• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lek-vochtinfiltratiedetectie badkamer 1e verdiep

Lid geworden
4 nov 2006
Berichten
150
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hallo
We hebben een vrij nieuwe badkamer met vrijstaand bad en inloopdouche, niet betegeld, maar met een hele vlakke douchebak (V&B van 1,8 cm opbouwhoogte), geplaatst met een gele doek en daarop betegeld, douchebak-tegels afgekit met siliconen.

Na ongeveer 3 jaar gebruik merken we nu op korte tijd een paar vochtproblemen op 2 muurhoeken waar de inloopdouche staat, op een muur aan de overzijde van de badkamer waar de lavabo is, en is er ook een vochtprobleem ontstaan aan de inbouwarmatuur van onze keuken die onder de badkamer ligt.

We hebben hiervoor een erkende lekdetectiefirma laten langskomen die me ondertussen een rapport hebben afgeleverd. Ze hebben met een endoscopische camera alle afvoerleidingen onderzocht en die waren volgens hen allemaal perfect in orde (ik heb alles zelf ter plekke meebekeken).
Firma heeft ook een druktest gedaan op de waterleiding -> geen verlies
Verder zijn de waterstanden een paar dagen na mekaar bijgehouden om te zien of er verlies was, ook snachts ging er geen druppel stadswater verloren
Drukverlies op de CV leiding is er ook niet, ik denk dat ik eens 1 keer per jaar een half bar water moet bijlaten, hoogstens.
Firma besluit na inspectie van mijn inloop-douchebak dat voor 98% zeker de afkitting aan de oorzaak ligt, zonder dat evenwel te kunnen "meten"

Wat ik nu wou vragen:
1) moet een dergelijke firma infiltratie via de afkitting normaal gezien niet kunnen opmeten via een infraroodcamera ? En dit door de douche eens volle bak open te zetten en dan de wegsijpeling zichtbaar te kunnen meten, of overdrijf ik nu en kan je in zo een geval dit soort wegsijpeling niet zichtbaar maken ? Ik had een goed gevoel bij de kunde van deze firma, maar nu was de conclusie enigzins : "ik heb alle andere mogelijkheden uitgesloten, dus het kan niet anders dan de afkitting zijn"

2) Die gele matten zijn toch waterdichte membranen die tot op de vloer gezet, zijn is het dan mogelijk dat zelfs met die matten je dan toch nog infiltratie hebt (zie foto)
?

3) We zullen de afkitting professioneel laten herdoen, maar alvorens de herstelling van de schilderwerken aan de te doen zou ik eigenlijk graag de bewuste stukken vochtige muur eerst volledig “droog” krijgen op de vochtmeter, met de bedoeling dan na herstelling van de afkitting, deze stukken muur nauwkeurig in de gaten te houden, om te zien of ze droog blijven, en dan pas de schilderwerken te laten herstellen omdat dat juist de enige echte wat serieuzere kost is (misschien moet deeltje pleisterwerk worden herdaan, paar kromme plinten vervangen, schildervlies opnieuw zetten, herschildereren, het herkitten daarenetegen zelf is een werkje dat in verhouding weinig kost).
Het ”natuurlijk laten drogen van de douchemuur lijkt me namelijk heel traag te gaan, we gebruiken de douche voor alle duidelijkheid voorlopig niet meer, nu toch al ca 2 maand niet en toch blijft mijn vochtmeter nog steeds referentiewaarde 100% geven op de natste plekken. Zien jullie manieren om het lokaal drogen van die plekken te versnellen, (denk dan bv aan bouwdroger, een warmeluchtblazer, elektrische kachel) of heeft dat geen zin ?

Op de fotos zijn de rode lijnen telkens de plekken waar vochtproblemen zijn en heb ik de muren een nummertje gegeven
 

Bijlagen

  • vocht1.jpg
    vocht1.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 29
  • vocht2.jpg
    vocht2.jpg
    90 KB · Weergaven: 28
  • vocht4.JPG
    vocht4.JPG
    115,2 KB · Weergaven: 26
  • vocht5.JPG
    vocht5.JPG
    86,7 KB · Weergaven: 28
  • vocht6.JPG
    vocht6.JPG
    122,2 KB · Weergaven: 27
  • vocht7.jpg
    vocht7.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 27
  • vocht9.jpg
    vocht9.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 26
  • vocht10.jpg
    vocht10.jpg
    77 KB · Weergaven: 26
  • 20160503_073949.jpg
    20160503_073949.jpg
    112,9 KB · Weergaven: 27
  • 20160509_065306.jpg
    20160509_065306.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 28
  • 20160509_065315.jpg
    20160509_065315.jpg
    113,2 KB · Weergaven: 26
  • 20160511_115850.jpg
    20160511_115850.jpg
    120,2 KB · Weergaven: 26
  • 20160508_211931.jpg
    20160508_211931.jpg
    117 KB · Weergaven: 27

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Het lijkt er op dat er verschillende oorzaken zijn voor de verschillende vochtproblemen.
Als die gele "matten" vergelijkbaar zijn met Kerdimat (die is oranje) en ze zijn juist geplaatst, dan komt daar geen vocht door. Je haalt het zelf al aan, een typische plaats waar toch vocht kan doorkomen is op de plaats waar de tegels op de douchebak afgekit zijn. Dat is bij mijn weten heel moeilijk te meten, maar wel vrij goedkoop en gemakkelijk te herstellen: je snijdt zo goed mogelijk de oude kit weg, ontvet grondig en plaatst nieuwe kit. Gebruik sanitaire kit en kijk goed na dat die overal correct hecht.
Het vocht onder de badkamer kan door lekken langs de kit veroorzaakt zijn, douchen geeft wel wat waterdruk op de hoeken en het kleinste gaatje kan op enkele jaren tijd behoorlijk wat water doorlaten.

Vocht aan de andere kant van de badkamer is veel waarschijnlijker veroorzaakt door condens. Warm en lang douchen in een badkamer die niet optimaal geventileerd is, veroorzaakt meer nat dan je zou verwachten (een aangedampte spiegel is daar een goede indicatie voor). Zeker onder zo'n badkamermeubel en in hoeken kan dat absoluut vochtschade veroorzaken. Goed verluchten is daar de oplossing voor.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Misschien niet de reden maar die gele doeken zijn denk ik onderaan verkeerd geplaatst. Je moet die op je douchebak laten uitkomen en dan wegsnijden als je getegeld hebt.

Lekt die rubber niet aan je afvoerputje?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan