• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze warmtepomp nieuwbouw 2021

Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forumleden,

Ik weet dat er al veel geschreven is over dit onderwerp en ondanks dat ik alle topics al verschillende malen doorgenomen heb, geraak ik er niet aan uit.
Wij beginnen volgende maand aan onze nieuwbouw. In tegenstelling tot het kiezen van de architect, gevelsteen, ramen etc, zaken waar we wel snel konden kiezen, blijf ik mijn hoofd breken over hoe we onze woning zullen verwarmen.

Er ligt geen gas in de straat en met biopropaan willen we niet werken, dus we gaan voor de warmtepomp. Diegene die ons zot verklaren mogen dat steeds doen. Alle argumentatie is welkom.

We hebben reeds verschillende offerte ontvangen waarvan deze 2 voorlopig de interessantste zijn volgens ons.
Lucht water warmtepomp icm vloerverwarming (volledige benedenverdieping (exc berging) + badkamer en nachthall boven = 112m2)
Een warmteverliesberekening is nog niet gebeurd.

Novaya Thermastage TCD08 (180L)
Vermogen +7/35° = 7,5 kw
Vermogen -10/35° = 5,63 kw
COP = 4,22
Koelen mogelijk
8022 + 4956 vvw (excl btw)
Daikin Altherma LT3 Sb. VH08S23D6/8V (230L)
Vermogen 8kw
COP = 4,6 - 3,5
Koelen niet mogelijk denk ik.
8798 + 3630 vvw (excl btw)

Hebben jullie nog meer info nodig om ons in de juiste richting te duwen?

Alvast bedankt om even mee te denken!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Eerst je warmteverliesbereking laten maken, dan weet je welke vermogens je nodig hebt.
Verder, hoe kom je aan deze toestellen ? Heb jij erachter gevraagd of heb je 2 aannemers gecontacterrd en heeft ieders zijn voorstel gedaan( op basis van wat ? )?
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Mario,

In de Epb voorstudie wordt een wp met vermogen 8kw voorgeschreven. De 2 warmtepompen werden voorgesteld door de aannemers. Zij hebben zich gebaseerd op de Epb voorstudie en de bouwplannen. Een warmteverliesberekening zit niet in de voorstudie. Wie doet deze?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Een 8kw zal dan idd volstaan.
Maar om te vergelijken is het makkelijker dat je eerst zelf wat info zoekt over merk en types om daarna gericht offertes te vragen met dezelfde opstelling.
Novaya is Thercon en de General-groep is op zich een merk dat nog niet lang bestaat. (2j)
Daikin is natuurlijk een zeer gekende naam.

Koelen zal je met beiden wel kunnen, maar voor je E-peil is dat niet gunstig. Daarom dat die module er apart kan bijgenomen worden.
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn voorkeur gaat inderdaad meer uit naar de Daikin gezien zij al langer meedraaien en er meer info over te verzamelen valt. Zijn de voorgestelde prijzen wat representatief volgens u?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
We weten natuurlijk niet wat daar allemaal is inbegrepen.
Maar als je nu nog aanbieders van Daikin een offerte laat maken op dezelfde situatie en dezelfde opstelling, dan ga je een beter inzicht krijgen in de prijs.
Ook je architect zal daar wel wat duiding rond kunnen geven
 

WimGent

Lid
Lid geworden
22 mrt 2018
Berichten
187
Waarderingsscore
5
Punten
18
Warmtepompen verbruiken elektriciteit en dat vergeet men wel eens. In de huidige situatie(na wegvallen terugdraaiende teller) is gas eigenlijk het interessantst. De investering is veel lager en de verbruikskost ook. Maar ik begrijp jouw keuze voor een warmtepomp, zeker gezien het feit dat er geen gas beschikbaar is bij jou. Ik zou zelf ook voor een (L/W) warmtepomp gaan.


Ik heb de indruk dat jouw woning iets te weinig geïsoleerd is, aangezien je uitkomt op een 8 kw warmtepomp. Dat is voor een nieuwbouw die niet te groot is(gelijkvloers plus badkamer plus nachthal= 112 m²) aan de hoge kant.


Ik heb het even ruw voor jou uitgerekend:


Verlies per verschilgraad: 8000 W/ 32 °C = 250 W/°C verlies (bij -10 °C buiten en 22 °C binnen)


Jaarverbruik: 2200*24*250 = 13200 kWh (bij een gemiddelde van 2200 graaddagen).


Totaal(voor een gezin van 2 personen):


13200kWh verwarming, COP +- 4 = 3300kWh


3000 kWh sww, COP +- 2.5 = 1200 kWh


3000 kWh normaal verbruik, COP = 1 = 3000 kWh


---------------------------------------------------------------------------------


Totaal 7500 kWh





Kostprijs (bij 29 cent per kWh)= 2175€


Daarvan is bijna de helft (957 €)voor verwarming.





Ik zou de woning iets meer isoleren zodanig dat je uitkomt op bijvoorbeeld 5kW of minder. Het zou voor meer comfort zorgen, je kan een kleinere en dus goedkopere warmtepomp installeren, je zal dan misschien vrijstelling(of 50% korting) op je KI verkrijgen voor vijf jaar en je zal minder elektriciteit verbruiken. Daar ga je nooit spijt van krijgen.
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt om mee te denken. Volgende isolatie is voorzien:
- Plat Dak 18cm
- Vloer 10 cm
- Wanden 14 cm

Verder gaan we voor U 1.0 w/m2 Dubbel isolatie Warm Edge met Reynaers profielen. Als ik het even bereken zal de gemiddelde Uw waarde van de ramen 1,24 bedragen. Oost zuid en west komen er screens aan de ramen.

Om E20 te halen (en 5 jaar vrijstelling) heeft de EPB man met het volgende rekening gehouden (hij heeft geen rekening gehouden met de screens en berekend met luchtdichtheid 4 m³/hm2 waarvan ik hoop dat het eerder 2 zal zijn)
-Lucht Water warmtepomp 8kw
-Ventilatie D
-Zonnepanelen 5100wp

Dus volgens jou zijn de 2 warmtepompen in de offerte overgedimensioneerd? We zijn trouwens een gezin van 4 (2 kleine kinderen) Heeft een warmtepomp met minder vermogen positieve invloed op het E peil?
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
ik vind dat persoonlijk niet echt veel isolatie, vraag ook eens na wat de meerprijs voor driedubbel glas is, bij ons viel dat best mee.
wij hebben de daikin altherma 3 (6kw) tevreden van en de prijs zat ook in die regio dus dat lijkt wel te kloppen)
Wij hebben ook voor daikin gekozen omdat dat gewoon een merk is dat zijn waarde al 100keer bewezen heeft.
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Waar zou jij dan meer isolatie steken?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Waar zou jij dan meer isolatie steken?
overal. Ik heb meer gestoken in 2006 in onze woning...

10 in de vloer - 15 in de muur - 22 in het dak.

Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik nog meer isoleren, zodat de verwarmingskost nog maar een fractie is, en ik mij geen zorgen meer moet maken over of ik nu een warmtepomp moet steken of niet. Isolatie betaald zich terug, een warmtepomp niet...

en ja, er is natuurlijk zoiets als een economisch optimum, waar de kosten niet meer opwegen tegen de verbetering... maar bij jouw isolatiewaarden kunnen er nog wel wat winsten geboekt worden denk ik ;).
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Oké.. We zijn hier toch over pur/pir platen bezig he?
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
wij hebben met bouwvergunning van 2017:

13 Pur in de vloer,
14 pur tegen de muren
24 op het plat dak.

en dat was ook gewoon om aan de BEN norm te voldoen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yode
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ipv wijzer te worden krijg ik nog meer stress ?
 
Lid geworden
1 nov 2011
Berichten
137
Waarderingsscore
5
Punten
18
en ja, er is natuurlijk zoiets als een economisch optimum, waar de kosten niet meer opwegen tegen de verbetering... maar bij jouw isolatiewaarden kunnen er nog wel wat winsten geboekt worden denk ik ;).

Enig idee hoe je dat economische optimum kan berekenen?

wij hebben met bouwvergunning van 2017:

13 Pur in de vloer,
14 pur tegen de muren
24 op het plat dak.

en dat was ook gewoon om aan de BEN norm te voldoen.
Als ik https://www.livios.be/nl/bouwinform.../hoe-dik-moet-je-isoleren-met-welk-materiaal/ moet geloven heb jij in 2017 meer geisoleerd dan nodig voor de 2021 (!) BEN-norm. Klopt die info dan niet? (waarschijnlijk zijn dat absolute minimumdiktes, maar toch....)

FYI: wij zitten nog in voorontwerpfase voor nieuwbouw, architect heeft (voor een ruwe raming) gerekend op basis van 20cm dak/14cm muur/12cm vloer/dubbele beglazing.
 

WimGent

Lid
Lid geworden
22 mrt 2018
Berichten
187
Waarderingsscore
5
Punten
18
Inderdaad: overal meer isolatie. Dat was ook mijn stelling.


Zorg er bijvoorbeeld voor dat je voor vloer, muren en dak U-waardes hebt van 0.12 W/m³K of beter.

Het optimale kan je berekenen met een warmteverlies berekening. Je kan dan gemakkelijk zien welke impact een wijziging opbrengt.
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wie doet zo een warmteverliesberekening en wanneer gebeurt deze? Ik zie nu dat de isolatie voor het dak 2x10 cm zal zijn. De platen hebben een lamba van 0.026. Zegt u dat iets?
 

WimGent

Lid
Lid geworden
22 mrt 2018
Berichten
187
Waarderingsscore
5
Punten
18
De meesten hier op het forum hebben dat zelf gedaan denk ik. Ik gebruikte daarvoor het bekend "Van Lier" document dat je hier op het forum vind en later ook één van het WTCB, te vinden op het internet.

Hoe eerder je die maakt hoe beter!


Lambda is warmte geleidbaarheid(hoeveel warmte laat uw materiaal door)


R is uw warmte weerstand: dikte van het materiaal gedeeld door lambda.


In jouw geval voor je dak 20 cm met lambda 0.026: R =0.2/0.026 = 7.69 m²K/W


Of een U-waarde van 1/7.69 = 0.13 W/m²K


Dat is al een vrij goede waarde, ik zou mikken op 0.12 of beter.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
en ja, er is natuurlijk zoiets als een economisch optimum, waar de kosten niet meer opwegen tegen de verbetering... maar bij jouw isolatiewaarden kunnen er nog wel wat winsten geboekt worden denk ik ;).

Enig idee hoe je dat economische optimum kan berekenen?
Ik heb ooit een sessie bijgewoond op één of andere beurs, waar dat berekend werd... dat was zo een ingewikkelde berekening dat het onmogelijk was om dat voor iedere woning in België uit te voeren, of om daar zelfs nog maar een tool voor te ontwikkelen. en aangezien meer isoleren niet altijd de beste optie was, werd dat natuurlijk ook niet actief gepromoot
Dus nee, ik heb daar geen idee van ;).

Maar in principe, als je min of meer een warmteverliesberekening hebt, zou je wel kunnen gaan kijken wat gebeurt er als ik hier meer isoleer of daar meer isoleer of beide doe... Als je dan gaat kijken, hoeveel zakt de energievraag, en wat wordt dan de energiekost, dan ga je toch al in de buurt komen van je eigen geschatte economisch optimum. Passief & Ben waren dat economisch optimum voorbij dacht ik mij te herinneren, wat zeker niet wil zeggen dat je niet die richting van isolatie uit mag gaan.

Ik heb hier daarstraks ergens geschreven: Moest ik opnieuw bouwen zou ik volledig onderkelderen, maar ik zou ook een pak beter isoleren om passief te gaan. Ik ben nu iets te ver verwijderd van het energiezuinig verhaal enzo, omdat mijn woning er ondertussen al een tijdje staat, maar ik zou me nu, nog meer dan toen, verdiepen in het energiezuinige vraagstuk van mijn woning.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan