• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lastenboek overbodig?

dvr87

Nieuw Lid
Lid geworden
17 mrt 2018
Berichten
83
Waarderingsscore
1
Punten
8
Wij gaan onze woning verbouwen en hebben hiervoor een architect ingeschakeld.

Deze stelt nu voor om een lastenboek en meetstaat te maken.

Is een lastenboek nodig? Of is dit overbodig en kost dit nutteloos extra geld?


Alles van elektriciteit, sanitair enz zullen we zelf bepalen. Alles van de ramen gaan we bespreken met de raamleverancier.

Dus is dit dan eigenlijk nodig?


Alles wat nodig is staat volgens mij toch in de meetstaat? En kan je terugvinden op de plannen? Of heb ik het mis?



Wat kost een lastenboek? En wat kost een meetstaat trouwens?
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Het bestek omschrijft in detail wat er in de meetstaat opgesomd staat. Bvb in de meetstaat zal er een post staan xxx m2 metselwerk en in het bestek zal dan omschreven staan hoe dit moet worden uitgevoerd. De beide kunnen niet los van elkaar gezien worden imo. Het niet laten opmaken kan achteraf ook stof tot discussie geven.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je offertes gaat opvragen, kan je die tenminste vergelijken. Want A kan met heel ander materialen werken dan B. Of met een onvolledige offerte afkomen.
Architect kan dan bijstaan zodat de offertes overeenkomen met het gevraagde en toezien dat de uitvoering is zoals het voorzien is.
Sommigen steken bewust bv een gewone schuifraam in offerte om achteraf de veel duurdere hefschuifraam toe te voegen. Waardoor ze ik latere fase toch duurder uitkomen dan een andere aanbieder

Kost opmaken = bespreken. De ene leegstaat is de andere niet.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Een lastenboek heeft maar nut als alle keuzes ook vastliggen, zowel qua materialen en werkwijze. Anders wordt het een vod duur papier. En in de meeste particuliere woningen is het ook dat maar. Wij hebben enkel een meetstaat laten opmaken voor ruwbouw en dakwerken om correct offertes te kunnen vergelijken. Alle andere posten regelen we zelf met aannemers.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Bij mij had ik van het lastenboek tegen architect gezegd dat hij gewoon het standaard nam zonder specifieke aanpassingen, dan hebben ze daar toch niet veel werk aan aangezien die bestekteksten dan toch uit hun standaard database komen.

Voor mij was gewoon om naar mijn eigen nog iets van referentie te hebben om zeker niks over het hoofd te zien, de rest dan zoals @Caroto aangeeft rechtstreeks met iedere aannemer.

Nu uw andere topic in gedachten met uw architect zou ik je toch aanraden om met lastenboek te werken in uw prijsvragen om nog verdere problemen te vermijden in uw bouw.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan