• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Status
Niet open voor verdere reacties.

haakse slijper schijf kapot

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Mijn haakse slijper heeft zijn metaalschijfje verloren. Wellicht raakte dit iets en is ze kapot gesprongen... maar een geluk had een vinger korter kunnen hebben.

Achter de vergrendeling zit nog eens stukje schijf en ik krijg de stang echter niet meer los. Wat kan ik hier aan doen. Heb stevig wat kracht gezet en ook wat kruipolie gebruikt. Krijg er geen beweging in... zou het ruk vinden moest ik men makita nu moeten wegzooien.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
met de correcte sleutel deze los draaien, in de correcte richting. Je kan ook eens met een hamer tikken om wat extra kracht erop te krijgen als het wat vast zit
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
met de correcte sleutel deze los draaien, in de correcte richting. Je kan ook eens met een hamer tikken om wat extra kracht erop te krijgen als het wat vast zit
Ja ik draai juist hoor heb hem al meedere keren vast en losgedaan... is lastig met een hamer want je moet die knop ingedrukt houden. Enige tips ?
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
voor de prijs van een nieuwe haakse slijper ga je toch geen hand riskeren.....
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
voor de prijs van een nieuwe haakse slijper ga je toch geen hand riskeren.....
uit zijn bericht begrijp ik dat de schijf die er op zat in stukken gesprongen is. En dat, msshn door de schok? de ring nu zodanig aangespannen is dat hij niet los te krijgen is om er een andere nieuwe schijf op te steken.

Ik zou zo'n toestel nu ook niet meteen in de vuilbak gooien :)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
met de correcte sleutel deze los draaien, in de correcte richting. Je kan ook eens met een hamer tikken om wat extra kracht erop te krijgen als het wat vast zit
Ja ik draai juist hoor heb hem al meedere keren vast en losgedaan... is lastig met een hamer want je moet die knop ingedrukt houden. Enige tips ?
Normaal blijft de knop toch ingedrukt als je wat kracht tegen zet ? Je drukt dus in, zet beetje kracht en dat met andere hand kracht bijzetten of met hamer tikken
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ik heb hier eens een steeksleutel van 15 wat platter geslepen zodat die achter de schijf op de moer van de as past.
De ring die je er af draait (met twee gaten in voor de speciale sleutel) kan je in een bankschroef vastzetten ..
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
voor de prijs van een nieuwe haakse slijper ga je toch geen hand riskeren.....
He??? waar riskeer ik mijn hand bij een slijptol waarvan het rondel niet losgeraakt?
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
voor de prijs van een nieuwe haakse slijper ga je toch geen hand riskeren.....
uit zijn bericht begrijp ik dat de schijf die er op zat in stukken gesprongen is. En dat, msshn door de schok? de ring nu zodanig aangespannen is dat hij niet los te krijgen is om er een andere nieuwe schijf op te steken.

Ik zou zo'n toestel nu ook niet meteen in de vuilbak gooien :)
dit klopt volledig.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Ik heb hier eens een steeksleutel van 15 wat platter geslepen zodat die achter de schijf op de moer van de as past.
De ring die je er af draait (met twee gaten in voor de speciale sleutel) kan je in een bankschroef vastzetten ..
jama mijn slijper is kapoet ;(
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
met de correcte sleutel deze los draaien, in de correcte richting. Je kan ook eens met een hamer tikken om wat extra kracht erop te krijgen als het wat vast zit
Ja ik draai juist hoor heb hem al meedere keren vast en losgedaan... is lastig met een hamer want je moet die knop ingedrukt houden. Enige tips ?
Normaal blijft de knop toch ingedrukt als je wat kracht tegen zet ? Je drukt dus in, zet beetje kracht en dat met andere hand kracht bijzetten of met hamer tikken
geprobeerd paar lappen opgegeven maar helaas...
Kdenk dat ik ergens nog plat steeksleuteltje heb ligge, morgen keer zoeken.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Doen wat Mario schrijft, werkt altijd.
Desnoods een centerpoint in één van de gaten van de moer en dan met de hamer er op slaan.
De gene die nog nooit een vaste moer op een slijpschijf heeft gehad en hem daarom weg wil gooien heeft nog nooit echt met een slijpschijf gewerkt volgens mij.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Met een ijzerzaag het resterende deel van de schijf proberen door te zagen tot op de as van de machine, dan proberen met hamer en kleine smalle bijtel de twee delen eruit te kloppen.
Als dat is gelukt zal je de moer ook wel loskrijgen op de normale manier.
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Desnoods ff met 2 man doen als je vind dat je handen te kort komt.
Hoe/met welk zet je normaalgezien de schijf vast?
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
Doen wat Mario schrijft, werkt altijd.
Desnoods een centerpoint in één van de gaten van de moer en dan met de hamer er op slaan.
De gene die nog nooit een vaste moer op een slijpschijf heeft gehad en hem daarom weg wil gooien heeft nog nooit echt met een slijpschijf gewerkt volgens mij.
oh wat zijn we weer begripvol voor elkaar...
Ik heb zo ooit een slijper gehad, die daarna in onbalans ging bij het slijpen omdat de ring die de schijf centreert beschadigd was....
Maar doe gerust verder hoor :rolleyes:
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Ondertussen genoeg tips denk ik, maar moest je het niet weten: (door)slijpschijven hebben een houdbaarheidsdatum. Staat normaal in de metalen ring van de schijf gedrukt.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Steek er in het vervolg een ;kartonnen ringetje bij dan heb je dat probleem niet. Ook nooit vergeten. Bij vervangen nieuw schijfje dan mag je nooit alles echt vastzetten. Gewoon met de hand vast is meer dan voldoende bij eerste gebruik zet de schijf zichzelf vast.

PS heb je al geprobeerd om die spanmoer op te warmen met een kleine chalumeau en daarna vast pakken met een papegaaiebek ? (of in het schoon Nederlands een waterpomptang)
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Met 2 man eens proberen kan ook helpen, ene die de knop indrukt en de andere die de sleutel een paar tikken met de hamer geeft.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ook eens meegemaakt. Methode van @marc.vv toegepast: een speciale dunnere sleutel gekocht (niet zelf platgeslepen) die over de as past en de spanring in de bankschroef.
Die spanring is daarna voor de vuilbak want volledig uit balans.
Ik heb nu een spanring waartegen een los metalen plaatje zit (het kartonnetje van @Generaldude). Komt altijd los. Vastzetten doe ik ook gewoon met de hand, zonder tools.
Meestal kan ik de schijf nu ook met de hand weer lossen: knop indrukken en de schijf (met een dikke lederen handschoen) tegen richting draaien.
Het gebruik van kruipolie zal intussen de grip op de ring wel niet verbeterd hebben…
Een waterpomptang, slaan met een hamer,… zorgen meestal voor schade aan de as of de lagers waardoor daarna de slijper uit balans draait.
De spanring verhitten kan ook helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan