Kachel inbouw + aansluiten

Lid geworden
17 apr 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het verbouwen van onze living. Een deel van dit project is het inbouwen van een haard.
De haard is een kombifire eko die zowel werkt op gas (8kW) als hout(12kW).

Het bestaande rookkanaal heeft een opening van 20cm op 20cm ( doorvoer gelijkvloers-1e verdiep) , echter is deze gemetst en zit hier en daar een kleine versmalling.
Boven op de schouw meten we dan ook 18*20cm.

Men eerste idee was om hierin een dubbelwandige inox buis te trekken van 200mm , echter zie ik hier wat tegenop wegens de kleine versmallingen in de koker.
Het risico dat de buis komt vast te zitten lijkt me redelijk groot. Met een stuk inox flex 200mm , van afbraak, raak ik maximaal 3 à 4 meter diep in de schouw.
De aansluiting van het rookkanaal van de kachel heeft een diameter van 200mm dus een kleinere buisdiameter lijkt me geen optie.
De schouw is wel in goede staat dus ik ben meer geneigd om de bestaande schouw te behouden zonder het plaatsen van een extra dubbelwandige inoxbuis.

Voor de aansluiting van de kachel op de bestaande schouw dien ik natuurlijk wel een flexibel verbinding te voorzien. Deze zou ik maximaal dus tot een 4tal meter in de bestaande schouw kunnen duwen. Nadien zou ik de opening langs onder kunnen opschuimen met Rf schuim en rotswol.
De rest van de omkasting zal worden afgewerkt met promatec materiaal.

Graag jullie mening over deze situatie.

Alsook had ik graag geweten hoe men , na de complete aansluiting en inbouw, de schouw nog kan laten kuisen.
Indien er nog tips of tricks zijn hoor ik dat graag.

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5

Alvast bedankt.

Martin

Bovenaan