• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Opvullen onder vloerplaat met gekalkte grond i.p.v. breekzand

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Hallo,
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik moet zeker een meter slechte grond laten uithalen en dat moet opgevuld worden met iets beter. Gekalkte grond (3% kalk) is een voorstel van de firma waar ik de breekzand wou bestellen. Het zou beter verdichten dan breekzand en opkomend water tegenhouden (waar zand water opzuigt)
Het zou dan ook nog gratis zijn wat uiteraard wel wat alarmbellen doet afgaan. Ik ga dit natuurlijk ook bespreking met de stabi-ingenieur.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Grond kalken is een courante techniek in de wegenbouw om de grond te stabiliseren. Meestal wordt de ter plaatse afgegraven grond op de werf zelf gemengd met kalk en dan opnieuw in de bouwput geplaatst. In woningbouw wordt het minder toegepast omdat het financieel voordeel kleiner is door de beperktere hoeveelheid grond en je vaak niet de plaats hebt om de nodige machines te plaatsen.

Dat het beter zou verdichten heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord.
Dat het water beter tegenhoud klopt in zekere zin, want meestal wordt kalken toegepast op kleigronden die van hun eigen al minder waterdoorlatend zijn. Die waterdoorlatendheid van breekzand is echter ook een voordeel, want het betekend dat gevallen neerslag sneller de grond in kan trekken. Alles hangt af van de exacte grondsamenstelling van de omgeving en de hoogte van het grondwater.

Die gratis is inderdaad een serieuze alarmbel. Wat mogelijk is is dat die firma nog een grote hoeveelheid slechte grond liggen heeft waar ze vanaf wilt. Als ze dat moeten afvoeren kost hun dat veel geld, het kan dus zijn dat het goedkoper is voor hun om het te kalken en weg te geven. Belangrijk hierbij is dat je bij je ingenieur vraagt waaraan die aanvulgrond moet voldoen en dat je aan de verkoper ook effectief op papier een garantie vraagt dat deze gekalkte grond daaraan voldoet.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
De grondwater stand in rust is mv -60 cm. Er staat dus al een kleine 3 weken een droogzuiging waardoor het peil nu mv - 140 cm geworden is. De doorzuiging heeft dus blijkbaar wel effect ondanks dat we op weinig doorlatende kleigrond zitten.

Ik ben benieuwd wat de ingenieur gaat zeggen. Meestal is goedkoop duurkoop en het gaat hier natuurlijk wel om de fundering. Als ik zie hoe de wegen verzakken:).
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Grond kalken is een courante techniek in de wegenbouw om de grond te stabiliseren. Meestal wordt de ter plaatse afgegraven grond op de werf zelf gemengd met kalk en dan opnieuw in de bouwput geplaatst. In woningbouw wordt het minder toegepast omdat het financieel voordeel kleiner is door de beperktere hoeveelheid grond en je vaak niet de plaats hebt om de nodige machines te plaatsen.

Dat het beter zou verdichten heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord.
Dat het water beter tegenhoud klopt in zekere zin, want meestal wordt kalken toegepast op kleigronden die van hun eigen al minder waterdoorlatend zijn. Die waterdoorlatendheid van breekzand is echter ook een voordeel, want het betekend dat gevallen neerslag sneller de grond in kan trekken. Alles hangt af van de exacte grondsamenstelling van de omgeving en de hoogte van het grondwater.

Die gratis is inderdaad een serieuze alarmbel. Wat mogelijk is is dat die firma nog een grote hoeveelheid slechte grond liggen heeft waar ze vanaf wilt. Als ze dat moeten afvoeren kost hun dat veel geld, het kan dus zijn dat het goedkoper is voor hun om het te kalken en weg te geven. Belangrijk hierbij is dat je bij je ingenieur vraagt waaraan die aanvulgrond moet voldoen en dat je aan de verkoper ook effectief op papier een garantie vraagt dat deze gekalkte grond daaraan voldoet.
Niet alleen in wegenbouw, ook bij industriebouw en …
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
@JeroenDf de opties zijn nu nog breekzand of breekzand met 50 kg cement (stabilisé dus). Er zal zo een 150m³ +- in moeten. Stabilisé is dubbel zo duur. We zitten dan tegen de 7000 euro. Ik hoop dus dat de stabi breekzand aanbeveelt maar veiligheid eerst.

Edit; ik zie dat er recuperatiezand op de offerte staat. Ik denk dat dat breekzand is.
 
Laatst bewerkt:

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Vraag misschien ook eens aan je ingenieur en/of architect wat de kost zou zijn om je woning op palen te laten zetten, want als je al zoveel moet betalen voor de aanvulling en je door palen die bemaling kunt uitsparen zouden palen misschien wel goedkoper kunnen zijn. En als ze daar dan toch staan met hun paalmachine kan je ook relatief goedkoop grondboringen laten doen voor een geothermische warmtepomp, dus misschien wel het overwegen waard
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
@JeroenDf de bemaling staat er al een tijdje te brommen helaas. Met uitgraven en recuperatiezand met cement zitten we dan rond de 8000 euro meerkost. Daar komt nog de bemaling bij. Dat is wel een bittere pil.

Overigens denk ik de recuperatiezand geen breekzand (brekerzand is) na een google sessie. Hopelijk doen ze er het juiste in want ik krijg soms het gevoel dat men verwacht dat ik kies en ik ken er geen **** van:)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan