• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Moduleren of pendelen, hoe gasverbruik optimaliseren?

andyke001

Nieuw Lid
Lid geworden
22 dec 2014
Berichten
91
Waarderingsscore
2
Punten
8
Beste,

Sinds een jaar wonen we in onze open nieuwbouwwoning. Door de energiecrisis zijn we genoodzaakt om ons gasverbruik extra onder de loep te nemen.
Nu merk ik via mijn homewizard monitoring dat wij geen constant gasverbruik hebben maar eerder een pendelgedrag. Nu kan het zijn dat dit normaal is maar ik heb mij laten vertellen dat het de kunst is om de CV ketel te laten condenseren op een zo rustig mogelijke manier.
Ons gasverbruik lijkt alleszins niet erg laag voor een open niewbouwwoning E29 (dubbel glas, 14cm spouw, 25cm dak, 15cm xps vloer).

Even wat details:
Remeha calenta 28C met E-twist thermostaat (automatisch regeling op basis van buitenvoeler en binnentemp)
Stooklijn: helling 0.6, maximale temp 40°, minimale temp 15°.
Oppervlak 180m² waarvan 120m² met vloervervarming, 60m² zonder verwarming (slaapkamers).

Onze thermostaat staat op 19° en blijft mooi op die temperatuur, zelfs in de afgelopen koude nachten. De stooklijn lijkt dus oké te zijn.
Wat mij wel opvalt is dat het gasverbruik niet constant is, de ketel vertoont een aan/uit gedrag.
homewizard gisteren.png
Zou dat te maken kunnen hebben met het vermogen van de ketel waardoor de aanvoertemperatuur te rap stijgt en de ketel ook snel uitvalt? Indien ja, kan ik dit aanpassen op mijn ketel? Indien nee, welke redenen kunnen er nog gegeven worden voor dit aan/uit gedrag?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Kan je niet op je ketel of de controller of eventueel een app het actueel brandervermogen in % aflezen?
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
De ketel heeft een ondergrens van 5,6 kW bij gebruik van G20 gas (rijk gas). Ik denk niet dat je verder moet zoeken. 5,6kW is veel te veel voor een moderne nieuwbouw. Dat is één van de redenen waarom ik voorstander ben van een opslagboiler (verwarmd door de ketel) die deftig geïsoleerd is in combinatie met een ketel met laag vermogen. Combi ketels met doorstromers hebben doorgaans een te hoge ondergrens voor nieuwbouw woningen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Beste,

Sinds een jaar wonen we in onze open nieuwbouwwoning. Door de energiecrisis zijn we genoodzaakt om ons gasverbruik extra onder de loep te nemen.
Nu merk ik via mijn homewizard monitoring dat wij geen constant gasverbruik hebben maar eerder een pendelgedrag. Nu kan het zijn dat dit normaal is maar ik heb mij laten vertellen dat het de kunst is om de CV ketel te laten condenseren op een zo rustig mogelijke manier.
Ons gasverbruik lijkt alleszins niet erg laag voor een open niewbouwwoning E29 (dubbel glas, 14cm spouw, 25cm dak, 15cm xps vloer).

Even wat details:
Remeha calenta 28C met E-twist thermostaat (automatisch regeling op basis van buitenvoeler en binnentemp)
Stooklijn: helling 0.6, maximale temp 40°, minimale temp 15°.
Oppervlak 180m² waarvan 120m² met vloervervarming, 60m² zonder verwarming (slaapkamers).

Onze thermostaat staat op 19° en blijft mooi op die temperatuur, zelfs in de afgelopen koude nachten. De stooklijn lijkt dus oké te zijn.
Wat mij wel opvalt is dat het gasverbruik niet constant is, de ketel vertoont een aan/uit gedrag.
Bekijk bijlage 91686
Zou dat te maken kunnen hebben met het vermogen van de ketel waardoor de aanvoertemperatuur te rap stijgt en de ketel ook snel uitvalt? Indien ja, kan ik dit aanpassen op mijn ketel? Indien nee, welke redenen kunnen er nog gegeven worden voor dit aan/uit gedrag?
8 starts tussen 2 en 7 uur is niet pendelen
 

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Berichten
194
Waarderingsscore
85
Punten
28
Stooklijn zou ik iets lager zetten voor vloerverwarming.
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Installatie hydraulisch inregelen!
 

andyke001

Nieuw Lid
Lid geworden
22 dec 2014
Berichten
91
Waarderingsscore
2
Punten
8
Stooklijn zou ik iets lager zetten voor vloerverwarming.
Bedoel je dan de maximale aanvoertemp of de helling?

Beste,

Sinds een jaar wonen we in onze open nieuwbouwwoning. Door de energiecrisis zijn we genoodzaakt om ons gasverbruik extra onder de loep te nemen.
Nu merk ik via mijn homewizard monitoring dat wij geen constant gasverbruik hebben maar eerder een pendelgedrag. Nu kan het zijn dat dit normaal is maar ik heb mij laten vertellen dat het de kunst is om de CV ketel te laten condenseren op een zo rustig mogelijke manier.
Ons gasverbruik lijkt alleszins niet erg laag voor een open niewbouwwoning E29 (dubbel glas, 14cm spouw, 25cm dak, 15cm xps vloer).

Even wat details:
Remeha calenta 28C met E-twist thermostaat (automatisch regeling op basis van buitenvoeler en binnentemp)
Stooklijn: helling 0.6, maximale temp 40°, minimale temp 15°.
Oppervlak 180m² waarvan 120m² met vloervervarming, 60m² zonder verwarming (slaapkamers).

Onze thermostaat staat op 19° en blijft mooi op die temperatuur, zelfs in de afgelopen koude nachten. De stooklijn lijkt dus oké te zijn.
Wat mij wel opvalt is dat het gasverbruik niet constant is, de ketel vertoont een aan/uit gedrag.
Bekijk bijlage 91686
Zou dat te maken kunnen hebben met het vermogen van de ketel waardoor de aanvoertemperatuur te rap stijgt en de ketel ook snel uitvalt? Indien ja, kan ik dit aanpassen op mijn ketel? Indien nee, welke redenen kunnen er nog gegeven worden voor dit aan/uit gedrag?
8 starts tussen 2 en 7 uur is niet pendelen
Dank Stefan, ik had een vermoeden dat dit wel oké is.

De ketel heeft een ondergrens van 5,6 kW bij gebruik van G20 gas (rijk gas). Ik denk niet dat je verder moet zoeken. 5,6kW is veel te veel voor een moderne nieuwbouw. Dat is één van de redenen waarom ik voorstander ben van een opslagboiler (verwarmd door de ketel) die deftig geïsoleerd is in combinatie met een ketel met laag vermogen. Combi ketels met doorstromers hebben doorgaans een te hoge ondergrens voor nieuwbouw woningen.
Interessant, ik zal het voorlopig met deze ketel moeten doen. Ik vraag mij wel af waarom bedrijven dan toch een doorstromer voorstellen. Is dat dan om competitief te zijn in prijs wetende dat het verbruik hoger is? Heb jij enig idee/voeling met hoeveel winst je hieruit zou kunnen halen?

Kan je niet op je ketel of de controller of eventueel een app het actueel brandervermogen in % aflezen?
Nee, ik heb al gezocht naar manieren om de ketel uit te lezen maar ofwel gaat dit een zeer technische richting uit, ofwel betaal je veel geld voor de remeha module.
 

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Berichten
194
Waarderingsscore
85
Punten
28
Helling, zou meer richting 0.4 gaan, ik zet dat wel 24/24h 7/7 de vloerverwarming op 19°

Doorstromer is goede keuze, geen zagende klanten dat boiler leeg is, geen stilstand verliezen van de boiler. En hierdoor energie zuinig met beperkt budget. Zet warm water van uwe doorstromer nu niet te hoog anders is het snel verkalkt (maar dat is een ander verhaal)
Ga je beginnen met zonnecollector,... tja, dan typ ik een ander verhaal.

Remeha, ik ken dat merk niet... Maar zal wel energie zuinig zijn... er is altijd beter maar is dat die 1% rendementsverhoging waard? Met uw isolatie niveau zal de energie rekening wel mee vallen
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
De ketel heeft een ondergrens van 5,6 kW bij gebruik van G20 gas (rijk gas). Ik denk niet dat je verder moet zoeken. 5,6kW is veel te veel voor een moderne nieuwbouw. Dat is één van de redenen waarom ik voorstander ben van een opslagboiler (verwarmd door de ketel) die deftig geïsoleerd is in combinatie met een ketel met laag vermogen. Combi ketels met doorstromers hebben doorgaans een te hoge ondergrens voor nieuwbouw woningen.
Interessant, ik zal het voorlopig met deze ketel moeten doen. Ik vraag mij wel af waarom bedrijven dan toch een doorstromer voorstellen. Is dat dan om competitief te zijn in prijs wetende dat het verbruik hoger is? Heb jij enig idee/voeling met hoeveel winst je hieruit zou kunnen halen?
Wij hebben hier op de bovenverdieping een Daalderop Cube One doorstromer hangen. Die vind ik toch best zuinig. Het is te zeggen: wanneer er wordt gedoucht is er geen verwarming maar aangezien de zolder goed is geïsoleerd, levert dat geen noemenswaardig verlies op. Wat we wel hebben - zoals @Newflupke aanhaalt: kalk. Veel kalk. Dus ofwel moet ik een waterontkalker laten installeren ofwel een oplossing zoeken om te ontkalken...
 

andyke001

Nieuw Lid
Lid geworden
22 dec 2014
Berichten
91
Waarderingsscore
2
Punten
8
Helling, zou meer richting 0.4 gaan, ik zet dat wel 24/24h 7/7 de vloerverwarming op 19°

Doorstromer is goede keuze, geen zagende klanten dat boiler leeg is, geen stilstand verliezen van de boiler. En hierdoor energie zuinig met beperkt budget. Zet warm water van uwe doorstromer nu niet te hoog anders is het snel verkalkt (maar dat is een ander verhaal)
Ga je beginnen met zonnecollector,... tja, dan typ ik een ander verhaal.

Remeha, ik ken dat merk niet... Maar zal wel energie zuinig zijn... er is altijd beter maar is dat die 1% rendementsverhoging waard? Met uw isolatie niveau zal de energie rekening wel mee vallen
Thanks @Newflupke , ik ga die stooklijn ook eens proberen. We hebben ook de verwarming constant op 19°.

Ons kraanwater staat momenteel op 50°. Dat lijkt oké voor het vrouwke. Zou misschien nog iets minder kunnen. Is dat oké naar kalk toe of is dat zeer situatie afhankelijk?

Remeha is vooral gekend in Nederland wist mijn leverancier te zeggen. Mjah, ik probeer hier en daar te vergelijken met andere nieuwbouwwoningen en dan komen we meestal toch niet zo goed uit. Het is een volledig zelfbouwproject dus ik weet dat de isolatie goed geplaatst is. We hebben wel redelijk wat gevels en weinig ramen op de zonnekant. Dat is in de zomer aangenaam maar nadelig in de winter.
 

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Berichten
194
Waarderingsscore
85
Punten
28
hey,

50°C is ok voor doorstromer, . 55°C is voor boilers (bij mij de norm), lage kans salmonella, en weinig kalk afzetting.
eerste jaar moet bouw drogen dus dan in verbruik wat hoger. En zoals je zegt, in de winter heb je geen zon binnen en dat doet behoorlijk wat.
Remeha, idd Nederland... maja... arm en rijk gas in belgië dus bekeek niks van Nederland met gas.

@Onwetende doehetzelver :Daalderop, is te ontkalken, doorspoelen met product en machine :)

"DP13 ONTKALKINGSPOMP" daarmee lukt het.​

 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
De ketel heeft een ondergrens van 5,6 kW bij gebruik van G20 gas (rijk gas). Ik denk niet dat je verder moet zoeken. 5,6kW is veel te veel voor een moderne nieuwbouw. Dat is één van de redenen waarom ik voorstander ben van een opslagboiler (verwarmd door de ketel) die deftig geïsoleerd is in combinatie met een ketel met laag vermogen. Combi ketels met doorstromers hebben doorgaans een te hoge ondergrens voor nieuwbouw woningen.
Interessant, ik zal het voorlopig met deze ketel moeten doen. Ik vraag mij wel af waarom bedrijven dan toch een doorstromer voorstellen. Is dat dan om competitief te zijn in prijs wetende dat het verbruik hoger is? Heb jij enig idee/voeling met hoeveel winst je hieruit zou kunnen halen?
Verbruik is zelden hoger bij een doorstromer
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
De ketel heeft een ondergrens van 5,6 kW bij gebruik van G20 gas (rijk gas). Ik denk niet dat je verder moet zoeken. 5,6kW is veel te veel voor een moderne nieuwbouw. Dat is één van de redenen waarom ik voorstander ben van een opslagboiler (verwarmd door de ketel) die deftig geïsoleerd is in combinatie met een ketel met laag vermogen. Combi ketels met doorstromers hebben doorgaans een te hoge ondergrens voor nieuwbouw woningen.
Interessant, ik zal het voorlopig met deze ketel moeten doen. Ik vraag mij wel af waarom bedrijven dan toch een doorstromer voorstellen. Is dat dan om competitief te zijn in prijs wetende dat het verbruik hoger is? Heb jij enig idee/voeling met hoeveel winst je hieruit zou kunnen halen?
Ik heb niet gezegd dat het verbruik van een doorstromer hoger is en dat je winst kan halen zonder doorstromer. Ik reageer op het feit dat een brander met doorstromer doorgaans een veel hogere ondergrens heeft en dus meer aan en uit zal gaan ipv constant op een laag vermogen te blijven branden wanneer er verwarmd wordt.
 
Laatst bewerkt:

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
geen zagende klanten dat boiler leeg is, geen stilstand verliezen van de boiler.
Bij een elektrische boiler met een weerstand van 2500W zou dat kunnen maar met een gasketel van bv 12kW die de boiler opwarmt moet je toch al je best doen om zonder warm water te zitten. Iedere situatie is anders maar mijn ouders bv komen met 2 toe met een boiler van 75 liter en een vaillant van 12,6kW. De omnistor van Vaillant heeft een stilstandverlies van ongeveer 1kWh per dag.
 

Matthias MV

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2017
Berichten
99
Waarderingsscore
10
Punten
8
Werk met 2 (of 3) tijdsblokken van 5 of 6 uur lang. Begrens het CV vermogen naar iets van 7KW deellast wat waarschijnlijk dan rond een 30% verwarmingsvermogen is. In principe zal hij het langst verwarmen op de laagste stand (20%), maar al de ketelboekjes geven de beste rendementen met 30% deellast.
Zet een voldoende hoge minimum aanvoer waarbij je ketel minstens 1 uur doorverwarmt. Bij mij is dit voor de menggroep 31 graden maar met een lage pompsnelheid. Zet ook de max cv aanvoer van de ketel op maximaal 40 graden voor vloerverwarming in nieuwbouw, indien de mogelijkheid zelfs proberen richting 35 graden, maar de meeste ketels is 40 de onderste instelling.
Hier staat de ketel met hoogcalorisch gas op 6,5/25,5 = 25,5% en 7,5KW bij 25,5KW = 29,5% bij koud weer zoals begin december geweest.
De onderste deellast is 5,5KW maar heeft dus minder rendement dan 7,5KW.

Je zal nu in plaats van 21 tot 24 starts per dag er nu amper 4 of 5 hebben... dus 5 keer beter voor de ketel. Hij zal langer meegaan.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Interessant topic. Aangezien wij nu ook een digitale meter hebben, heb ik ook zo'n Homewizard P1 meter aangeschaft om wat inzicht te krijgen om dan hopelijk hier en daar wat te optimalizeren.

Het stookgedrag van onze ketel ziet er momenteel zo uit:


gas.png
Dit is het gasverbruik van afgelopen dinsdag (24 januari) - een dag waarop ik heb thuisgewerkt.

Wat opvalt aan bovenstaande grafiek zijn die 'pieken'. Ook al ziet het er naar uit dat de ketel langdurig stookt, toch zitten daar een paar pieken en dalen tussen waarbij ik me afvraag of dit wel 'goed'is ? Is dat het moduleergedrag van de ketel ?

Ik denk dat het toch idealer zou zijn mocht dit een 'vlakkere' lijn zijn en de vraag is dan natuurlijk hoe we dat kunnen bekomen.
Stooklijn heeft een voetpunt van 29° en een eindpunt van 39°
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan