• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ontluchten na vernieuwen expansievat

Lid geworden
19 aug 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zojuist het expansievat (Reflex C, disk model, 25 ltr) vervangen van de CV-installatie (Vitodens 200-W WB2C). Was al paar keer nodig om water in systeem aan te vullen, en ook gemerkt dat druk toeneemt tot in het rode gebied als het eenmaal op temperatuur was. Vorig jaar dit huis gekocht en geen idee hoe oud het vat al was (was "1.10" op geschreven, dus kan zijn van begin 2010). Bij het wegnemen van het oude expansievat aan het gewicht al gemerkt dat het inderdaad vol zat met water.

Het expansie vat heeft de wateraansluiting aan de onderzijde. Het nieuwe vat was natuurlijk leeg bij de installatie en daarom vraag ik me nu af, waar gaat de lucht naartoe die in het vat aanwezig was ? De lucht gaat naar boven en kan alleen in het vat blijven, toch ? Is dat een probleem ? Had ik deze eigenlijk moeten vullen en zien dat er bij het aansluiten zo weinig mogelijk water uit zou lopen, of is de hoeveelheid lucht zo klein dat dit geen probleem zal is.

Alvast bedankt voor een reactie hierop,
Ben
 

Bijlagen

  • expansievat.jpg
    expansievat.jpg
    104,2 KB · Weergaven: 11

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Normaal is het:
- Voordruk van het vat berekenen + afstellen (druk aflaten of bijvullen), bv. 0.5 bar of 1 bar
- Nieuwe vat aansluiten op de CV
- Kraan naar het vat open zetten
- Druk in het systeem terug op punt brengen

In het vat zit een membraan waar aan de ene kant het CV water tegen drukt en aan de andere kant lucht zit. De druk van het CV circuit is iets hoger dan de voordruk in het vat waardoor deze water naar binnen zal drukken in het vat. Dat is geen probleem, daar is het voor gemaakt.

Bij het opwarmen van het CV water zal dit uitzetten en hierdoor gaat er nog meer water in het vat terecht komen. Wederom, geen probleem, zolang je vat groot genoeg is + je voordruk goed ingesteld is. De grootte van het vat + de voordruk bepalen namelijk hoeveel ruimte er nog is voor water, als het systeem op druk is.

Flamco heeft er een hele handleiding voor:
 
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo Ben, Ik merk dat Sander je vraag niet goed heeft gelezen. Ik zit met hetzelfde, heb je ondertussen een antwoord gevonden?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Hallo Ben, Ik merk dat Sander je vraag niet goed heeft gelezen. Ik zit met hetzelfde, heb je ondertussen een antwoord gevonden?
Als je het vat koopt, dan zit er druk aan de ene kant van het membraan, en aan de andere kant zit niks.
Als je het vat dan monteert, en je zet de kraan open, dan loopt er water aan de andere kant van het membraan.

Het is een beetje onhandig, maar je vat staat eigenlijk omgekeerd. Als er lucht in komt, dan geraakt die er niet meer uit.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Deze vaten mogen zo geplaatst worden en dat vormt geen probleem.
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Belangrijkste is de voordruk van het expansievat t.o.v. de installatie en de vuldruk. Levensbelangrijk voor de levensduur van de gehele installatie. Ook de plaats in de cv-installatie is belangrijk ivm absolute nulpunt zodat expansievat zijn werk correct kan doen
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan