• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatie zoldervloer én dak

Lid geworden
29 sep 2021
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik wil mijn zolder (hellend keperdak, goede staat) ecologisch isoleren, maar heb een vraag over de aanpak.

De zolder zal gebruikt worden voor stockage. Daarbij ook goederen die ik liever niet in extreme omstandigheden bewaar.
Het eenvoudigst is de zoldervloer isoleren (de vloerbalken zijn 20 centimeter hoog, en nu zit er door ongedierte bevuilde piepschuim tussen, het moet er dus sowieso uit), maar er is een uittrek-lader in de vloer die moeilijk te isoleren is. Bovendien zijn mijn spullen op de zolder dan onderhevig aan extremere temperaturen.

Daarom overweeg ik om de zoldervloer én het hellende dak te isoleren. De vloer met 20 centimeter (bijvoorbeeld houtwol) en op het hellende dak dan nog eens 6 cm tussen de kepers. Dan blokkeer ik de warmte en koude in twee stappen. De zijmuren (baksteen) zou ik dan ook isoleren. Is die aanpak zinvol? Het lijkt mij voorlopig de eenvoudigste manier gezien de situatie en mijn mens om ook op zolder een draaglijke temperatuur te hebben.

Waar moet ik dan een dampscherm voorzien (of is dat niet nodig bij houtwol)? En kan ik de zoldervloer dan afwerken (met OSB of dergelijk), of hinder ik dan de dampdoorlatende werking van de isolatie in de vloer?
 

Bijlagen

  • 20210924_114856(1).jpg
    20210924_114856(1).jpg
    145 KB · Weergaven: 15
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan