• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe kun je je zelfconsumptie van zonne-energie omhoog brengen?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
In navolging van het topic over laadpalen, en toch ook wel mijn eigen vraagstuk, en vooral ook deze quote:
Ik ben dat beu en heb geen tijd om daar allemaal over na te denken en te moeten evalueren of ik nu moet laden omdat de zon schijnt, of er een piek is die x minuten na het kwartier valt of moet denken of in welk voertuig ik zit en of ik dan wel in dat deel van de stad mag komen of niet ... ik krijg het er allemaal van.

Daarnaast ben ik het beu dat ik keuzes moet maken op adviezen die nadien weer fout blijken, zoals mijn 14 jaar oude diesel, toen een geweldig plan volgens de overheid, nu weerzinwekkend of mijn vorig jaar geïnstalleerde zonnepanelen ...
lijkt het mij wel zinvol om eens te kijken hoe jullie te werk zijn gegaan om er toch voor te zorgen dat jullie eigen zelfconsumptie omhoog konden krijgen.

Concreet voor mezelf zit ik dus met het "probleem" dat ik niet weet hoeveel zelfconsumptie er hier is... Dat ik zelfs niet weet hoe ik er aan moet beginnen om dit te meten, om dit te bepalen... Heeft het eigenlijk wel zin om me hier mee bezig te houden.

Mijn situatie:
30 Bisol 275 panelen, 15 Oostgericht, 15 Westgericht.
Omvormer SMA 6000TL Waarom die zware omvormer kan ik niet meer zeggen, maar een kleinere kon niet door het aantal panelen ofzo.
De totale installatie is 8.250 Wpiek. Tot nu toe brengt deze gemiddeld 7.400 kWh / jaar op waarvan 67% van april t.e.m. augustus.
Terugdraaiende teller.

Wij verbruiken jammer genoeg meer dan 7.400 kWh op een jaar dus die zonnepanelen zijn niet voldoende :(.

Mijn vragen (en waarschijnlijk die van vele anderen...)
  1. Hoe kan ik nu weten hoeveel zelfconsumptie ik heb? Wat heb ik hiervoor nodig.
  2. Eigenlijk zou ik eerst mijn sluipverbruik of verbruik in kaart moeten brengen... maar ook dat vind ik een moeilijke... Dus ook hier zijn tips welkom
  3. Hoe kan ik zorgen dat mijn zelfverbruik omhoog gaat zonder dat ik dat zelf in de gaten moet houden.
  4. Kan het nuttig zijn om nog extra panelen te leggen?
Ik zou dus eigenlijk graag antwoorden krijgen van mensen die dit traject al doorlopen hebben, met de meest uiteenlopende zaken :). Sommigen zullen hier tijdens de verbouwing of bouw van hun woning rekening mee gehouden hebben. Sommigen zullen dit met domotica doen, sommigen zullen dit met aparte tools doen... Wat ik dan uiteindelijk wil bereiken is dat ik toch op één of andere manier in kaart kan brengen hoe ik zo onafhankelijk mogelijk kan zijn van de grillen van de overheid, en hoe dat verhaal ook kan passen bij anderen, zonder dat ze er 10.000 euro kosten aan hebben alvorens ze weten wat ze moeten doen...

Voor mij is dit een moeilijk verhaal, en ik denk voor nog een paar miljoen belgen... Dus hopelijk hebben de paar knappe koppen een account op dit forum, om de leken te helpen :p.

Grtz & dikke merci op voorhand,
c00kie
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Gedurende enkele uren per jaar dus. Niet echt een argument in het totaalplaatje.
Puur ecologisch lijkt het me nog altijd een nono.
Puur economisch blijkbaar ook, want er zijn tot dusver geen mega-stockagefabrieken vol batterijen, zoals @Stefaan Van Slycken al vermeldde. Dat plan heeft even bestaan in Ruien, maar toen er geen of weinig subsidies voor bleken te bestaan heb ik er niets meer van gehoord.
Voor netbeheerders moet het nochtans de gedroomde manier zijn om pieken op te vangen, maar zij wagen zich er ook niet aan. Behalve dan via allerlei heffingen om mensen te motiveren om het zelf te doen.
Ik vermoed dat daar het echte winstmodel ligt: bij de gemeentes. Minder moeten investeren in het net omdat individuen een batterij plaatsen. Maar dat is niet ecologisch maar economisch.
Zo van die grote batterijinstallaties staan over het algemeen niet in residentiële wijken en lost dus het probleem van pieken op het lokale netwerk niet op. Met een batterij in huis kan dat wel. Het hele netwerk upgraden heeft naast een economische natuurlijk ook een ecologische kost dus dan zou je moeten afwegen of die groter is dan het plaatsen van batterijen.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Zo van die grote batterijinstallaties staan over het algemeen niet in residentiële wijken en lost dus het probleem van pieken op het lokale netwerk niet op. Met een batterij in huis kan dat wel. Het hele netwerk upgraden heeft naast een economische natuurlijk ook een ecologische kost dus dan zou je moeten afwegen of die groter is dan het plaatsen van batterijen.

Maar dan moet de batterijsturing ook gebeuren op het niveau van dat "lokale netwerk" en niet op niveau van 1 woning.
V.w.b. het ecologische aspect zijn we fundamenteel verkeerd bezig om niet voorbij onze eigen teller te kijken. Wat we op het net zetten beschouwen we als "verloren", maar zoals eerder gezegd is dit niet verloren omdat je buurman dit verbruikt. Als het probleem van pieken zich op het lokale netwerk voordoet, moeten ook alle batterijen (buffers), alle productiebronnen, en alle energieverbruikers in dit lokale netwerk in beschouwing genomen worden voor een intelligente aansturing van vermogenflows om zo een maximaal eigenverbruik te bewerkstelligen op dit lokale netwerk waar anders een piekprobleem zou zijn.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Zo van die grote batterijinstallaties staan over het algemeen niet in residentiële wijken en lost dus het probleem van pieken op het lokale netwerk niet op. Met een batterij in huis kan dat wel. Het hele netwerk upgraden heeft naast een economische natuurlijk ook een ecologische kost dus dan zou je moeten afwegen of die groter is dan het plaatsen van batterijen.

Maar dan moet de batterijsturing ook gebeuren op het niveau van dat "lokale netwerk" en niet op niveau van 1 woning.
V.w.b. het ecologische aspect zijn we fundamenteel verkeerd bezig om niet voorbij onze eigen teller te kijken. Wat we op het net zetten beschouwen we als "verloren", maar zoals eerder gezegd is dit niet verloren omdat je buurman dit verbruikt. Als het probleem van pieken zich op het lokale netwerk voordoet, moeten ook alle batterijen (buffers), alle productiebronnen, en alle energieverbruikers in dit lokale netwerk in beschouwing genomen worden voor een intelligente aansturing van vermogenflows om zo een maximaal eigenverbruik te bewerkstelligen op dit lokale netwerk waar anders een piekprobleem zou zijn.
Wat betreft pieken denk ik niet dat je dat op hoger niveau moet aansturen. Mensen met een batterij kunnen waarschijnlijk 70-80% van hun pieken afschaven zonder die centrale sturing. Als dat in elk huishouden gebeurt wordt de last op het netwerk sterk verlicht. Centrale aansturing kan misschien nog een paar procenten verbeteren maar de vraag is dan of de complexiteit/kost van zo een centrale sturing opweegt tegen het aantal pieken dat nog resteert.
Los daarvan denk ik niet dat batterijen een goede oplossing zijn op de lange termijn. Er zit waarschijnlijk meer heil in V2G aangezien het hele wagenpark op relatief korte termijn volledig elektrisch zal worden.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik heb software matig een batterij simulatie draaien op mijn home controller. Als ik de afgelopen zomermaanden de "laadmomenten" afleg tegen de momenten dat mjn pv omvormer uit gevallen is wegens "netstoring" dan was in 80% van de "netstoringen" mijn batterij vol en viel er op dat moment niets meer te bufferen.
Dus van het ontlasten van het net op dat moment zou weinig sprake geweest zijn.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
In zekere zin gaat die "aansturing op hoger niveau" er op langere termijn wel degelijk komen. Dit in de vorm van een variabel energietarief op uur of zelfs kwartierbasis. Het is vraag-tegen-aanbod dat dit tarief gaat bepalen en ook regeling op het lokale distributienet kan hierin een factor zijn. Op deze manier krijg je een zelfregulerend systeem dat er ook voor kan zorgen dat batterijen achter de teller van een particuliere woning mogelijks slimmer gebruikt worden dan alleen kijkend wat er achter je eigen teller gebeurt.
Daarbij zie ik inderdaad meer in V2G waarbij de batterij bidirectioneel kan aangestuurd worden, dan in een dedicated thuisbatterij.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Ik heb software matig een batterij simulatie draaien op mijn home controller. Als ik de afgelopen zomermaanden de "laadmomenten" afleg tegen de momenten dat mjn pv omvormer uit gevallen is wegens "netstoring" dan was in 80% van de "netstoringen" mijn batterij vol en viel er op dat moment niets meer te bufferen.
Dus van het ontlasten van het net op dat moment zou weinig sprake geweest zijn.
Inderdaad, bij meerdere dagen veel zon is die batterij gewoon vol en valt er niets te ontlasten van het net.

Ook een variabel energietarief gaat weinig zoden aan de dijk brengen op wijkniveau. Een residentiële wijk met veel PV-installaties, stel dat iedereen een intelligente sturing heeft waarbij de grote verbruikers aanspringen als de energie een mooi lage prijs heeft. 10u 's morgens op een zomerdag, alle batterijen zijn al vol. Er is al een massa energie op overschot want de zon staat al vrij hoog. De energieprijs keldert. De sturingen beginnen te triggeren (niet allemaal tegelijk) en de wasmachines en vaatwassers springen op. 3u later, zon staat op zijn hoogste punt. Alle grootverbruikers in de wijk zijn al klaar met hun wasje/droogje dus er valt niets meer te verbruiken. Het net raakt overbelast...
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Dat is wel ietwat simplistisch voorgesteld teaser.
Ook predicties voor de komende 24u en rekening houdend met de zonneopbrengstverwachtingen van die dagen kunnen prima opgenomen worden in het model en werkt daarmee zelfregulerend.
Je hoeft je batterij toch niet bomvol te laden aan hoogste snelheid van zodra er een beetje een lagere prijs is. Na een paar keer zal je dan ook wel doorhebben dat het niet kostenefficiënt is, maar dat je beter wacht tot midden in de middag. Je kan de laadcurve bv. prima een zonneopbrengstcurve laten volgen.
Een residentiële wijk bomvol zonnepanelen krijg je daarmee inderdaad niet op niveau van de straatcabine opgelost. Die gaan op een bepaald punt gewoonweg moeten gaan ofwel uitschakelen ofwel injecteren naar een hoger niveau in het net (tegen lage prijs), waarbij dat dan misschien in een naastliggend industrieterrein of een naastliggende wijk met appartementsgebouwen kan verbruikt worden.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Ik heb software matig een batterij simulatie draaien op mijn home controller. Als ik de afgelopen zomermaanden de "laadmomenten" afleg tegen de momenten dat mjn pv omvormer uit gevallen is wegens "netstoring" dan was in 80% van de "netstoringen" mijn batterij vol en viel er op dat moment niets meer te bufferen.
Dus van het ontlasten van het net op dat moment zou weinig sprake geweest zijn.
Het ene heeft niet per se iets met het andere te maken..
Elk huis kan gemakkelijk meer dan 10kW verbruiken maar niet elk huis heeft een zonnepanelen installatie van 10kW. Het voltage zal wel stijgen op zonnige dagen maar dat is voor het net minder belastend dan wanneer iedereen op hetzelfde moment begint te koken bijvoorbeeld.
Voor de belasting van het net is verbruik veel kritischer dan productie (ook 1 van de redenen waarom productie (nog) niet meegeteld wordt voor het capaciteitstarief)
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Zeer intressant topic. Heel wat opgestoken over hoe het zelfgebruik rendabeler te maken. Ik heb geluk gehad met het vinden van een plaatser na onderhandeling en premies 2200 euro voor hele installatie geplaatst solar 3.6 khw boost omvormer en 10 * 385 full black trina solar panelen.

Mijn zelfverbruik zal de eerste jaren laag zijn maar dan reken ik wel op een goed injectietarief te vinden. Hiermee kan je ook een stuk terugverdienen van je installatie naast het verbruik dat je zelf consumeert uit je panelen. Dit + een sterk onderhandelde prijs kan het rendabel maken.

Tips zoals gestaagd apparaten inschakelen overdag en eventueel met timers werken zal de trend positief beinvloeden. Top topic.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Ik heb software matig een batterij simulatie draaien op mijn home controller. Als ik de afgelopen zomermaanden de "laadmomenten" afleg tegen de momenten dat mjn pv omvormer uit gevallen is wegens "netstoring" dan was in 80% van de "netstoringen" mijn batterij vol en viel er op dat moment niets meer te bufferen.
Dus van het ontlasten van het net op dat moment zou weinig sprake geweest zijn.
Inderdaad, bij meerdere dagen veel zon is die batterij gewoon vol en valt er niets te ontlasten van het net.

Ook een variabel energietarief gaat weinig zoden aan de dijk brengen op wijkniveau. Een residentiële wijk met veel PV-installaties, stel dat iedereen een intelligente sturing heeft waarbij de grote verbruikers aanspringen als de energie een mooi lage prijs heeft. 10u 's morgens op een zomerdag, alle batterijen zijn al vol. Er is al een massa energie op overschot want de zon staat al vrij hoog. De energieprijs keldert. De sturingen beginnen te triggeren (niet allemaal tegelijk) en de wasmachines en vaatwassers springen op. 3u later, zon staat op zijn hoogste punt. Alle grootverbruikers in de wijk zijn al klaar met hun wasje/droogje dus er valt niets meer te verbruiken. Het net raakt overbelast...
Het net raakt klassiek overbelast na 5 uur wanneer iedereen thuis komt en begint te koken/wassen/plassen. In de zomer kan je dan nog een uur of 2 rechtsreeks gebruiken wat de panelen opbrengen (en belast je het net helemaal niet) en de uren erna kan je op je batterij teren en belast je het netwerk helemaal niet.
Bovendien zou ik er ook vanuit gaan dat die prijzen een beetje intelligent gestuurd zullen worden. Het zal nooit voor een ganse wijk met batterijen zodanig goedkoop zijn om af te nemen dat die allemaal in de voormiddag aan vol vermogen gaan opslaan. Als ze weten dat het ganse dag zonnig is gaan ze die prijzen al niet van smorgens kelderen. Dan kunnen ze dat beteren houden tot wanneer alle installaties op hun piek produceren.
Met een injectietarief van nu ongeveer 5 cent (wat op zonnige dagen vermoedelijk 0 cent wordt met intelligente prijssturing) moet de afnameprijs al onder het injectie tarief zakken om interessant te zijn. Anders kan je beter je batterij opladen met je eigen productie.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Een residentiële wijk bomvol zonnepanelen krijg je daarmee inderdaad niet op niveau van de straatcabine opgelost. Die gaan op een bepaald punt gewoonweg moeten gaan ofwel uitschakelen ofwel injecteren naar een hoger niveau in het net (tegen lage prijs), waarbij dat dan misschien in een naastliggend industrieterrein of een naastliggende wijk met appartementsgebouwen kan verbruikt worden.
Dit is mijn punt. Ok mijn voorstelling was simplistisch, maar zelfs met betere prijssturing los je het probleem niet op dat er pakken meer aanbod dan vraag is.
Het net raakt klassiek overbelast na 5 uur wanneer iedereen thuis komt en begint te koken/wassen/plassen. In de zomer kan je dan nog een uur of 2 rechtsreeks gebruiken wat de panelen opbrengen (en belast je het net helemaal niet) en de uren erna kan je op je batterij teren en belast je het netwerk helemaal niet.
En toch zijn er nu ook problemen met overbelasting door teveel injectie in het net, terwijl de piek 's avonds iets is wat al decennia bestaat en (voor zover ik weet) nooit voor problemen zorgt? Mis ik iets?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Daarbij zie ik inderdaad meer in V2G waarbij de batterij bidirectioneel kan aangestuurd worden, dan in een dedicated thuisbatterij.
Is dat op dit moment een probleem van de batterijen die gebruikt worden in auto's of een probleem van de laadpalen/wallboxen? Ik ben nu toch een beetje verder gaan inlezen en ik kwam op deze site terecht: https://wallbox.com/nl_be/quasar-dc-charger ... Volgens mij is het enkel deze van wallbox die bidirectioneel is, en ik heb jammer genoeg ergens een prijs zien passeren van 5.000 euro... Dat is wel héél veel voor een laadpaal, en dat haal je er dus nooit uit. Langs de andere kant is dat wel goedkoper dan een batterij kopen, en je heb een pak meer vermogen beschikbaar... Dus die batterij is altijd op te laden aan de laagste tarieven, en daar kom je met je huis altijd mee toe... Waar zit het addertje?
Het net raakt klassiek overbelast na 5 uur wanneer iedereen thuis komt en begint te koken/wassen/plassen. In de zomer kan je dan nog een uur of 2 rechtsreeks gebruiken wat de panelen opbrengen (en belast je het net helemaal niet) en de uren erna kan je op je batterij teren en belast je het netwerk helemaal niet.
Just thinking out of the box, want eigenlijk gaat dit al redelijk off topic maar soit, batterijen zijn zeker een issue bij zelfverbruik...
Op goeie dagen heb ik hier nog een opbrengst van de panelen van 3kW, daarna gaat het wel vrij vlot naar beneden. Misschien heeft dat ook wel te maken met de oost west opstelling van de panelen. Ik kan niet vergelijken met een zuid opstelling, met zelfde vermogen op eenzelfde dag. Maar met een variabel tarief, zou je op een zonnige dag, je batterij toch moeten kunnen laten leveren aan het net,op het moment dat er te weinig elek beschikbaar is? Als je batterij leeg is op die manier, kan ze de dag erna toch opnieuw opladen?
Langs de andere kant zullen dat waarschijnlijk peanuts zijn die je verkoopt, want stel een batterij van van 6kW... dat brengt je dan aan 4cent, 24 cent per dag op, optimistisch gezien 100 dagen op een jaar = 24 euro.

Soit... Als ik dan even terug naar mijn initiële vraag ga kijken, wil ik eerst een aantal dingen meten & aanpassen.
1. 2 shelly plugs besteld, dus ik kan hier en daar wat beginnen meten en zien wat het allemaal verbruikt.
2. Ik heb in mijn elektrisch bord nog een schakelklok zitten waar een uitgang op vrij is, dus ik ga mijn vijverpompen maar eens beginnen schakelen. Als ik dan uitga van 4kW per dag, waar ik bijvoorbeeld gedurende 4 maanden, of 120 dagen 2/3 de pompen uitschakel, zou ik hiermee een 300kW uitsparen, aan 25 cent = 75 euro per jaar. Dat lijkt mij wel al eens de moeite te zijn.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
En toch zijn er nu ook problemen met overbelasting door teveel injectie in het net, terwijl de piek 's avonds iets is wat al decennia bestaat en (voor zover ik weet) nooit voor problemen zorgt? Mis ik iets?
Ja, de netspanning.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Luiknatie heeft ons liggen… een mega-Tesla-batterij, twv 1M€, gefinancierd door en met software van Engie.
Goed voor 3500 huishoudens, maar ze gaan het wanneer nodig zelf opgebruiken en hebben zo tot 10u autonomie als er geen zon of wind is. (VTM Nieuws van deze middag)
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
En toch zijn er nu ook problemen met overbelasting door teveel injectie in het net, terwijl de piek 's avonds iets is wat al decennia bestaat en (voor zover ik weet) nooit voor problemen zorgt? Mis ik iets?
Ik denk dat dat relatief is. Van zodra de spanning aan 253v komt wordt je omvormer afgeschakeld en wordt het net gevrijwaard. Dus helemaal geen schade aan het netwerk of gevolgen voor de buren.
Die piek s'avonds wordt groter en groter door toename van het verbruik (warmtepompen, elec wagens, meer en meer koken op elec ipv gas, ..). In het slechtste geval valt bij zo een piek alles uit door overbelasting en zit iedereen zonder elec.
Zijn toch twee heel andere scenario's..
Maar met een variabel tarief, zou je op een zonnige dag, je batterij toch moeten kunnen laten leveren aan het net,op het moment dat er te weinig elek beschikbaar is? Als je batterij leeg is op die manier, kan ze de dag erna toch opnieuw opladen?
Op een zonnige dag zal er overdag zelden te weinig elektriciteit zijn in een residentiële wijk met een gemiddeld gezin en gemiddeld aantal zonnepanelen. Je kan dan beter je zonnepanelen opbrengst in een batterij steken en daar s'avonds op teren.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Maar met een variabel tarief, zou je op een zonnige dag, je batterij toch moeten kunnen laten leveren aan het net,op het moment dat er te weinig elek beschikbaar is? Als je batterij leeg is op die manier, kan ze de dag erna toch opnieuw opladen?
Op een zonnige dag zal er overdag zelden te weinig elektriciteit zijn in een residentiële wijk met een gemiddeld gezin en gemiddeld aantal zonnepanelen. Je kan dan beter je zonnepanelen opbrengst in een batterij steken en daar s'avonds op teren.
na 19u bedoel in dan natuurlijk ;).
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
En toch zijn er nu ook problemen met overbelasting door teveel injectie in het net, terwijl de piek 's avonds iets is wat al decennia bestaat en (voor zover ik weet) nooit voor problemen zorgt? Mis ik iets?
Ik denk dat dat relatief is. Van zodra de spanning aan 253v komt wordt je omvormer afgeschakeld en wordt het net gevrijwaard. Dus helemaal geen schade aan het netwerk of gevolgen voor de buren.
Het is een probleem dat zichzelf 'oplost' inderdaad en dus niet voor een algemene stroomuitval zal zorgen. Zo had ik nog niet geredeneerd.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Daarnet eens gekeken… zonnige herfstdag midden oktober.
5300Wp op plat dak a 15° en pal zuid.

3000W productie en 2500W injectie. Die 500W gaat naar diepvries/koelkast, 1 PC, modem, vvw-pompen, en overig sluipverbruik.
Mijn verbruik ligt dus absoluut niet in lijn met mijn productie.

Gelukkig draait mijn teller nog terug.
Ik ga mij serieus moeten heroriënteren wat verbruik vs productie betreft als de DM-brief toekomt.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Daarbij zie ik inderdaad meer in V2G waarbij de batterij bidirectioneel kan aangestuurd worden, dan in een dedicated thuisbatterij.
Is dat op dit moment een probleem van de batterijen die gebruikt worden in auto's of een probleem van de laadpalen/wallboxen? Ik ben nu toch een beetje verder gaan inlezen en ik kwam op deze site terecht: https://wallbox.com/nl_be/quasar-dc-charger ... Volgens mij is het enkel deze van wallbox die bidirectioneel is, en ik heb jammer genoeg ergens een prijs zien passeren van 5.000 euro... Dat is wel héél veel voor een laadpaal, en dat haal je er dus nooit uit. Langs de andere kant is dat wel goedkoper dan een batterij kopen, en je heb een pak meer vermogen beschikbaar... Dus die batterij is altijd op te laden aan de laagste tarieven, en daar kom je met je huis altijd mee toe... Waar zit het addertje?
Het probleem is 2/3 ledig:
- Uw auto moet een bi-directionele omvormer aan boord hebben die zowel AC->DC kan omzetten (tijdens het opladen) en DC->AC kan omzetten en hierbij ook rekening houden met het draaiveld, etc. feitelijk zoals een PV omvormer (tijdens het 'ontladen' naar uw huis), ofwel
- Uw laadpaal moet een bi-directionele omvormer aan boord hebben die zowel AC->DC kan omzetten (tijdens het opladen) en DC->AC kan omzetten (tijdens het 'ontladen' naar uw huis)
- Uw auto/laadpaal moet kunnen klappen met uw huis / digitale meter / distributienetbeheerder / ..., hiervoor gebruikt men het IEC15118 communicatieprotocol. Het is immers belangrijk dat uw auto weet hoeveel vermogen hij moet leveren, wanneer, etc.

De enige voertuigen die al een tijdje V2G ondersteunen zijn die voertuigen die uitgerust zijn met een CHAdeMO aansluiting aangezien deze ondersteuning heeft voor zijn eigen 'V2X-protocol' waarbij de omzetting van DC->AC in de laadpaal wordt gedaan. Via de voorgaande link naar de CHAdeMO wikipedia zie je ook welke voertuigen deze aansluiting hebben / ondersteunen (via adapter), maar deze hebben dus nog altijd allemaal een bi-directionele laadpaal (duur, de lader die je zelf linkt is er zo 1) nodig om te kunnen werken. Voor de voertuigen die V2G ondersteunen via de standaard Type 2 of CSS stekker via IEC15118 zijn momenteel enkel proefprojecten voor zo ver ik weet, nog geen kant en klaar consumentenoplossingen.

Veel meer achtergrond kan je in dit artikel van Tweakers lezen :)

Daarnet eens gekeken… zonnige herfstdag midden oktober.
5300Wp op plat dak a 15° en pal zuid.

3000W productie en 2500W injectie. Die 500W gaat naar diepvries/koelkast, 1 PC, modem, vvw-pompen, en overig sluipverbruik.
Mijn verbruik ligt dus absoluut niet in lijn met mijn productie.

Gelukkig draait mijn teller nog terug.
Ik ga mij serieus moeten heroriënteren wat verbruik vs productie betreft als de DM-brief toekomt.
Heel benieft wat je, buiten een thuisbatterij / bi-directioneel laden van een elektrische auto / ... wil doen om dat verschil (gedeeltelijk) te compenseren. Zelfs met mijn 'miezerige' 2500Wp op plat dak op ZO zit ik op een dag als vandaag op 500W opbrengst met een rustverbruik van +/- 175W en dus +/-35% eigen verbruik. Een wasmachine / droogkast / ... kan dat voor enkele minuten op een dag beter maken, maar de rest van de dag..

Hier ook nog heeeeel blij met de terugdraaiende teller :)
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Een diepvries: 170kWh/j (volgens etiket) dus 50€. Daar zou je nu nog een simpele timer op kunnen zetten die enkel overdag aan gaat en 's nachts moet overleven op 'restkoude'. Zolang je er niets bij steekt dat moet vriezen zou dat eigenlijk kunnen. En als gedragsverandering steek je dan enkel vers gerief in de vriezer 's ochtends voor je naar je werk gaat, nooit 's avonds.
Dat is een intressant idee. Maar ik denk helaas dat als je hem terug aan laat gaan hij evenveel gaat vebruikt hebben dan dat die gewoon aanstond om terug op temperatur te komen? Al eens getest?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan