• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

prijs arduin gevelplint, zo duur?!

Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
1.199
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben een offerte opgevraagd om aan onze voorgevel een nieuwe plint te zetten en hebben daarvoor deze prijs gekregen waarvan we toch serieus achterovervielen:
arduin plint 40cm hoog, 5m (er staat nog 50L bij, geen idee wat dat is): €895 excl BTW
ka-ching!

is dat een gangbare prijs of te duur?

 
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Prijs blauwe steenplint 50cm hoog, bovenzijde afgeschuind, dik: 3cm, ongeplaatst => +/- 84€lm (inc. BTW) is de meest recente prijs die ik heb gekregen
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
2 jaar geleden 168€/lopende meter geplaatst - 3cm dik denk ik.

Lijkt dus wel overeen te komen met jullie prijs.
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
1.199
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Nico, als dat toevallig regio Waasland - Gent is, mag je mij de contactgegevens eens doorgeven

@Stella, dit is de prijs enkel voor het materiaal, zonder werkuren
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Welke arduin ( blauwe steen) ?

Henegouwse, Ierse, chinese, Vietnamese?

Dikte ?

Afwerking materiaal? Gezaagde, geschuurd, gebouchadeerd, oude frijnslag, gepikeerd?

Randafwerking?

Afgeschuimd? Gebroken? Kwart rond? Papegaaienbek?

 

Dus beste eerst beschrijven wat je juist krijgt voor dat bedrag voor ge zegt : "ka-ching! "

luk 
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
1.199
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat staat er niet bij, alleen "arduinen gevelplint"

voor mij mag het een goedkopere versie zijn, ik vind dit echt veel geld
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Als dat een blauwe steen , henegouwen is , licht geschuurd met een dikte van 3cm en een kwart rond, zeg ik spotgoedkoop.

Als dat een vietnamees  , licht geschuurd , dikte 3cm met een schuinopkantje, dan zeg ik reteduur.

 

Momenteel zit de kuub prijs van Henegouwse rond de 7800€/m³

Ierse zit rond de 7600€/m³

Chinees van 3500-5000€/m³ ( afhankelijk van de carriere)

vietnamese dacht rond de 2000€/m³

Dus je hebt al een verschil in materiaal  prijs met bijna factor 4.

Wat ineens het prijsverschil verklaart van de verschillende prijzendie je hier kunt lezen.

Neem dan nog de lengte per element: als dit 50 cm lang is of 1.50 geeft dit ook weer prijsverschillen of wil je een plint uit 1 stuk? kan ook tot 3.66m.

Ik wil je alleen maar op wijzen, met mijn vragen en uitleg, dat je veel te weinig gegevens en parameters hebt om te kunnen vergelijken. Net of je een wagen koopt en hier zet : Nieuwe wagen aan 20.000€ met 4 banden, 1 stuur en hij heeft een motor die draait.

 
 
Lid geworden
16 aug 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Vraagje aan @lukanar
Ik merk dat je veel weet over plinten.
We gaan rustiek bouwen, 3m kroonlijsthoogte. We zijn er nog niet aan uit welke plint we willen. Ofwel blauwe paepesteen als "plint", ofwel cementplint, ofwel arduin. Onze architect raadt cementplint aan (omwille vd prijs), zelf vind ik Henegouwse arduin beduidend mooier dan cement (en vertoont geen vlekken na verloop van tijd.)
We gebruiken een Beerse klinker rijnformaat als gevelsteen en willen graag 2 laagjes Bourgondische tegelpannetjes boven onze plint (wat wellicht niet lukt als je voor arduin opteert.) Heb jij advies hieromtrent? En welke hoogte zou je nemen qua plint? Elke mening is welkom. Bedankt! Ann
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik denk dat als ge van @lukanar advies op maat wilt ge hem daar voor wel wat gaat moeten vergoeden. :) Da's ne superkerel, maar die moet ook choco op zijne boterham kunnen smeren eh.
 
Lid geworden
16 aug 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag Joske. Ik ben nieuw hier op bouwinfo en dacht dat dit platform een soort "Facebook voor mensen met interesse in/passie voor bouw" was, waar meningen rijkelijk neergepend worden (althans, zo lijkt het voor mij hier op 't 1e zicht te zijn.)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Dag Joske. Ik ben nieuw hier op bouwinfo en dacht dat dit platform een soort "Facebook voor mensen met interesse in/passie voor bouw" was, waar meningen rijkelijk neergepend worden (althans, zo lijkt het voor mij hier op 't 1e zicht te zijn.)
Ik denk dat je Joske bedoelt dat :
algemeen advies en mijn gedacht zeggen over iets niet hetzelfde is als expliciet vragen naar mij en een vraag persoonlijk stellen.
Ik ben blij dat het al openbaar via forum gebeurt, je wil echt niet weten hoeveel keer ik via PM een vraag krijg waar ik dan liefst zo snel mogelijk en liefst zo uitgebreid mogelijk op zou moeten antwoorden.

Tis zoals Joske zegt, als je persoonlijk advies wil over JOUW zeer specifieke vragen en een to the point oplossing wil dan is dit betalend en nemen we met elkaar persoonlijk contact op.
Maar algemene vragen geen probleem hoor.

En toegeven soms is de grens wazig en niet duidelijk omlijnt. En vergeef me, iemand die voor heteerste bericht al direct achter mij begint te vragen zal minder krediet krijgen dan iemand met een 1000 berichten op zenne teller.

Daarom je vraag /

Vraagje aan @lukanar
Ik merk dat je veel weet over plinten.
Sorry echt veel weet ik niet van plinten, das bouw. Ik zit in de rayon tuin.
We gaan rustiek bouwen, 3m kroonlijsthoogte. We zijn er nog niet aan uit welke plint we willen. Ofwel blauwe paepesteen als "plint", ofwel cementplint, ofwel arduin. Onze architect raadt cementplint aan (omwille vd prijs), zelf vind ik Henegouwse arduin beduidend mooier dan cement (en vertoont geen vlekken na verloop van tijd.)
Vlekken treden op als er met de verkeerde silicone of lijm de blauwe steen is geplakt.
Cementplinten goed uitgevoerd zijn eigen aan bepaalde types van woningen.
Je moet in deze je hart volgen en zien wat er het beste past bij de stijl van de woning maar ook deze van de tuin.
We gebruiken een Beerse klinker rijnformaat als gevelsteen en willen graag 2 laagjes Bourgondische tegelpannetjes boven onze plint (wat wellicht niet lukt als je voor arduin opteert.) Heb jij advies hieromtrent? En welke hoogte zou je nemen qua plint? Elke mening is welkom. Bedankt! Ann
Waarom nog eens een bourgondische tegelpan boven de plint ?
Less is more.
Hoogte van de plint MOET in verhouding staan met de totale hoogte van het muurvlak, van de ramen ten opzichte van de plint. Hoogte van de ramen , hoe staat de deur in verhouding met de ramen?

Tot mijn grote frustratie of ergernis, merk ik steeds maar opnieuw op dat mensen zeer tunnelgericht naar een item kijken. Trek je blik je beeld open ! Kijk ruim rondom het item. En als dit niet lukt schets even uit op ruitjes papier.
Bv een plint van 60 cm hoog kan perfect bij een gevelhoogte van 3 meter plus . Maar als de gevel maar 2.40 hoog is, kan de verhouding ver zoek geraken.
Kijk dus verder dan je neus .
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Bv een plint van 60 cm hoog kan perfect bij een gevelhoogte van 3 meter plus . Maar als de gevel maar 2.40 hoog is, kan de verhouding ver zoek geraken.

En niet onbelangrijk: maak dat je al weet exact hoe hoog je tuin en/of verharding gaat komen te liggen.
Het zou niet het eerste huis zijn waar een dure plint wordt tegen gelijmd, waarvan achteraf 20cm onder de grond/pad/oprit verdwijnt.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Dag Joske. Ik ben nieuw hier op bouwinfo en dacht dat dit platform een soort "Facebook voor mensen met interesse in/passie voor bouw" was, waar meningen rijkelijk neergepend worden (althans, zo lijkt het voor mij hier op 't 1e zicht te zijn.)
Dat is ook zo, uiteraard.
Lukanar is een tuinarchitect, die is inderdaadgoed op de hoogte van die zaken...
Persoonlijk denk ik dat een arduinen/blauwe hardsteenplint in combinatie met die tegelepannetjes druk gaat overkomen. In combinatie met die gecementeerde plint lijkt me wel mooi. En die blauwe paepsteen, ik heb er onlangs prijs voor gevraagd, maar om daar nu 85€cent tot zelfs 95€cent exc. BTW de steen voor te geven, dan nog eens te vermetsen en dan donker in te voegen, dat kwam me zelfs duurder uit dan de blauwe steen.
Qua hoogte, da's persoonlijke smaak. Ikzelf zie het graag 40 tot max. 50cm hoog met een schuine kant. Elders zie ik soms zelfs plinten tot 70-80cm hoog (tot onder of gelijk de raamdorpel), zie ik minder graag. Maar met een muur van 3m hoog, overheerst een hoge plint al snel denk ik.
Google eventueel eens wat gelijkaardige huizen of kijk even op de site van Bokrijk (de museumhuisjes) of rij eens wat rond met de wagen en kijk wat jezelf mooi vindt...
Rondom het huis hier (klamp-paepsteen 80/20) komt er blauwe hardsteen gevelplint van 45cm, de tuinmuur (ook klamp-/paepsteen) eveneens een plint in Belgische blauwe hardsteen maar dan de chinese versie (dat is een serieus stuk goedkoper dan de Belgische) maar dat is toch een eind van het huis af. De garage in gekaleide beerse brik krijgt dan weer een gecementeerde plint met schuine rand. Reden dat de garage een gecementeerde plint krijgt is om geen eentonig patroon van enkel blauwe steen en klamp-/paepsteen te krijgen.
 
Lid geworden
16 aug 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
@lukanar Het moet uiteraard "een keer" m'n allereerste vraag zijn, die ik stel natuurlijk. Dus vergeef me als ik belange nog niet zo veel berichten als jou heb gepost. Op TripAdvisor ben ik al 10 jaar lid en zijn mijn aantal reviews al meer dan 300, maar bouwinfo is dus (nogmaals) geheel nieuw voor mij. Het was niet mijn bedoeling om jouw specifiek advies te vragen, ik kwam gewoon op die post terecht waarbij iemand met veel te weinig factoren een vraag stelde over de prijs van een arduinen plint, en toen zag ik dat jij (geheel terecht) het onderscheid tussen Belgische en Vietnamese uit de doeken deed. Vietnamese zijn bij ons nooit aan de orde geweest (gelukkig ;-)
We zijn (helaas voor onszelf) moeilijke kiezers als het op de keuze vd plint aankomt (over de klinkers waren we het gelukkig sneller eens.)
De bourgondische pan boven de plint vindt mijn partner zeer mooi. Iemand anders kan dat idd 'too much' vinden, maar het heeft wel iets speciaals vind ik.
Ik heb me al suf gestaard naar plinten ondertussen en zie door het bos de bomen niet meer, wellicht ben ik daardoor uitgekomen op deze site. Ik ga 't "plint" onderwerp best wat laten rusten, denk ik. En er later met een "vers hoofd" nog eens naar kijken.
 
Lid geworden
16 aug 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag Joske. Ik ben nieuw hier op bouwinfo en dacht dat dit platform een soort "Facebook voor mensen met interesse in/passie voor bouw" was, waar meningen rijkelijk neergepend worden (althans, zo lijkt het voor mij hier op 't 1e zicht te zijn.)
Dat is ook zo, uiteraard.
Lukanar is een tuinarchitect, die is inderdaadgoed op de hoogte van die zaken...
Persoonlijk denk ik dat een arduinen/blauwe hardsteenplint in combinatie met die tegelepannetjes druk gaat overkomen. In combinatie met die gecementeerde plint lijkt me wel mooi. En die blauwe paepsteen, ik heb er onlangs prijs voor gevraagd, maar om daar nu 85€cent tot zelfs 95€cent exc. BTW de steen voor te geven, dan nog eens te vermetsen en dan donker in te voegen, dat kwam me zelfs duurder uit dan de blauwe steen.
Qua hoogte, da's persoonlijke smaak. Ikzelf zie het graag 40 tot max. 50cm hoog met een schuine kant. Elders zie ik soms zelfs plinten tot 70-80cm hoog (tot onder of gelijk de raamdorpel), zie ik minder graag. Maar met een muur van 3m hoog, overheerst een hoge plint al snel denk ik.
Google eventueel eens wat gelijkaardige huizen of kijk even op de site van Bokrijk (de museumhuisjes) of rij eens wat rond met de wagen en kijk wat jezelf mooi vindt...
Rondom het huis hier (klamp-paepsteen 80/20) komt er blauwe hardsteen gevelplint van 45cm, de tuinmuur (ook klamp-/paepsteen) eveneens een plint in Belgische blauwe hardsteen maar dan de chinese versie (dat is een serieus stuk goedkoper dan de Belgische) maar dat is toch een eind van het huis af. De garage in gekaleide beerse brik krijgt dan weer een gecementeerde plint met schuine rand. Reden dat de garage een gecementeerde plint krijgt is om geen eentonig patroon van enkel blauwe steen en klamp-/paepsteen te krijgen.
@NicoP Dan heb je een scherpe prijs gekregen voor die blauwe Paepesteen. Marubo's prijs (die al scherp zit) in oktober bedroeg 1.20 EUR/steen (excl. BTW) Wel het formaat 18x5 cm (er bestaan ook kleinere). Voor ons huis zou een plint in blauwe Paepesteen goedkoper uitkomen dan cementplint (en al zeker tov een plint in Henegouwse hardsteen.) Die hoge plinten tot onder een raamdorpel vind ik ook niet mooi. We weten alleen niet of we een plint van 25 à 30 cm of 40 cm zouden nemen (de architect heeft 40 getekend.)
Bedankt voor de tip ivm Bokrijk.
Je huis in combi Klamp/paepesteen wordt vast heel mooi, da's een prachtige combi (ben ik al op Pinterest tegen gekomen bij de mooiere huizen.)
Als we voor Bourgondische tegelpannetjes gaan, moeten we idd voor cementplint opteren. Je hebt 'n punt dat dat met arduinplint te druk zou overkomen. Ik ga de topic even laten rusten en er later eens met een vers hoofd opnieuw naar kijken.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
@Annsimoens Ik bouw zelf ook in de rustieke/landelijke stijl. Omdat ik voor de tweede keer bouw, had ik een duidelijk idee wat ik wel wou en vooral welke fouten ik niet opnieuw wou maken. Deze keer wou ik onder andere geen blauwe hard steen, maar eerder een gecementeerde gevelplint. Ik vind het persoonlijk zelf iets zachter over komen.
Cementeren is uiteraard goedkoper dan een blauwe hard steen. En zeker als je zoals ik een woning en een bijgebouw moet voorzien van een gevelplint. Dan begint het verschil wel groot te worden. Mijn huidige woning heeft een blauwe hard steen gevelplint, maar helaas enkel aan de straatzijde. Goed voor het budget, maar esthetisch minder mooi en minder praktisch.

M'n nieuwe woning bestaat uit een laag deel (kroonlijsthoogte 4m6) en in het verlengde een hoger deel (kroonlijsthoogte 6m). De baksteen, eveneens een recup Beerse Klinker, werd gemetseld in een kruisverband. Het zou kunnen dat het lage deel in een kalei komt, terwijl het hoge deel sowieso in zichtbare baksteen zal blijven. Zowel het lage als het hoge deel zal voorzien worden van een gecementeerde plint met hoogte 40cm, maar ook het bijgebouw. Bovenop de gevelplint heb ik eveneens twee lagen recup Bourgondische tegelpannetjes voorzien. Inclusief tegelpannetjes dus 45cm hoogte. Tegelpannetjes werden wel trapsgewijs gestoken (verzonken zie je namelijk ook wel eens) zodat die ineens ook als druiprand functioneren. Zo staat het gevelvlak van betonblokken onderaan gelijk met het gevelvlak van baksteen bovenaan, daartussen springen de tegelpannetjes er dus trapsgewijs uit. De dubbele laag gevelpannetjes komen trouwens terug in de schouw waar de conische kop start.
Een tip, voor als je werkt met die dubbele laag uitstekende tegelpannetjes ... Best je DPC/EPDM (waterafvoer uit spouw via open stootvoegen, _boven_ de plint moet) voldoende breed nemen. Dan hangt de loshangende overschot netjes overheen je tegelpannetjes om ze zo te beschermen tijdens de verdere ruwbouw. Nadien kan je voeger dan de overschot DPC/EPDM afsnijden tijdens het voegen.

De tegelpannetjes combineren met blauwe hard steen, klinkt dan weer minder mooi. Ik zag het alvast nog nooit.
De hoogte van een gevelplint is inderdaad vrij persoonlijk. Zelf vind ik het niet zo mooi dat dat een gevelplint verbonden is met de raamdorpel: ik zie liever een beetje baksteen tussen gevelplint en raamdorpel. Tenzij het echt heel statisch bedoeld is: herenhuizen in dorpskernen vind ik dan weer mooier met erg hoge gevelplint.

Vlekken bij cementering? Een degelijke plaatsing is natuurlijk altijd aan te raden. Cementering kan men ook hydrofoberen om regenaanslag te vermijden. Ik zie, zelf bij plaatsing door professionals, ook heel wat blauwe hard steen gevelplinten waarbij je de 'dotten' kleefcement zo ziet doorslaan bij koud en/of nat weer.

Mijn voordeur heeft trouwens ook geen arduinen portiek, omdat ik de vrij grote en reeds hoge voordeur bewust sober wil houden. Boven de voordeur zit ook een vast bovenlicht met dubbele linteel in blauwe hard steen. Al m'n blauwe hard steen dorpels zijn dan weer gezandstraald/diamant geschuurd om ze minder hard/blauw te laten lijken. En eerder grijs te doen aansluiten bij m'n gecementeerde plint.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
maar die moet ook choco op zijne boterham kunnen smeren eh
Met whisky komde ook al een heel end :LOL:
Bwah... als Luk drinkt dan werkt hij niet....
(dat heb ik toch ooit als antwoord gekregen)

Misschien OT: wat is eigenlijk het fundamenteel verschil tussen Henegouwse blauwe steen en Vietnamese?

Wij hebben onze oprit en terras in vietnamese blauwe steen laten leggen van 14x14cm. Dat ziet er in elk geval 12 jaar later nog echt goed uit.

Uiteindelijk zijn beide producten natuursteen, en dat het door dure belgische arbeidskrachten wordt uitgehaald heeft normaal geen invloed op de kwaliteit.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
maar die moet ook choco op zijne boterham kunnen smeren eh
Met whisky komde ook al een heel end :LOL:
Bwah... als Luk drinkt dan werkt hij niet....
(dat heb ik toch ooit als antwoord gekregen)

Misschien OT: wat is eigenlijk het fundamenteel verschil tussen Henegouwse blauwe steen en Vietnamese?

Wij hebben onze oprit en terras in vietnamese blauwe steen laten leggen van 14x14cm. Dat ziet er in elk geval 12 jaar later nog echt goed uit.

Uiteindelijk zijn beide producten natuursteen, en dat het door dure belgische arbeidskrachten wordt uitgehaald heeft normaal geen invloed op de kwaliteit.
Eindelijk iemand die luistert als ik iets zeg over drinken :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Verschil vietnames en henegouwse ?
Ontstaan vietnamees is een afzetting van KLEI meegevoerd door rivieren en afgezet in deze rivieren.
Jong, heel jonge steen.
Kan vol zitten met organisch materiaal en ijzerafzetting.

Henegouwse is de bezinking van organisme in de zee. Dus KALK afzetting in de hoogste graad. Meestal ook ontstaan door Grote druk ( zo'n waterkolommeke van enkele kilometers op a kopke doet nogal zeer.
IS vrij zuiver van organisch materiaal( buiten de kalkfossieltjes natuurlijk)
en geen afzetting van meegevoerd 'puin'
En oud, heel oud.

Grootste verschil zit hem dus in het bestanddeel van het materiaal kalk versus klei.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan