• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Loodslab boven deurkozijn verkeerd verwijderd

Lid geworden
6 okt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste allemaal,

we zijn hier iets te fanatiek bezig geweest met het herstellen van een deur / deurkozijn.

De loodslab boven het kozijn is afgeslepen, vanwege esthetische redenen. Helaas niet aangedacht dat de loodslab er ook met een reden zit, afwatering van gevelwater en eventueel vocht in de spouw.

nu zoek ik naar een oplossing om dit nog enigszins te herstellen. Het ziet er nu als volgt uit:

D1E74D81-6B01-4253-B069-8D86499F8289.jpeg


Zoals je ziet is de slab helemaal weg, helaas.

Ik moet nu iets, omdat het water vanuit de gevel
Bij regen zo naar binnen loopt.

Nu weet ik dat dichtkitten niet de bedoeling is, omdat er dan geen eventueel vocht vanuit de spouw weg kan lopen. Van de andere kant, het water vanuit de gevel komt iig niet binnen en dat lijkt me toch belangrijker.

meen nieuwe loodslap/ vervangend lood past ook niet meer.. en ik wil ook geen grootschalig project.

maat zouden jullie doen. Toch kiezen uit”slechte” en kitten? Zo laten? Iets anders?

bedankt voor het meedenken!!

Paul
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Foto van iets verder aftrekken. Er op zitten met je neus geeft slecht zicht. Zo te zien houten schrijnwerk ? ja/neen. Is het een naar binnen of naar buiten draaiende deur ? ik vermoed naar buitendraaiend
 
Lid geworden
6 okt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het is inderdaad van hout en een naar buiten draaiende deur.
Hierbij een betere foto.

15D440C7-BDEB-4C42-ACCA-AB880C863D5B.jpeg

het kozijn ligt een kleine cm naar binnen toe vanaf de latei gezien. (Wellicht zou ik daar nog een sleuf in kunnen slijpen die als waterslag dient, alleen ben dan nog bang dat het water door de wind naar binnen wordt geduwd en/of naar binnen wordt gezogen door druk verschil met spauw).

Ik kan natuurlijk ook een soort van waterslag van aluminium op de latei bevestigen maar dat is niet echt fraai.

het liefst kit ik het dicht, maar weet niet hoe reeel het risico van (teveel) vocht in de spauw is dat op die plek niet weg kan.

zoals je ziet op de foto zijn er maar 6 rijen aan bakstenen boven en geen kier in stootvoegen. Dus wat is dan het risico denk ik nu hardop
 
Lid geworden
6 okt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
@general dude: ik ben benieuwd naar je visie!
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
gevel hydrofoberen.
dan heb je geen regendoorslag erboven.
en voor de rest met een T profiel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik zie geen verticale open voegen boven de deur voor vocht en luchtcirculatie.
Slijp in de bovenliggende voeg boven de steen een sleuf in. Plaats daar een loodslap of een schuine profiel. Kit deze sleuf terug dicht.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
@general dude: ik ben benieuwd naar je visie!
Goedemorgen,

De loodslab waar jij van spreekt wordt in hoofdzaak gebruik om te voorkomen dat afdruipend vocht je op de kop kletst als je de deur gaat openen want daar blijft het meestal staan. Waterdruppels kruipen gewoon verder zoals bvb op een autoruit en gaan zich dan settelen tussen deurkader en deurvleugel. Vermoedelijk was jouw loodslab ook met tandjes uitgesneden.
Wat kan je doen ? Als je denkt dat dit open moet blijven vanwege vocht in de spouw laat die dan open en werk netjes af.
Gezien je toch houten schrijnwerk hebt stel ik voor dat je bij een schrijnwerker in de buurt of zelf als je het talent bezit om een neus/waterslag te maken die je bovenaan de kader kleeft. Neem desnoods de foto mee die je hier publiceerde. Maakt ook een gleuf onderaan zoals je bvb bij een natuursteen dorpel ziet. Water kan dan niet meer naar je deur lopen. Doet dit met PU uitschuimende lijm voor buiten. Teken hem af, kleef plakband op de omtrek, breng lijm aan en zet vast met sergeanten. Dat truukje met plakband doe je omdat PU lijm uitschuimt en dan heb je onnodige vlekken en moet je opnieuw schuren. Zet die neus op 1 cm hoger dan het laagste punt van je deurkader. Laat 24 u staan en verwijder daarna alles. Pu lijm bijsnijden en dik in de grondverf zetten. Aflakken en niemand zal zien dat er een aanpassing is gebeurt
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Beste, één en ander is me niet helemaal duidelijk.
Je hebt de deur in hout, je hebt een deurkader (of kozijn) eveneens in hout en je hebt daarboven hetgeen je een latei noemt. Echter een latei zou langer moeten zijn om links en rechts van het deurgat op de muur te kunnen steunen.
In welk materiaal is die (witgeschilderde ?) latei ?ozin
Langs waar loopt het water binnen ? Tussen de deur en het deurkader (kozijn), tussen het deurkader en de latei of via een nog andere weg ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan