• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nog een zoektocht naar een bromtoon

Lid geworden
28 apr 2011
Berichten
112
Waarderingsscore
7
Punten
18
Hallo,

Mijn vrouw heeft 's nachts reeds enkele jaren (wanneer het precies begonnen is weet ze niet zeker) erg veel last van een bromtoon in ons huis.

Zelf hoorde ik het in eerste instantie niet, maar na enkele nachtelijke zoeksessies lukt het mij intussen ook vaak om het te horen. Het is een zeer zachte en erg lage toon, die je enkel kan horen als het muisstil is (zoals 's nachts in de slaapkamer) en het helpt ook als je weet op wat voor geluid je moet letten. Het is precies een motor van vrachtwagen ofzo die in de verte aan het draaien is, maar dan heel de nacht lang en volgens mij ook overdag (maar dan overstemt het omgevingsgeluid het meestal).
Na wat onderzoek, blijkt dat ik de toon vooral hoor in de logeerkamer op de bovenste verdieping. En dan nog het meeste als je ligt het op het bed. Maar ook in 3 andere kamers van de bovenste verdieping, die onder het schuine puntdak liggen (het lijkt dus niet van een bepaalde richting te komen), kan je het horen. De kamer waar de verwarmingsketel staat (bovenste verdieping in het midden (en dus niet onder het schuine dak), daar hoor ik het niet (of slechts heel weinig).
Op het gelijkvloers hoor ik het niet en in de kamers op de 1ste verdieping (oa slaapkamer) hoor ik het ook veel minder.
Mijn vrouw is er wel veel gevoeliger voor en hoort het dus ook vaak in de slaapkamer.
Sommige nachten lijkt het ook erger dan andere nachten.

We hebben:
* een half open bebouwing van 1997
* 10 zonnepanelen en een Solis 2k omvormer, die bij mijn weten 's nacht dood is (je oor er ertegen houden bevestigd dit ook)
* een HR gasketel van september vorig jaar (brom is al daarvoor begonnen) en bij het oor ertegen houden bespeur ik bromtoon
* de buren hebben bij mijn weten ongeveer hetzelfde (gasketel en zonnepanelen, maar geen airco / verluchting / warmtepomp)

Zonet heb ik nog een grote test gedaan:
* hoofd differentiaal uitgezet
* differentiaal van vochtige ruimte uitgezet
* bij mijn weten staat daarmee ook alles van onze woning uit (heb zelfs enkele minuten gewacht om zeker te zijn dat er geen reststroom meer was, maar na 5 min begon het alarm af te gaan :p)
* brom was er nog steeds
* zoals hierboven reeds uitgelegd, is de brom niet specifiek aan 1 kant van het huis, maar denk ik wel het meest in kamers die grenzen met buiten
* ik heb in de logeerkamer ook even het dakraam open gedaan om te proberen of ik met mijn hoofd buiten kon horen komen vanwaar het komt, maar het omgevingsgeluid (er was een milde wind vanavond) was te sterk.
* buiten staat aan de voorkant van het huis ook een elektriciteitskast en een lantaarnpaal, maar beiden lijken me geen geluid te maken als ik er aan ga luisteren (maar dat is mogelijk door het omgevingsgeluid)

Nu heb ik wel een vermoeden om eerlijk te zijn, maar volgens mijn vrouw is het dat zeker niet...

Er is nl op ongeveer 3km van ons huis een autostrade en die hoorde ik bij de test sessie hierboven dus wel zachtjes... Nu klinkt de bromtoon absoluut niet als de autostrade, want op de autostrade kan je 's nachts, als de wind in onze richting staat en het is verder muisstil, horen dat de voertuigen "voorbij" komen (met een piek in het volume zeg maar), terwijl de bromtoon constanter is (als een stationaire zware verre motor).
Ik vermoed echter dat ons huis het geluid zodanig vervormd dat het toch deze bromtoon kan zijn. Bijna alle hoge en midden tonen worden immers tegen gehouden, enkel laag schiet dan nog over.
Volgens mij verklaard de windrichting misschien waarom het soms erger is als anders. En dat het vooral op de hogere verdiepingen is en het ook precies ook in kamers van alle kanten van het huis even luid is, lijkt me te duiden op dat het van ver komt.

Enkele vraagjes:
1) Klinkt mijn vermoeden van de autostrade plausibel?
2) Of heeft iemand misschien andere vermoedens (of dingen die ik zelf kan testen / proberen)?
3) Bestaat hier een "professional" voor die mbv geluidsmetingen mee kan zoeken naar de oorzaak?

Alvast bedankt
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Zoals je zelf ook vermoed ga je de oorsprong van dat geluid buitenshuis moeten zoeken. Heb je je vraag al eens gesteld in een Facebookgroep van je woonplaats? Als de oorsprong buiten ligt zullen er ongetwijfeld nog personen zijn die een bromtol horen.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
In mijn vorige woning had ik dat ook. Dat was op een afgelegen plek in een boerengat. Het is vooral persoonsgebonden, hoe gevoelig je voor bepaalde tonen bent. Sindsdien slaap ik altijd met oordopjes, ik kan ze ondertussen niet meer missen. Ik hoor bijvoorbeeld een koelkast of diepvries die staat te draaien heel hard terwijl anderen dat niet horen. Sommige transfo's/laders die in een stopcontact steken word ik soms zot van. Alles ook een beetje afhankelijk van hoeveel geluid er in de ruimte aanwezig is. Het zal een moeilijke zoektocht worden. Ik heb Deze oordoppen waar ik echt geen last van heb 's nachts. Ondanks de 35 dB demping hoor ik wel altijd het alarm van mijn wekker.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Overdrukventiel warm water?
Hier begon die deze week ook lichtjes te brommen en water te lekken... defect overdrukventiel vervangen en opgelost.
 
Lid geworden
28 apr 2011
Berichten
112
Waarderingsscore
7
Punten
18
Bedankt voor al jullie antwoorden / suggesties! Ik ga ze zeker eens proberen

Overdrukventiel warm water?
Hier begon die deze week ook lichtjes te brommen en water te lekken... defect overdrukventiel vervangen en opgelost.
Waar bevind zich dit overdrukprofiel? Is dit in de ruimte waar de gasketel staat? Daar is eigenlijk alles vernieuwd in september vorig jaar. En het probleem was dus ook al aanwezig hiervoor. Ook hoor ik in de kamer waar de gasketel staat eigenlijk de brom nog het minste / niet.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Voor wat het waard is. Enkele jaren geleden hadden we ook een constant geluid in huis. De zoektocht heeft geleid tot waar de waterleiding binnenkomt. Als je de buis bij de watermeter vastnam, dan voelde je dat die trilde (uiteindelijk bleek er een groot waterlek buiten, maar dat is een ander verhaal).
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik hoor dat ook 's nachts. Het geluid heeft inderdaad wat weg van een in vrijloop draaiende vrachtwagenmotor op afstand. Je kan hier 's nachts een speld horen vallen, vermoedelijk de reden dat ik dat hoor. Een andere mogelijke oorzaak is misschien tinnitus (van werken met boorhamer/slagschroevendraaier ?)? Ik moet wel zeggen dat ik ook wel heel goed lage brommende geluiden kan horen, die niemand anders hier bijna hoort, bv de daver/brom in huis van een airco/warmtepomp.
 
Lid geworden
28 apr 2011
Berichten
112
Waarderingsscore
7
Punten
18
Tinnitus is het niet, want dan zouden we het niet alle 2 op een zelfde plaats horen en op andere plaatsen niet.

Wel kreeg ik nog van een maat de suggestie van een pomp van een bouwwerf. Het enige vreemde is dan dat het al meer dan een jaar is en ik ben gisteren ook langs enkele bouwwerven hier in de buurt gereden en hoorde er geen pomp. Is het mogelijk dat je een bouwpomp zover kan horen, dat er altijd wel eentje in de buurt genoeg is om te horen?
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
243
Punten
43
Is er geen bovengrondse hoogspanningslijn in de buurt of een elektriciteitscabine?
 

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Berichten
170
Waarderingsscore
82
Punten
28
Pompen bij de buur?

In ons appartement destijds had het huis naast ons constant een pomp draaien om de kelder droog te houden.
Die was gemonteerd op een staalplaat dewelke tegen de gemenemuur stond.
Dit bromde ook lichtjes, afhankelijk van de frequentie.

Het heeft letterlijk jaren geduurd vooraleer ik wist wat het was.

Denk anders eens na over zware pompen, mazoutketels, transformatorlokalen, enzo in de buurt.
Fabrieken, industrie,.. in de buurt?
 

dark-divx

Actief Lid
Lid geworden
24 okt 2014
Berichten
235
Waarderingsscore
36
Punten
28
eerste waar ik aan denk is een transfo van verlichting binnen in huis.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan