• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onbekend onderdeel houthaard

Lid geworden
27 mei 2018
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Net een huis aangekocht: een onderdeel van de houtkachel is mij alvast niet bekend. Kunnen jullie helpen (zie foto als bijlage)?

 

 
 

Bijlagen

  • img_2400.jpg
    img_2400.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 0
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik vermoed dat het een zogenaamd automatishe regeling van de luchtinlaat is. Deze kan je via de knop min of meer'thermostatisch regelen. Als het te warm wordt volgens uw instelling dan zal de luchttoevoerklep zich automatisch wat meer sluiten, word het kouder dan automatisch meer open.

Een principe dat je eigenlijk beter niet gebruikt, je smoort hiermee de verbranding waardoor de verbranding minder zuiver zal zijn en er meer schadelijke stoffen door de schouw tot in de buitenlucht terecht zullen komen.

Ik zou dus dat mechanisme blokkeren zodat je altijd de maximale luchttoevoer en daardoor de beste verbranding zult hebben. De warmte kan je beter regelen door de hoeveelheid hout die je in de kachel steekt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan