?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
arie wrote:
en pur gaan spuiten in de spouw ? wat denk je daarvan ?Heel die ruimte opvullen met PUR??? Dat gaat enorm veel geld kosten, en is ook niet nodig.



Welke problemen kunnen ontstaan door deze fout ? Een beperkt warmteverlies, eventueel een vochtprobleem ter hoogte van de lijnvormige koudebrug. Dit kun je vermelden in het verslag van de voorlopige oplevering, zodat je later bij eventuele vochtproblemen iets op papier hebt. Waarschijnlijk zul je geen vochtproblemen krijgen, maar je weet nooit.
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt alvast !



Zou die pur zoveel geld kosten ?

Die ruimte is toch maar

1m hoog en 10cm dik



zal natuurlijk wel over wat meters gaan



zou dit eenzelfde prijzen zijn als gespoten pur vloerisolatie ?



Maar jij denkt dus dat het niet nodig is ?



Ik heb de muren geisoleerd die jij bedoelde

maar ik weet niet of dit zal helpen ?

Ik aanschouw nog steeds dat de binnenmuur aan de buitenlucht komt

en ik denk dus (simpel boerenverstand) dat dit er op neerkomt

dat er geen isolatie is

en dat diegene die ik gestoken heb niet zal uitdoen...
 

metserken

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2007
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
ik begrijp ni hoe die aannemer kan vergeten van daar isolatie te steken
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik ook niet !
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je isolatie voor je buitenspouwblad steekt, is die muur toch geïsoleerd? Voor isolatie maakt het weinig verschil waar die juist zit, zolang hij niet nat kan worden.



Enkel die plaatselijke koudebrug ter hoogte van je overgang zal moeilijk weg te werken zijn. Hopelijk heeft je aannemer die isolatie toch net iets lager gestoken.
 

metserken

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2007
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
vraag anders is aan uw coordinator van EPB wat de beste oplossing is.



langs binnen isoleren zal ook goede oplossing zijn denk ik aangezien het toch om een verloren ruimte gaat.



kzou mij er niet te veel zorgen om maken,gelukkig dat je het tijdig opgemerkt hebt.



grtz Bjorn
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Arie, mail je tekening maar door. Ik zal ze hier wel ff posten voor u!



Greetz,

c00kie
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
et voilà !





probleem.jpg
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
ik ben mee nu: 't is een pracht van een koudebrug.

De juiste oplossing is niet alleen de isolatie verder te laten doorlopen, maar ook zou er gewerkt moeten zijn met 'isolerende steen' - cellenglas of eventueel cellenbeton. Alleen daardoor kan het dit probleem 100% koudebrug vrij opgelost kunnen worden.

Een tweede minder goede oplossing is dat de 'rode' isolatie en de 'groene' isolatie elkaar ongeveer een meter overlappen.



Wat ik niet zo goed snap: Waar steunt je gevelsteen van het eerste verdipe op? Komt die tot op het gewelf van het eerste verdiep?



Zelf vind ik dit een fout van de architect. Een dergelijke constructie geeft zonder speciale aanwijzingen van de architect gegarandeerd problemen. De architect moet in deze de aannemer met detailtekeningen duidelijk maken hoe dit uitgevoerd moet worden.



Een goedkope oplossing is er volgens mij niet.

Hoe is eigenlijk het gebinte van die valse ruimte bevestigd aan de muur? Is dat bevestigd aan het binnenspouwblad of aan de gevelsteen?



Merk op dat volgens de tekening je ook met een pracht van een koudebrug kan zitten bij aansluiting gewelf van je eerste verdiep en gevelsteen van je gelijkvloers. Als het gewelf doorloopt tot in de uitsprong is het een joekel van een koudebrug.



Walter



ps: om je jennen; je woning is sowieso slecht geisoleerd met die 7cm isolatie in de muren: die koudebrug gaat je energie factuur niet echt beinvloeden. 100 Euro meer op je factuur ga je niet merken... :)
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
dit had een juiste uitvoering kunnen zijn (detail aansluiting welfsel opgaand metselwerk):



detail.png




Maar ik vermoed dat er nog wel andere mogelijkheden konden zijn.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tiens, nog niet aan gedacht: kun je die luchtspouw niet laten opvullen (zoals men soms bij oude lege spouwmuren doet) op kosten van de aannemer / architect? Dergelijke fouten zouden vallen onder hun verzekering van beroepsaansprakelijkheid.
 
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
556
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik moet walter bijtreden. je hebt hier meer dan 1 probleem.

Zelfs al had je metser je isolatie tot tegen het gewelf geplaatst, dan nog geeft je buitenmuur op het eerste verdiep contact met je gewelf en heb je een joekel van een koude brug => condens tot gevolg.

De enigste echte oplossing - zoals walter zei - is een isolerende steen zoals bv perinsul te plaatsen tussen je bovenste en onderste gedeelte van de buitenmuur op het eerste verdiep. Dit is dus net onder je 'dakje'.

Zo komt het koude - bovenste- gedeelte niet in contact met het warme -onderste / gewelven.

Hoe je dit moet doen : steen voor steen uitslijpen en vervangen door de isolerende steen. Een leuk werkje, vooral omdat dit waarschijnlijk enigste meters zal bedragen. En de rest volspuiten met PUR (kan je trouwens zelf doen als je de isolerende steen inmetst).

En anders pur spuiten tot op de gewelven, maar dan blijf je met die koudebrug zitten op je gewelf.

En hoe zit het met de aansluiting van je isolatie gelijkvloers tov je gewelven eerste verdiep. Heb je daar een oversteek? Indien ja, heb je daar ook een serieuze koudebrug - zoals walter zei. Indien nee, en de isolatie spouw gelijkvloers sluit mooi aan met je isolatie onderzijde dakje, dan heb je geen probleem.

Een koudebrug op zich is geen probleem -qua warmteverlies- als je iets meer stookkosten betaald, maar de condens die hierbij komt kijken geeft veel meer problemen.

Succes
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan