• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

isolatiepanelen isover verwijderen spouwmuur

dieterdhondt

Nieuw Lid
Lid geworden
19 sep 2020
Berichten
83
Waarderingsscore
3
Punten
8
Bij het verbouwen van onze woning merkte ik dat veel isolatiepanelen (dikte 6cm) in de spouwmuur van isover gaten/gangen vertoonden van muizen.

Oorspronkelijk ging ik de spouwmuur laten voor wat het is, maar nu zou ik daarop terug willen komen. Extra isolatie laten inspuiten doen ze niet, omdat er reeds isolatie aanwezig is, met kans op het creeëren van koudebruggen.

Ik had gelezen dat een spouw sweep misschien soelaas kon bieden, maar het soort panelen dat erin zitten zouden enkel handmatig kunnen verwijderd worden. Nu is de vraag wat ik het best doe... Op relatief korte termijn zouden we het (onder)dak ook laten renoveren. Zou het dan zinvol zijn om de panelen via de bovenkant te verwijderen. Of zou het beter zijn gaten in de muur te maken en zo systemtisch de isolatiepanelen te verwijderen?

Nadien zou ik de spouw opnieuw laten isoleren (inblazen isolatie). De spouw zelf is 9(,5) cm dik. Wij zijn geen voorstander om isolatieblokken op de bestaande muur de plaatsen en dan crepis te zetten
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
ramen eruit nemen ?
Of deze methode :
Verder zie ik niet in hoe je een koudebrug zou creëren met extra isolatie aan te brengen in de spouw..
 

dieterdhondt

Nieuw Lid
Lid geworden
19 sep 2020
Berichten
83
Waarderingsscore
3
Punten
8
ramen eruit nemen ?
Of deze methode :
Verder zie ik niet in hoe je een koudebrug zou creëren met extra isolatie aan te brengen in de spouw..
Dag Mario

bedankt, heb ik ook reeds gezien. Maar deze isolatie in het filmpje is echt brak. Diegene die erbij ons in zit is deels brak (vooral de onderste panelen... Hele stom wat ik nu ga zeggen, maar de ramen zijn eruit gehaald, en zoals aangehaald was ik toen niet van plan de bestaande isolatie weg te doen...

Van alle bedrijven die ik heb gecontacteerd vertelden ze allemaal: "Als er reeds isolatie aanwezig is in de spouw mag er conform de technische voorschriften geen extra isolatie meer ingebracht worden."

Ze hebben schrik indien je nieuwe isolatie zou inblazen, het goed zou kunnen dat niet op alle plaatsen evenveel isolatie zou zitten met condens tot gevolg. Nog een andere bedrijf sprak idd van koudebruggen.

Daarnaast via de website van spouwcleaining: SpouwCleaning kan alleen bij woningen die gebouwd zijn vóór 1976. Onze woning dateert van 1991.
 

redbaron

Lid
Lid geworden
24 mrt 2008
Berichten
838
Waarderingsscore
7
Punten
18
Wij zitten met precies dezelfde situatie, maar moeten de werken nog aanvangen en hebben we dus misschien nog de optie van via de ramen. Echter, zijn er ook grotere muurvlakken zonder raam dus daar zou de gevel dan opengemaakt moeten worden zou ik vermoeden.

Een nieuwe gevel komt op een bijzonder pittig (voor ons) onbetaalbaar prijskaartje uit. Ben dus ook even (hopeloos?) op zoek naar een oplossing om alsnog te kunnen isoleren zonder de gevel te vervangen.

"Daarnaast via de website van spouwcleaining: SpouwCleaning kan alleen bij woningen die gebouwd zijn vóór 1976. Onze woning dateert van 1991."

Heb je hier meer info/redenering over/bij? Omdat de isolatie van voor 1976 minder sterk is teneinde deze eruit te kunnen zuigen? Onze woning dateert nl. van 1972 ..

Ik ga dit topic allezins goed opvolgen!
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan