Junkers/Bosch MBLan 2

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
1
Punten
18
Naar aanleiding van de discussie in een andere topic heb ik nieuwe topic opgestart over de MBLan 2.

Ik ben deze inmiddels succesvol aangesloten (BUS/Adapter/Lan).

De registratie in de Bosch EasyRemote app is zonder problemen gelukt. De module brandt ook constant groen, dus alles zou OK moeten zijn.

Registreren en pairen op Bosch Homecom site is echter niet mogelijk, daar lukt het niet. Het wachtwoord is natuurlijk veranderd nadat het toestel gepaird is in de app. Heeft dat er wat mee te maken?

Ik gebruik de MBLan2 icm een FW200. Volgens de HomeCom site moet dit blijkbaar minstens een CR400 zijn, maar in de handleiding van de MBlan 2 staat duidelijk dat FW200 ook werkt.

Doe ik iets verkeerd?

Lid geworden
20 mrt 2010
Waarderingsscore
3
Punten
0
De MBLan-module zal zonder probleem op de app Bosch Easy Control werken met de "oude" thermostaat maar mogelijk is de CW400 wel nodig om gebruik te maken van het Bosch Homecom-platform ... om zeker te weten stuur je best een mail naar de helpdesk van Bosch Climate

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.367
Punten
113
Ik heb een Junkers TOP ketel van zo’n 8j oud met een hydraulische module 1xgemengd, 1xongemengd met een FW200 en een FR100 (denk ik).

Is de MBLAN module daarmee compatibel, en wat brengt dat dan eigenlijk van functionaliteit? De website over de module vind ik niet eg duidelijk op dat vlak. Het lijkt vooralinteressant voor installateurs.

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
1
Punten
18
Mijn ketel is nu 4j oud. CerapurModul TOP 22/275 ZBS. MBLan is altijd compatibel met de Fxxx thermostaten. Bij mij werkt enkel de Bosch Easyremote op. Ik kan nu vanop afstand de temperatuur uitlezen en wijzigen. Historiek bekijken en programma's aanpassen en activeren. Is handig om de radiatoren op te zetten. Ik heb een 2 kringen die ongemengd zijn. Er zit zo'n verdeler na de ketel die ook aangesloten is op de bus poort.

Van water kan ik helaas niets regelen met de app. Heb gemaild naar Bosch om te vragen of een andere thermostaat meer mogelijkheden geeft en het Home com platform dan wel werkt...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.367
Punten
113
Ik kan nu vanop afstand de temperatuur uitlezen en wijzigen. Historiek bekijken en programma's aanpassen en activeren. Is handig om de radiatoren op te zetten

Daar heb ik dus niets aan. Kan me moeilijk een situatie voorstellen waarbij ik zoiets zou moeten kunnen aanpassen of bekijken vanop afstand. Alles loopt weersafhankelijk en de temperatuur is zoals we die willen.

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ja dat snap ik. Nu hebben wij slechts 1 thermostaat en dus springen de radiatoren nooit aan omdat het in de living warm genoeg. Daarom is voor ons bediening op afstand interessant...

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
288
Punten
83
Ik heb zo'n MBLAN2 gekocht (tweedehands - de nieuwprijs had ik er echt niet voor over) om de CV-installatie aan mijn domotica te kunnen koppelen (via OpenHAB). Momenteel nog in read-only modus, het is er nog niet van gekomen om automatisch de vraagtemperatuuur aan te passen adhv aanwezigheid in huis (ter info: voor het radiatorcircuit).

De app gebruik ik soms, dan hoef ik niet naar de thermostaat in de keuken te lopen als ik het wat frisjes krijg in de bureau als ik thuis werk. Op die Bosch website heb ik nooit proberen registreren, wist niet eens dat het bestond.

Lid geworden
10 okt 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ja dat snap ik. Nu hebben wij slechts 1 thermostaat en dus springen de radiatoren nooit aan omdat het in de living warm genoeg. Daarom is voor ons bediening op afstand interessant...
om een oude topic te heropenen:
ik zit in hetzelfde geval en wil een MB LAN2 aanschaffen voor bediening van mijn CV installatie:
- Junkers top 42-3 zbr (heatronic 3)
- thermostaat FW 200
- 2 circuits via hydraulische module MM200 (gemengd voor vloerverwarming en ongemengd radiatorcircuit)
- warmwater via aangesloten boiler.

Enige waar ik niet goed aan uit kan is hoe de BUS aansluiting verloopt "in serie of ster-schakeling". De handleiding is ook niet heel duidelijk op dat vlak.
- kunnen er meerdere draden dan toekomen op 1 bus-aansluiting in de ketel (van de thermostaat + hydraulische module + MB LAN 2) ?
- Of gebruiken jullie een lasdoos met sluitklemmen o.i.d.?
- Neemt MB-lan2 de instellingen over van de kamerthermostaat?

Mochten jullie een foto'tje hebben van hoe de bus-aansluitingen bij elkaar komen zou mij dat erg helpen alvorens ik dit aanschaf.

Ik hoop het uiteindelijk ook te kunnen integreren in home-assistant voor geofencing en te gebruiken i.c.m. tado radiatorkranen.

Bovenaan