• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onduidelijkheden over plaats en inbrengen kabels zekeringkast

Lid geworden
25 sep 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goeiedag,

De situatie:

In de fotos kun je de hoofd zekeringkast zien die er nu hangt.(in het rood omkaderd).
Dit is al vele jaren de situatie en hier kan zeker geen regen aan. Dichter bij de muuropening kunt u de tellerkast zien staan.
Wij zouden dus een nieuwe,grotere metalen kast op ongeveer dezelfde plaats hangen. En de hele installatie vernieuwen.
Nu komen de kabels binnen via een gat bovenaan in de kast.
Nu ons eerste gedacht was om dus ook een gat te maken bovenaan in de nieuwe metalen kast dan met rubberen beschermingsband (carrosserieband) de randen afschermen tegen snijden in de kabels en zo de kabels binnen te brengen. De kabels zouden wel moeten via de bovenkant binnenkomen omdat via de onderkant de kabels te kort zouden zijn. Het gat zou niet groter zijn dan de plastieken kabelgoot die erboven komt. Het gat zou dus niet te zien zijn van buitenaf.

Onze bedenkingen:

- Mag een zekeringkast van de keuring zo dicht bij een muuropening staan zelfs al heeft op die plaats nooit geen regent.
Zijn hier afstanden te respecteren?

- Mag ik dan van de keuring ook op die manier (via een gat in de metalen kast) de kabels binnenbrengen of ben ik verplicht om met wurgnippels te werken en zo kabel per kabel binnenbrengen. Of bestaat er nog een andere manier die mag?.

- Zou de tellerkast dan ook op die plaats mogen staan waar die nu staat?

alvast bedankt voor de reacties :)

Situatie bestaand(1).jpgSituatie bestaand.jpg
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Denk er wel aan dat als u een metalen kast plaatst dat u hoofddifferentieel van 300mA niet in u metalen kast mag staan maar in appart kastje wegens dat aders van u voedingskabel niet meer dubbel geisoleerd zijn tot aan u differentieel.
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
in een metalen kast gebruik je wartels.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Of je neemt een kast van Hager, dat zijn boven- en onderaan kuststof invoeren en die is binnenin ook met een kunststof laagje uitgevoerd, dan heb je allemaal die problemen niet... reeks FDx2 ("new vega D").
 
Lid geworden
25 sep 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Denk er wel aan dat als u een metalen kast plaatst dat u hoofddifferentieel van 300mA niet in u metalen kast mag staan maar in appart kastje wegens dat aders van u voedingskabel niet meer dubbel geisoleerd zijn tot aan u differentieel.
Dit wist ik helemaal niet, maar is dit probleem van dubbele isolatie niet opgelost als ik de voedingskabel wel via een wartel / wurgnippel binnenbreng in de kast. Ik zou enkel al de andere kabels via een gat bovenaan de kast binnenbrengen.

Indien dit nog niet goed is, zou ik eventueel dat klein plastieken kastje met aparte hoofdifferentieel niet in de metalen kast mogen monteren? Moet die erbuiten staan?

Alvast bedankt aan iedereen die al gereageerd heeft.
 

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
1.320
Waarderingsscore
129
Punten
63
Denk er wel aan dat als u een metalen kast plaatst dat u hoofddifferentieel van 300mA niet in u metalen kast mag staan maar in appart kastje wegens dat aders van u voedingskabel niet meer dubbel geisoleerd zijn tot aan u differentieel.
Dit wist ik helemaal niet, maar is dit probleem van dubbele isolatie niet opgelost als ik de voedingskabel wel via een wartel / wurgnippel binnenbreng in de kast. Ik zou enkel al de andere kabels via een gat bovenaan de kast binnenbrengen.
nee een wartel lost dit niet op, je losse aders die je aansluit op je diff zouden nog steeds de behuizing kunnen raken...
Indien dit nog niet goed is, zou ik eventueel dat klein plastieken kastje met aparte hoofdifferentieel niet in de metalen kast mogen monteren? Moet die erbuiten staan?
zolang de kabel met mantel aankomt in dat kastje zie ik hier geen probleem in...
ofwel een kast plaatsen zoals hier reeds aangehaald is die reeds op voorhand volledig dubbel geisoleerd is.

Greetz Gert
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Indien dit nog niet goed is, zou ik eventueel dat klein plastieken kastje met aparte hoofdifferentieel niet in de metalen kast mogen monteren? Moet die erbuiten staan?
Dat mag inderdaad gewoon. Maar zal niet simpel zijn om alles mooi dicht te krijgen. Er worden wel van die kastjes verkocht voor in grote borden, maar die nemen in de hoogte 2 rijen in beslag en er moet een speciaal front op komen dat netjes aansluit.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Voor alle duidelijkheid , ik ken hiervan niets, maar wat ik wel weet is dat de toevoer van de kabel nooit langs boven mag binnenkomen in de meter.
Hier meegemaakt door waterinsijpeling langs de houtentrap op de meter- en op de zekeringskast dat de ganse straat zonder elentriek zat.
Kwamen af hoog van hunne toren blazen dat ik alle schade in de straat moest betalen.
Brandweercommadant ( ja ja klein brandje gehad) verklapte me dat de meterkast foutief was aangesloten en dat hij dit zo ging melden in zijn rapport.
Heb niets moeten betalen en ze hebben de kabel met een bocht naar onderen en dan zo pas in de meterkast laten komen.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Denk er wel aan dat als u een metalen kast plaatst dat u hoofddifferentieel van 300mA niet in u metalen kast mag staan maar in appart kastje wegens dat aders van u voedingskabel niet meer dubbel geisoleerd zijn tot aan u differentieel.
Mijn metalen kast is al 2 keer zonder opmerkingen gekeurd met de hoofddifferentieel erin...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Is het misschien geen optie om een kunststof kast te nemen maar met een metalen deur? (Schneider box plus bvb)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
of een andere kast ernaast plaatsen, of een 2de kleinere kast....
"Moet" het per se 1 grote metalen kast zijn ?
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Denk er wel aan dat als u een metalen kast plaatst dat u hoofddifferentieel van 300mA niet in u metalen kast mag staan maar in appart kastje wegens dat aders van u voedingskabel niet meer dubbel geisoleerd zijn tot aan u differentieel.
Mijn metalen kast is al 2 keer zonder opmerkingen gekeurd met de hoofddifferentieel erin...
Hier heb je al 1 antwoord kan een keuringsinstantie.
 

Bijlagen

  • keurder.pdf
    667,4 KB · Weergaven: 50

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb destijds voor het probleem van diff in de metalen kast verschillende keurders gecontacteerd, zowel particulier als industriële keurders. Voor de ene moest het in een plastic kastje naast de metalen kast, voor de andere mocht dit helemaal niet. De ene zag geen enkel probleem, de andere verbood metalen kasten in particuliere woningen.

Ik heb een metalen kast met de diff in, hoofdkabel en aarding komen via wartel binnen en binnenin de kast wat extra plastic afscherming tussen metalen delen en de kabel tot hij de diff in gaat. Alle preflexen komen bovenaan en onderaan binnen via 2 brede kabelgoten door een zelf gemaakte opening zoals TS beschrijft in zijn openingspost.

Geen opmerkingen rond gekregen.
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Wat zijn eigenlijk de voordelen van een metalen kast t.o.v. een kunststof kast?
 

JeyJey

Actief Lid
Lid geworden
1 feb 2017
Berichten
126
Waarderingsscore
86
Punten
28
Wat zijn eigenlijk de voordelen van een metalen kast t.o.v. een kunststof kast?
Tenzij voor in de industrie zie ik het voordeel van een metalen kast in een woning ook totaal niet.

Gemakkelijkste en beste oplossing voor TS:
Degelijke PVC kast (bv. Legrand XL3), kabelgoot tot tegen de kast, opening uitsnijden in dezelfde grootte als de kabelgoot, deksel erop, klaar.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Wat zijn eigenlijk de voordelen van een metalen kast t.o.v. een kunststof kast?
Tenzij voor in de industrie zie ik het voordeel van een metalen kast in een woning ook totaal niet.

Gemakkelijkste en beste oplossing voor TS:
Degelijke PVC kast (bv. Legrand XL3), kabelgoot tot tegen de kast, opening uitsnijden in dezelfde grootte als de kabelgoot, deksel erop, klaar.
Hier is er ook een metalen kast. Was prijs-kwaliteit de kast die genoeg plaats heeft om alles erin te krijgen en geen stukken van mensen kost.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Wat zijn eigenlijk de voordelen van een metalen kast t.o.v. een kunststof kast?
In zo een open doorgang
vb in een grootstad, de stevigheid er van
 
Lid geworden
6 nov 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Grappige is in UK 18th edition .. MOET de consumer unit een metalen kast zijn .. ( plastiek mag nie meer lol )
Maar daar gebruiken ze wel dubbel gesioleerde "meter tails" ( meestel 25mm ) ( lijkt op een multi core VOB maar met 2 lagen isolatie beetje zoals sommige solar kabel )
De reden hiervoor zou te maken hebben met brandveilgheid .
Maar zijn wel meer dingen die raar zijn in uk . er moet ook geen differentieel op de kop op alle circuits ..
Er mogen nog circuits zijn zonder differentieel inrichting ( wat ik totaal nie snap eigenlijk ).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan