• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze warmtepomp nieuwbouw 2021

Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forumleden,

Ik weet dat er al veel geschreven is over dit onderwerp en ondanks dat ik alle topics al verschillende malen doorgenomen heb, geraak ik er niet aan uit.
Wij beginnen volgende maand aan onze nieuwbouw. In tegenstelling tot het kiezen van de architect, gevelsteen, ramen etc, zaken waar we wel snel konden kiezen, blijf ik mijn hoofd breken over hoe we onze woning zullen verwarmen.

Er ligt geen gas in de straat en met biopropaan willen we niet werken, dus we gaan voor de warmtepomp. Diegene die ons zot verklaren mogen dat steeds doen. Alle argumentatie is welkom.

We hebben reeds verschillende offerte ontvangen waarvan deze 2 voorlopig de interessantste zijn volgens ons.
Lucht water warmtepomp icm vloerverwarming (volledige benedenverdieping (exc berging) + badkamer en nachthall boven = 112m2)
Een warmteverliesberekening is nog niet gebeurd.

Novaya Thermastage TCD08 (180L)
Vermogen +7/35° = 7,5 kw
Vermogen -10/35° = 5,63 kw
COP = 4,22
Koelen mogelijk
8022 + 4956 vvw (excl btw)
Daikin Altherma LT3 Sb. VH08S23D6/8V (230L)
Vermogen 8kw
COP = 4,6 - 3,5
Koelen niet mogelijk denk ik.
8798 + 3630 vvw (excl btw)

Hebben jullie nog meer info nodig om ons in de juiste richting te duwen?

Alvast bedankt om even mee te denken!
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
...
Als je dan 1.0 glas steekt en de muren extra isoleert, dan blijft je grootste zwakke punt wel gewoon bestaan.
...
Zwakke punten ... heeft het eigenlijk zin om toch 3-voudig glas te steken in de overgrote meerderheid van je ramen, als je voor enkele kleine raampjes 2-voudig glas hebt?

Ik overweeg namelijk 3-voudig glas voor mijn alu schrijnwerk, maar heb wel één dakraam (K1.1 + Uw 1.36 w/²mk) en twee kleine smeedijzeren raampjes (dubbel 4-6-4) die niet beschikbaar zijn in 3-voudig glas.
 
Laatst bewerkt:

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
...
Als je dan 1.0 glas steekt en de muren extra isoleert, dan blijft je grootste zwakke punt wel gewoon bestaan.
...
Zwakke punten ... heeft het eigenlijk zin om toch 3-voudig glas te steken in de overgrote meerderheid van je ramen, als je voor enkele kleine raampjes 2-voudig glas hebt?

Ik overweeg namelijk 3-voudig glas voor mijn alu schrijnwerk, maar heb wel één dakraam (K1.1 + Uw 1.36 w/²mk) en twee kleine smeedijzeren raampjes (dubbel 4-6-4) die niet beschikbaar zijn in 3-voudig glas.
lijkt me logisch van wel. hoe groter het opp dat je van betere isolatie voorziet hoe beter.
 

WimGent

Lid
Lid geworden
22 mrt 2018
Berichten
187
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ja dat heeft zin, je dubbel glas ramen zullen natuurlijk de zwakke schakel blijven, zij zullen evenveel warmte verliezen als nu. De nieuwe ramen zullen (veel) minder warmte verliezen(=winst).
 

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
Zeer interessant onderwerp waar wijzelf ook vol op mee bezig zijn geweest en hier ook raad gevraagd hebben.
Zoveel factoren die een rol spelen en die als leek lastig te verstaan zijn.

Wij hadden ongeveer hetzelfde vraagstuk, welke WTP / 1.0 of 0.6 glas / hoeveel isolatie / hoeveel PV / ...

Woning +- 300m² muuroppervlakte en 90m² ramen (grote ramen op het zuiden).
Uiteindelijk toch voor 0,6 glas gegaan zonder "zonnefolie" (wel screens) aangezien dit toch een aanzienlijk comfort gevoel geeft in de koudere maanden -> stralingskoude.
Het 3V glas heeft bij ons een meerprijs van +-2000€ (ex. BTW) wat toch aanvaardbaar is.
Beglazing (0.6) + Alu profiel (met warm edge spacer) komen we op U 1,11
Zelfde profielen met 1.0 glas kwamen we op U 1,45.
Dat is 0.34 gewonnen met 3V 0,6 glas (2000€)

Voor deze "winst" te maken met isolatie ....

Wij hebben in de muren 14cm isolatie (Recticel Eurowall U:0,022) voorzien en komen uit op U 0,15.
Dak 16cm en komen op U 0,13
Als ik dit topic lees is dit blijkbaar "matig".
Waar we wel maximaal aandacht aan besteden is het zo goed mogelijk luchtdicht bouwen.

Als leek von ik de winst (0,34) met 3V glas groot t.o.v. extra isolatie waar we over 0,03 spreken.

Dit is natuurlijk mijn mening (gezond boerenverstand?) als leek in dit vakgebied na veel te lezen en adviezen te vragen bij EPB man en architect.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yode
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Matthias, bedankt voor het antwoord. Voor welke wp ben je dan gegaan? Meerprijs van het 3voudig glas valt inderdaad mee, al kunnen ze bij ons blijkbaar het grote schuifraam zo niet maken. Hoeveel vloerisolatie heb je genomen? Pur gespoten of ook platen? Heb je trouwens last van condens door het 3voudig glas. Mijn vrouw heeft daar precies schrik voor ?
 

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
Welke wp we gaan nemen is nog niet beslist, de werken starten deze zomer, dus nog tijd voor deze keuze te maken.
Hoe groot is "het grote schuifraam", wij hebben achteraan een schuifraam van 7m en dit was geen probleem.
Wij hebben onze eettafel aan de schuifraam staan, hier von ik het belangrijk in de wintermaanden geen koudestraling te hebben.
Uiteraard wel bewust zijn dat dit een bepaald gewicht geeft (bv. kindje van 4 jaar zal dit niet zomaar openkrijgen).
PUR platen voorzien.

Over het 3v glas hebben we ook lang getwijfeld en mijn madam had ook schrik van condens aan de buitenzijde.
Aangezien de bouw nog moet starten heb ik hier dus geen ervaring mee.

Indien er dagen zijn wanneer er condens is moet je maar denken "ik heb goed isolerend glas"
Dit zal wel verdwijnen later de dag .. alli dat hoop ik toch :rolleyes:
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Schuifraam 6 meter en nog 1 'groot' raam van 4,75 waar het blijkbaar ook niet zou lukken, tenzij we met een T stijl werken. Reynaers Masterline 8 alu profielen. Mss morgen toch nog eens informeren.

Ben je al bezig met de warmtepomp informatieronde? Ik word er gek van ?
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Over het 3v glas hebben we ook lang getwijfeld en mijn madam had ook schrik van condens aan de buitenzijde.
Aangezien de bouw nog moet starten heb ik hier dus geen ervaring mee.

Indien er dagen zijn wanneer er condens is moet je maar denken "ik heb goed isolerend glas"
Dit zal wel verdwijnen later de dag .. alli dat hoop ik toch :rolleyes:
ik begrijp niet goed waarom je daar bang van moet hebben, dat is weg zodra de zon goed op is en das alleen in de koude maanden, niets om naar buiten te kijken dan.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Mogelijke afmetingen van alu-profielen (ook Reynaers) valt hier toch ook beetje tegen hoor.
Zowel bij Master Line als bij Slim Line. Initieel werd de Master Line voorgesteld door leverancier, maar onze voorkeur (en architect) gaat uit naar steellook, dus dan ben je verplicht om voor Slim Line te kiezen bij Reynaers.

Ik dacht niet zo'n decadente maten te hebben, maar toch blijkt heel wat niet mogelijk te zijn.
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Intussen een nieuwe offerte voor de lucht water warmtepomp binnen via een zelfbouwbedrijf. Zij stellen de Atlantic Alfea Extensa Duo 6kw voor. Iemand vertrouwt met het merk? Volgens de verkoper wordt er in Frankrijk niet anders geplaatst. Wat me trouwens opvalt, is dat de prijs voor zelfbouw niet spectaculair minder is dan het laten plaatsen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
De prijzen van de "zelfbouw" liggen meestal wat hoger dan als je elders particulier koopt. De service moet ook betaald worden. En door de "hulp" kan dan 6% BTW aangerekend worden bij renovatie.
Atlantic zit bij Fujitsu vermoed ik.
Ik zou eerst mezelf informeren en zelf uitvissen welk toestel je wil.
 
Lid geworden
11 mrt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb eerlijk gezegd geen voorkeur qua merk. Ik wil gewoon een goed toestel die mijn energiefactuur niet onnodig de hoogte in jaagt.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Uw energiefactuur gaat voor wp met dezelfde cop normaal hetzelfde zijn.
Met een goede cop, zit je zit opmde verbruikskost van gas.
Uw isolatieschil ( isolatie, luchtdickting) gaat er voor zorgen dat je een minimum aan energie nodig hebt. Bij een passief-woning dus bijna niets.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Ik heb eerlijk gezegd geen voorkeur qua merk. Ik wil gewoon een goed toestel die mijn energiefactuur niet onnodig de hoogte in jaagt.
Ik heb zelf een Techneco Loria 6004. Dat is een atlantic binnenunit en een Fujitsu buitenunit. Ik ben tevreden over de COP cijfers maar heb het idee dat destijds (2018) de buitenunits van Fujitsu beter waren en vandaar de combi. Hoe de buitenunits van Atlantic tegenwoordig zijn weet ik niet.
Overigens, wil je een hogere COP dan moet je er voor zorgen dat je afgiftesysteem op lagere temperaturen werkt. De COP A7/W30 zal beter zijn dan A7/W35 (A=buitentemperatuur, W=afgiftetemperatuur). Zelf werk ik met max 30 graden afgiftetemperatuur i.c.m. een groot afgifteoppervlak in de vorm van wandverwarming. Zou ik bij vloerverwarming (kleiner oppervlak) W30 willen halen had ik meer moeten isoleren.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
De meesten hier op het forum hebben dat zelf gedaan denk ik. Ik gebruikte daarvoor het bekend "Van Lier" document dat je hier op het forum vind en later ook één van het WTCB, te vinden op het internet.

Hoe eerder je die maakt hoe beter!


Lambda is warmte geleidbaarheid(hoeveel warmte laat uw materiaal door)


R is uw warmte weerstand: dikte van het materiaal gedeeld door lambda.


In jouw geval voor je dak 20 cm met lambda 0.026: R =0.2/0.026 = 7.69 m²K/W


Of een U-waarde van 1/7.69 = 0.13 W/m²K


Dat is al een vrij goede waarde, ik zou mikken op 0.12 of beter

Volgens Livios heeft een passiefhuis een maximale U-waarde van 0.15 (glas: 0.8), een lage-energiewoning (jaja, terminologie :) ) een van 0.20 (glas: 1.0) en een BEN-huis een van 0.24 (glas: 1.1).
Dat lijkt me dan niet geheel in verhouding te staan tot de 0.12 waar jij op zou mikken? Of mis ik ergens iets?

Om hier even terug op in te pikken: wij kregen net ons EPB-verslag voor onze nieuwbouw. We komen uit op S-peil van 31, E-peil van 16 (met inbegrip van 10x300Wp panelen, ingegeven door het studiebureau zelf).
Oververhitting is een (klein?) puntje met een indicator van 1 136.28, licht boven de grenswaarde van 1 000. Ondanks de screens. Door de L/W warmtepomp momenteel ingerekend, die actief kan koelen, blijkt dat echter aanvaardbaar te zijn.

  • 11 ramen U=1.14, 2 ramen van U=1.32, voor een gemiddelde Uw=1.18
  • 2 deuren met U=2.00
  • Dak U=0.14
  • Muren variëren tussen U=0.15 en U=0.27
    • muren in contact met de grond: U=0.27
    • muren niet in contact met de grond: U=0.15 - U=0.19
  • Vloeren variëren tussen U=0.26 en U=0.28

Vervolgens heb ik ook nog wat details over S-peil, E-peil, energiebehoefte, .... Alleen geraak ik er niet echt uit wijs welke daar de belangrijkste zijn. Dus, bij interesse, laat maar weten welke info nog nuttig is :)

Waar zouden we op kunnen focussen om eventueel nog wat S-punten te winnen of de oververhittingsfactor naar beneden te halen?
  • Beter glas? Momenteel met Ug van 0.6. Naar 0.5 gaan is een behapbare kost (naar 0.4 al wat minder).
  • Meer isolatie aan de wanden, voornamelijk de delen aan U=0.27 dan?
  • Meer vloerisolatie?
  • Meer dakisolatie? Al zei EPB dat dakisolatie ook minder dik uitgevoerd kan worden (maar dat we dan het S-peil in de gaten moeten houden)
Grootste raamoppervlakten zijn naar het oosten (tuinzijde).
Woning zit met slaapkamers beneden, deels onder de grond.
EPB nam een 6kW L/W warmtepomp op. Is dat aanvaardbaar?
 

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
De meesten hier op het forum hebben dat zelf gedaan denk ik. Ik gebruikte daarvoor het bekend "Van Lier" document dat je hier op het forum vind en later ook één van het WTCB, te vinden op het internet.

Hoe eerder je die maakt hoe beter!


Lambda is warmte geleidbaarheid(hoeveel warmte laat uw materiaal door)


R is uw warmte weerstand: dikte van het materiaal gedeeld door lambda.


In jouw geval voor je dak 20 cm met lambda 0.026: R =0.2/0.026 = 7.69 m²K/W


Of een U-waarde van 1/7.69 = 0.13 W/m²K


Dat is al een vrij goede waarde, ik zou mikken op 0.12 of beter

Volgens Livios heeft een passiefhuis een maximale U-waarde van 0.15 (glas: 0.8), een lage-energiewoning (jaja, terminologie :) ) een van 0.20 (glas: 1.0) en een BEN-huis een van 0.24 (glas: 1.1).
Dat lijkt me dan niet geheel in verhouding te staan tot de 0.12 waar jij op zou mikken? Of mis ik ergens iets?

Om hier even terug op in te pikken: wij kregen net ons EPB-verslag voor onze nieuwbouw. We komen uit op S-peil van 31, E-peil van 16 (met inbegrip van 10x300Wp panelen, ingegeven door het studiebureau zelf).
Oververhitting is een (klein?) puntje met een indicator van 1 136.28, licht boven de grenswaarde van 1 000. Ondanks de screens. Door de L/W warmtepomp momenteel ingerekend, die actief kan koelen, blijkt dat echter aanvaardbaar te zijn.

  • 11 ramen U=1.14, 2 ramen van U=1.32, voor een gemiddelde Uw=1.18
  • 2 deuren met U=2.00
  • Dak U=0.14
  • Muren variëren tussen U=0.15 en U=0.27
    • muren in contact met de grond: U=0.27
    • muren niet in contact met de grond: U=0.15 - U=0.19
  • Vloeren variëren tussen U=0.26 en U=0.28

Vervolgens heb ik ook nog wat details over S-peil, E-peil, energiebehoefte, .... Alleen geraak ik er niet echt uit wijs welke daar de belangrijkste zijn. Dus, bij interesse, laat maar weten welke info nog nuttig is :)

Waar zouden we op kunnen focussen om eventueel nog wat S-punten te winnen of de oververhittingsfactor naar beneden te halen?
  • Beter glas? Momenteel met Ug van 0.6. Naar 0.5 gaan is een behapbare kost (naar 0.4 al wat minder).
  • Meer isolatie aan de wanden, voornamelijk de delen aan U=0.27 dan?
  • Meer vloerisolatie?
  • Meer dakisolatie? Al zei EPB dat dakisolatie ook minder dik uitgevoerd kan worden (maar dat we dan het S-peil in de gaten moeten houden)
Grootste raamoppervlakten zijn naar het oosten (tuinzijde).
Woning zit met slaapkamers beneden, deels onder de grond.
EPB nam een 6kW L/W warmtepomp op. Is dat aanvaardbaar?
Zonwerend glas ?
Toen wij onze ramen aan het kiezen waren heeft de ramenman hier een uitleg over gedaan.
Blijkbaar helpt dit in de zomermaanden (zon staat hoog) en heb je hier geen nadelen van in de wintermaanden als de zon laag staat.
Persoonlijk waren wij hiervan niet overtuigd omdat we de zonnewinsten in de wintermaanden maximaal willen benutten.
Voor de zomermaanden doen we de screens dicht.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan