• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten kistje

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hoi iedereen,

Ben op zoek om deze zgn "curio box" te maken - maar met "degelijke" materialen (hout, ijzerwerk, slot etc). Je zie wel replica's hier en der, maar eigenlijk allemaal gebouwd rond "goedkopere" materialen (steigerhout, mdf, plastics etc)

Maz_curio_box.jpg

Ik dacht, ik zal me een paar massief eiken planken aanschaffen. Maar ik ondervind een probleem: veel zaken verkopen per vierkante meter, per x aantal planken, per boomstam etc.
Kortom veel meer dan wat ik eigenlijk nodig heb om dit dooske van 45cm x 25cm x25cm te gaan maken. :)
Schrijnwerkers in de buurt (regio Aalst) : allemaal voor "grote" projecten. Misschien moet ik uitkijken naar ergens een "kleine" meubelmaker, die even wat tijd wil uitrekken om de paar planken te zagen?
Iemand toevallig weet waar ik voor "restjes"/paar planken eik terecht kan en die liefst ook die zgn "dovetail verbinding" zou kunnen inzagen (als ik afmetingen doorspeel)? Eventueel online bestellen ergens, i dunnow??
Ook tips ivm het ijzewerk zijn welkom - meer specifiek die stalen nagels, slotje etc - misschien bij een of andere smid gaan dan om dit na te maken?
Ik apprecieer het alvast enorm indien iemand mij op juiste spoor kan brengen of zelfs in contact kan brengen met de juiste persoon die wil/kan helpen ?

bedankt en groeten!
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Zelfs met nieuw eikenhout gaat ge nooit die patine hebben van wat je daar op je afbeelding hebt staan.
Dat ga je moeten serieus bewerken om het er oud te laten uitzien, en dat kan je dan evengoed en makkelijker met goedkoper/zachter hout dan eik.

Zelfde voor dat metalen beslag. Ook dat is in zekere mate "verweerd". Rondkijken op rommelmarkten (niet de publieke "ik-verkoop-het-oud- speelgoed-van-mijn-kinders" versie).

haja vergeten: Als je toch voor donkere eik wil gaan, spring dan eens binnen bij de kringloopwinkel en koop daar een oude kast of bed in donkere eik. Dan heb je ineens genoeg hout voor meerdere zo'n kistjes te maken. Met wat geluk is er ook al iets of wat verweerd te vinden.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Je kan toch gewoon naar een houthandel gaan en daar een plank kiezen?
Ik heb al zo vaak 1 of 2 planken gekocht bij een lokale houthandel. Zeker voor eik zal dat geen probleem zijn.
 

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
thx guys - yup ik besef dat er wat verweer werk aan te pas zal komen, maar we hebben tijd en wat produkten etc - dat lijkt me niet echt een issue
ja houthandel indeed - afgelopen weekend rondgereden - had ik ze gevonden, 'k had hier mijn vraag niet gesteld he,- om 3-4 planken van 2 meter, +- 20 cm breed en wat dikte te vragen en ze lachen met mijne kop :cool: 'k zie het probleem niet als ik er voor betaal, maar 't is blijkbaarde moeite niet ofzo...(maar er zijn er wellicht anderen waar ik wel terecht kan daarvoor, vandaar de vraag he :))
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
't Is blijkbaar tegenwoordig "in" om potentiele klanten belachelijk te maken als ze iets kleins willen kopen. Ik zal het nooit begrijpen...
Mocht je van 'mijn' kanten zijn, dan kan ik je Houthandel Vercruysse aanraden.
Een echte houthandel waar ze iedereen bedienen. De producent die met een oplegger komt laden en de knutselaar die met zijn fiets een halve plank komt kopen.
 

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hoi iedereen - even terugkoppelen - het is al een tijdje geleden en het projectje is eindelijk afgeraakt!
Uiteindelijk in mijn achtertuin een houthandel gevonden die absoluut geen problemen maakte om mij een paar eiken planken te verkopen; dan het kistje gebouwd, verweerd etc - het beslag heb ik laten doen via de smederij.
Het mag nu staan blinken als collectors box in mijn thuisbioscoop.



MazCurioBox(3).jpgMazCurioBox(6).jpgMazCurioBox(8).jpg
MazCurioBox(9).jpgMazCurioBox(15).jpgMazCurioBox(17).jpg
WhataBeauty.jpgMazCurioBox(16).jpgMazCurioBox(12).jpg

Ik dacht, altijd leuk om een topic af te sluiten met een eindresultaat.
Groeten!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
mooi mooi mooi
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Knap werk!
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dank voor de mooie update.
Welke houthandel lag in je achtertuin?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Heel knap inderdaad!
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan