• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kelderverluchting

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Hoe bereken je of 2 ventilatiegaten van 125mm voldoende zijn voor een kelder van pakweg 12m2?

Momenteel zitten daar twee grote gaten, kolenkelder en groot ventilatiegat. Deze laten echter beide nattigheid binnen.

Plan is een T-stuk te steken met de onderkant van de T in de grond en dan de gaten dicht te storten met puin en beton en vanonder dicht te smeren met mortel met compactuna in.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Nu zijn we er.
Ik kan dat op termijn steken? Jaartje zonder zo motortje in de buis zal geen groot probleem vormen?

Met zo een automatisch kom ik misschien al toe met 1 buis van 160mm?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Nu zijn we er.
Ik kan dat op termijn steken? Jaartje zonder zo motortje in de buis zal geen groot probleem vormen?

Met zo een automatisch kom ik misschien al toe met 1 buis van 160mm?
Als je slechts langs één kant een opening kunt voorzien dan is dat niet ideaal maar altijd nog veel beter dan niets. Ik zou dan wel niet te zuinig zijn met de doorvoeropening,
hoe groter hoe liever dan.
En dan kan je het nog wat aanzien, zo nodig kan je die ventilator altijd nog bijsteken. Daarvoor heb je wel geen 160 mm nodig, in dat geval zou 100mm al volstaan.
Ik gok dat je die ventilator nooit zult steken wegens niet zo nodig.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik heb 4x 160mm voorzien qua verluchting in m’n nieuwbouw kelder van 8x5m.

In de kelder zijn twee aparte ruimtes voorzien, vandaar 2 paren.
Van elk paar zitten ze op een verschillende gevel, voor de natuurlijke trek.

Alle 4 kanalen komen uit in de spouw, boven de gevelplint. Waterdicht afgewerkt.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Nu zijn we er.
Ik kan dat op termijn steken? Jaartje zonder zo motortje in de buis zal geen groot probleem vormen?

Met zo een automatisch kom ik misschien al toe met 1 buis van 160mm?
Je begrijpt wel dat 1 gat maken zinloos is, zelfs als men hoopt om met een motor onderdruk te kunnen creëren.
je hebt minstens 2 gaten nodig, en dat mag in 1 gevelvlak. maak 2 gaten van 125 of 160mm en laat 1 gat met buis tot 20cm van de grond komen via binnenkant gevelvlak en zet onderaan een bocht van 90° zodat de opening haaks op de vloer staat en het andere gat trek je door via het kelderplafond en daar zet je een bocht van 90° op (naar beneden gericht dus). Door het aldus ontstane temperatuurverschil ontstaat er thermische trek en kan je een maximaal volume van lucht in de kelder verversen op een passieve manier.
zorg wel voor rooster zonder gaas, enkel lamellen.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Geen idee hoe je het berekent, maar het gaat lijkt me niet enkel om de grootte. Er moet een natuurlijke luchtstroom ontstaan.

Die T-stukken zou ik enkel gebruiken als je zeker weet dat je een lage grondwaterstand hebt. Anders een gewone 90 graden bocht met een paddenstoel er boven.
Paddestoeltje aan de voordeur is misschien wat lelijk? Dus je zegt als het grondwater niet laag staat dan kan je daar problemen mee hebben ? Hoe kan je dat nagaan?
Je hebt ze ook die het gelijke level hebben als de vloer. CellR heet dat geloof ik.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ziet er leuk uit, maar of dat gaat voldoen bij een hevige stortbui?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ziet er leuk uit, maar of dat gaat voldoen bij een hevige stortbui?
Bij mij wel. Ik heb in eerste instantie twee van m’n paddestoelen door zo'n ding vervangen, ik denk al bijna 2 jaar geleden, en nog nooit water binnen gehad. Nu is het bij mij ook niet zo dat er water overheen golft met zware regenval. Als alternatief voor een T-stuk waar een normaal rooster op ligt werkt het denk ik prima. Je kan gewoon een elleboog gebruiken, zodat je van onderen ook zeker geen water krijgt, en het werkt netjes af.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Ziet er leuk uit, maar of dat gaat voldoen bij een hevige stortbui?
Bij mij wel. Ik heb in eerste instantie twee van m’n paddestoelen door zo'n ding vervangen, ik denk al bijna 2 jaar geleden, en nog nooit water binnen gehad. Nu is het bij mij ook niet zo dat er water overheen golft met zware regenval. Als alternatief voor een T-stuk waar een normaal rooster op ligt werkt het denk ik prima. Je kan gewoon een elleboog gebruiken, zodat je van onderen ook zeker geen water krijgt, en het werkt netjes af.
wat kostte dat ding?
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
40 euro geloof ik
Dan is het toch van aluminium mag ik hopen... 40 euro zeg... amai me klak... een gewoon roostereke is mss 10
Even op de website kijken:
materiaal & kleur

ABS - zwart

Aluminium
wat is er mis mee een vraag stellen aan een mens... wil ge nu echt dat ik mijn leven doorbreng met vragen aan ne robot te stellen? Al erg genoeg dat mensen achter schermke zitten en dan mogen ze nog geen vragen alla social doen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
djezus man
maak je nu elke keer van je vraag een hals kwestie ?
Eerlijk gezegd als wij vroeger met die vraag zaten , zaten we in t cafe aan den toog daarover te zeveren of we speekten in onze handen en we begonnen eraan . Liep het mis? Pech , terug opnieuw en proberen maar en zo leerden we het verschil wat kon en niet kon.
Maar nu ?
Een probleem met verluchting , eerst drie dagen zeveren op een forum en eigenlijk is het advies . Doe wat er kan en mogelijk is.
als er dan effe wordt gezegd dan begin je te argumenteren of het verkeerd is om vragen te stellen .
Awel in mijn apejaren was er geen internet en we leerde met vallen en opstaan .
Maar nu ???
Owee als het niet op tindernet staat want dan is het niet just.

Grow up.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
djezus man
maak je nu elke keer van je vraag een hals kwestie ?
Eerlijk gezegd als wij vroeger met die vraag zaten , zaten we in t cafe aan den toog daarover te zeveren of we speekten in onze handen en we begonnen eraan . Liep het mis? Pech , terug opnieuw en proberen maar en zo leerden we het verschil wat kon en niet kon.
Maar nu ?
Een probleem met verluchting , eerst drie dagen zeveren op een forum en eigenlijk is het advies . Doe wat er kan en mogelijk is.
als er dan effe wordt gezegd dan begin je te argumenteren of het verkeerd is om vragen te stellen .
Awel in mijn apejaren was er geen internet en we leerde met vallen en opstaan .
Maar nu ???
Owee als het niet op tindernet staat want dan is het niet just.

Grow up.
howhowhow... niet zo serieus nemen. Ik zeg gewoon van moet ik dan altijd op google zoeken terwijl ik een gesprek hier apprecieer? Dat zou een compliment moeten zijn geweest...
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
nee, 40 euro is gewoon in plastiek. Die met alu rooster is meer richting de 100 euro. En eerlijk gezegd vind ik dat voor een best wel slim doordacht product niet veel geld. Maarrrrr, niets staat je in de weg om met je eigen 3d-printer iets soortgelijks te maken uit ABS. Misschien lukt je dat goedkoper.
Of je zet een paddestoel, die kost je ongeveer 10-15 euro. Of je kiest gewoon voor een andere oplossing, die kunnen nog wel iets goedkoper zijn.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
nee, 40 euro is gewoon in plastiek. Die met alu rooster is meer richting de 100 euro. En eerlijk gezegd vind ik dat voor een best wel slim doordacht product niet veel geld. Maarrrrr, niets staat je in de weg om met je eigen 3d-printer iets soortgelijks te maken uit ABS. Misschien lukt je dat goedkoper.
Of je zet een paddestoel, die kost je ongeveer 10-15 euro. Of je kiest gewoon voor een andere oplossing, die kunnen nog wel iets goedkoper zijn.
Zal een gewoon putje worden aluminium deksel en dan gewoon met een t-stuk beneden in de grond laten lopen zijn... dat is het simpelste en goedkoopste.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Jahoor, en een prima oplossing als het grondwater niet hoog komt. Succes!
In onze streek zit het op +/-4-6 meter... en het keldergat is op 180 cm diep dusja... moet wel ok zijn zo.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Heb gat in de... 15 cm dikke beton gemaakt... Heb er halve emmer water in gegoten. Eerste 4/6 ging vlot daarna sputterde die wat. Is dat voldoende doorlaat? T-stuk erop zetten, rondom met pur ff opspuiten en dichtstorten met steenpuin en lopende cement? Wand van kelder dan nog eens insmeren met cement - compactuna nadat het gedroogd is ?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Heb gat in de... 15 cm dikke beton gemaakt... Heb er halve emmer water in gegoten. Eerste 4/6 ging vlot daarna sputterde die wat. Is dat voldoende doorlaat? T-stuk erop zetten, rondom met pur ff opspuiten en dichtstorten met steenpuin en lopende cement? Wand van kelder dan nog eens insmeren met cement - compactuna nadat het gedroogd is ?
Ik vrees dat ik het niet helemaal begrijp.
Heb je dan in de bodem van het keldergat een T-stuk gestoken ? Op 180 cm diepte ? En steek je dan vanuit die T een buis naar binnen ? Op ongeveer 160 cm diepte ? De originele opening van het keldergat naar binnen toe is dan verder dichtgemetseld ?
Normaal steekt men zo'n T-stuk bovenaan in de kelder en zit die buiten maar ongeveer 50 cm diep.
Foto's misschien ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan