• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Laadpaal installeren

Lid geworden
4 mei 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben van plan een laadpaal te plaatsen van 11kW laadvermogen De EVhub. Hoe kan ik deze het beste beveiligen? Automaat type? Difrentieel B 30mA? En welke bekabeling zou ik gebruiken? 

 

Alvast bedankt!
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Beste,

Hier staat alles in een type B differentieel en een kabel 5G2,5 tot 60m.
 

Bijlagen

  • 3faseinstallatie-evhub.pdf
    95,5 KB · Weergaven: 39
Lid geworden
4 mei 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
beste, 

bedankt voor de pdf en de snelle reactie!

Ik sluit deze aan op een apart voorziene kring met type B aardlekbeveiliging 30mA wat moet de schakel stroom zijn 20A? 

En hierbij neem ik dan ook een automaat van 20A aangezien de draad sectie 2.5mm² is?

 

Bedankt!

 
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Denk eraan dat de voorafgaande differentieels ook type B moeten zijn of u mag de type B ook parallel zetten over de hoofddifferientieel dan moeten u voorafgaande differentieels ook niet vervangen naar een type B.
 
Lid geworden
4 mei 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Idd zou hem parallel zetten met de hoofdverliesschakelaar, 

Dus ik zeker hem ook best af met een 20A automaat? 
 

pvz

Lid
Lid geworden
11 okt 2014
Berichten
120
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo, ik hier thuis moet ook binnenkort een laadpaal komen.

Mijn teller en hoofdkast staan in kelder. Vanuit de hoofdkast kelder loopt er een 5G10 kabel naar mijn zekeringkast in garage.
Mag ik een 5G6 kabel trekken vanuit de zekeringkast garage naar zekeringskast laadpaal ? Zie bijlage.

Dankjewel.
 

Bijlagen

  • Laadpaal.pdf
    20,4 KB · Weergaven: 32

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
De vraag is ook: waarom 11kW?
De duurste electrische auto's hebben een batterij van ca 70-80 kWh.
Gedurende een nachtje op 7kW krijg je dat makkelijk vol gesteld dat je 10h of zelfs 12h kan laden, en je spaart wat op het capaciteitstarief.
Meestal zal je ook niet toekomen met een helemaal lege batterij en je hebt niet iedere dag een volle batterij nodig.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
De vraag is ook: waarom 11kW?
heel wat gezinnen hebben twee auto's, dan is laden aan een iets hoger vermogen wel handig
(een tweede laadpunt is dan natuurlijk nog beter, maar ik begrijp wel dat niet iedereen daar de plaats/budget/aansluiting... voor heeft)

Onze eerste auto kan zelf op AC maximaal 7kW verwerken, uit toekomstoverwegingen heb ik voor een heel beperkte meerkost wel een lader voorzien die tot 22kW aan kan en die softwarematig tot 3x16A beperkt. De kabel is voorzien om tot 3x32A aan te kunnen.
Intussen zijn we twee jaar verder en is de tweede auto ook door een elektrische vervangen...
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Hangt de keuze 7kW/11kW ook niet grotendeels af van de aard van de huisaansluiting? Bij mij komt bvb 3x400V+N 32A binnen, dus ben ik beter af met een 11kW laadpaal om de last te spreiden over alle fases in plaats van een 7kW laadpaal die 1 fase volledig opgebruikt.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Hangt de keuze 7kW/11kW ook niet grotendeels af van de aard van de huisaansluiting? Bij mij komt bvb 3x400V+N 32A binnen, dus ben ik beter af met een 11kW laadpaal om de last te spreiden over alle fases in plaats van een 7kW laadpaal die 1 fase volledig opgebruikt.
Klopt, hier zelfs maar 3x 25A. Dus 7kW op één fase is teveel. Wij willen dus ook een 3-fase lader.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan