• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niet-dragende binnenmuren wankelen

Buildyo

Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Berichten
105
Waarderingsscore
16
Punten
18
Beste,

Ik bemerkte gisteren dat een deel van de niet-dragende binnenmuren nogal wankel staan in mijn ruwbouw. Deze raken het plafond dus niet. Ik vroeg me hierbij af of dit wel normaal is ?

De pleisterwerken moeten nog gebeuren; zal dit probleem opgelost worden door de pleisterwerken of moet ik zelf naar een oplossing zoeken? Ik dacht aan L-profielen te plaatsen tegen het plafond links en rechts van de muur..
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
snap niet dat ze die regel nog altijd gebruiken in de bouw. tuurlijk mag een niet dragende muur de dals niet raken.
hier is geen enkele muur van 9 gemetst en de niet dragende muren zijn wel in 14 uitgevoerd tot boven tegen.
van de architect mocht dat niet.... als je gaat verbouwen zijn er nog altijd de plannen om te kijken wat wat is, we leven bijna in 2023.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Zijn dat voorgespannen welfsels waar nog geen druklaag op gestort is?
In dat geval maar goed dat die muur de welfsels niet raakt.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Wat bedoel je met wankel? Is die muur aan het bewegen als je er gewoon eens je hand gaat opleggen?
 

Buildyo

Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Berichten
105
Waarderingsscore
16
Punten
18
Zijn dat voorgespannen welfsels waar nog geen druklaag op gestort is?
In dat geval maar goed dat die muur de welfsels niet raakt.
De druklaag is reeds gestort op de welfsels. maar de muur wankelt als je er een beetje tegen leunt. heel onhandig voor de elektriciteitswerken enzo..

Ik vraag me af of dit opgelost wordt door de pleisterwerken
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Zijn de muren uit snelbouw? 9cm dikte? Over welke lengtes van muren spreken we hier?

Tijdelijk kan je de muur 'stabiliseren' door er aan beide kanten voldoende houten wiggen op te kloppen. Wel zorgen dat je de muur niet 'scheef' klopt. Wat zegt je aannemer ervan? Pleisterwerken gaan een miniem verschil geven aan stabiliteit, maar veel moet je daar niet van verwachten, daar dient het ook niet voor.
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Ik zag onlangs ergens dat die opening tussen een niet-dragende muur en welfsels was opgevuld met PU-schuim. Geen idee of dit eigenlijk wel mag, maar daardoor kan de muur wel vast komen te staan denk ik.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik zag onlangs ergens dat die opening tussen een niet-dragende muur en welfsels was opgevuld met PU-schuim. Geen idee of dit eigenlijk wel mag, maar daardoor kan de muur wel vast komen te staan denk ik.
Jij hebt wel héél veel vertrouwen in PU schuim...
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Ik zag onlangs ergens dat die opening tussen een niet-dragende muur en welfsels was opgevuld met PU-schuim. Geen idee of dit eigenlijk wel mag, maar daardoor kan de muur wel vast komen te staan denk ik.
Jij hebt wel héél veel vertrouwen in PU schuim...

Ze zetten wel volledige muren tegenwoordig met PU-schuim/lijm, dus waarom niet?
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik zag onlangs ergens dat die opening tussen een niet-dragende muur en welfsels was opgevuld met PU-schuim. Geen idee of dit eigenlijk wel mag, maar daardoor kan de muur wel vast komen te staan denk ik.
Jij hebt wel héél veel vertrouwen in PU schuim...

Ze zetten wel volledige muren tegenwoordig met PU-schuim/lijm, dus waarom niet?
Hé, mij niet gelaten hoor, maar metsen met PU-schuim? Hier ben je niet welkom als vakman.
Voor een pintje wel. :cool:
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.492
Waarderingsscore
971
Punten
113
Ik zag onlangs ergens dat die opening tussen een niet-dragende muur en welfsels was opgevuld met PU-schuim. Geen idee of dit eigenlijk wel mag, maar daardoor kan de muur wel vast komen te staan denk ik.
Jij hebt wel héél veel vertrouwen in PU schuim...

Ze zetten wel volledige muren tegenwoordig met PU-schuim/lijm, dus waarom niet?
Hé, mij niet gelaten hoor, maar metsen met PU-schuim? Hier ben je niet welkom als vakman.
Voor een pintje wel. :cool:
Tis dan lijmen en niet metsen. Ale, enkel de eerste rij nog metsen ?
 
Lid geworden
12 mrt 2019
Berichten
28
Waarderingsscore
12
Punten
3
Opschuimen met PU en de muur zal vast komen te staan. Ook beter voor uw plakker, dan heeft hij meteen een rug om op te plakken.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik zag onlangs ergens dat die opening tussen een niet-dragende muur en welfsels was opgevuld met PU-schuim. Geen idee of dit eigenlijk wel mag, maar daardoor kan de muur wel vast komen te staan denk ik.
Jij hebt wel héél veel vertrouwen in PU schuim...

Ze zetten wel volledige muren tegenwoordig met PU-schuim/lijm, dus waarom niet?
Hé, mij niet gelaten hoor, maar metsen met PU-schuim? Hier ben je niet welkom als vakman.
Voor een pintje wel. :cool:
Onder het motto "als ge het niet meer wit, gebruikt dan pur of kit" dan geef ik je gelijk.

Als je de lijm schuimen gebruikt om een muur te verlijmen dan zijn dit getest en uit-geëngineerde systemen, dat is dan weer een andere zaak. Denk eraan dat in de vliegtuigtechniek, autobouw enz tegenwoordig vele soorten lijmen worden gebruikt....

Stilstaan is immers achteruitgaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: bgcw

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ik zag onlangs ergens dat die opening tussen een niet-dragende muur en welfsels was opgevuld met PU-schuim. Geen idee of dit eigenlijk wel mag, maar daardoor kan de muur wel vast komen te staan denk ik.
Jij hebt wel héél veel vertrouwen in PU schuim...

Ze zetten wel volledige muren tegenwoordig met PU-schuim/lijm, dus waarom niet?
Hé, mij niet gelaten hoor, maar metsen met PU-schuim? Hier ben je niet welkom als vakman.
Voor een pintje wel. :cool:
Onder het motto "als ge het niet meer wit, gebruikt dan pur of kit" dan geef ik je gelijk.

Als je de lijm schuimen gebruikt om een muur te verlijmen dan zijn dit getest en uit-geëngineerde systemen, dat is dan weer een andere zaak. Denk eraan dat in de vliegtuigtechniek, autobouw enz tegenwoordig vele soorten lijmen worden gebruikt....

Stilstaan is immers achteruitgaan.
en wankelen is meestal een voorteken voor omvallen:love:
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Geen PU dan, maar met wat wel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan