• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gyproc op OSB, wie slechte ervaringen?

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik weet dat het volgens de richtlijnen niet mag en er zullen er hier waarschijnlijk een hartaanval krijgen, maar wie heeft er eigenlijk ooit al effectief problemen gehad ermee?

Mijn schrijnwerker doet dat heel vaak en heeft dat bij ons vorig huis ook gedaan en nooit problemen mee gehad.

Het staat in de richtlijnen van gyproc dat het niet mag, maar natuurlijk is het voor hen leuker om een dure Habitos plaat of twee lagen gewone gyproc te verkopen. Of ben ik nu heel cynisch?
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Nog even dit topic gebruiken voor een kleine andere vraag. Als je gyproc op osb gebruikt, doe je de ene laag haaks op de andere. Ik zit echter met een opstaande wand van 1m op zolder, waardoor het veel minder werk en minder verlies zou betekenen mocht ik beide lagen gewoon verticaal plaatsen. Kan dit kwaad? Ik zou gewoon kijken dat de naden van beide lagen niet gelijk lopen maar wat verschuiven ten opzichte van elkaar.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Je mag deze zeker verticaal plaatsen.
MAAR, de half op half verschoven plaatsen
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Je mag deze zeker verticaal plaatsen.
MAAR, de half op half verschoven plaatsen
Ik begrijp deze zin niet. Bedoel je zoals ik zei, op de osb de gyproc plaatsen zodat de verticale naden van zowel osb als gyproc niet op elkaar liggen, maar dat ze bijvoorbeeld 30cm verspringen.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Bon opnieuw, je mag zeker verticaal werken.
Beide producten zijn niet gelijk aan elkaar!
Je moet niet noodzakelijk rekening houden met de naad van de OSB, omdat de naad van de OSB bestaat uit een tand en groef (in elkaar klikt/haakt).
Wat zo niet is met een gipskartonplaat! Dit type plaat plaats je steeds met de afgeschuinde kanten tegen elkaar op de zijkant.
Je hebt in uw opdracht in theorie geen kopse kanten die tegen elkaar komen.
Ik veronderstel dat je ook niet met Gyplat gaat gebruikt maar eerder gaat werken met een meer stootvaste gipskartonplaat, bv. Gyproc Habito
Ik vermoed dat je gaat werken met een OSB van 18mm en een gipskartonplaat 2ABA van 12,5mm
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik veronderstel dat je ook niet met Gyplat gaat gebruikt maar eerder gaat werken met een meer stootvaste gipskartonplaat, bv. Gyproc Habito
Ik vermoed dat je gaat werken met een OSB van 18mm en een gipskartonplaat 2ABA van 12,5mm
Is een Habito plaat een meerwaarde met OSB. Ik zou inderdaad met OSB van 18mm, maar wel met gewone gyproc.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik veronderstel dat je ook niet met Gyplat gaat gebruikt maar eerder gaat werken met een meer stootvaste gipskartonplaat, bv. Gyproc Habito
Ik vermoed dat je gaat werken met een OSB van 18mm en een gipskartonplaat 2ABA van 12,5mm
Is een Habito plaat een meerwaarde met OSB. Ik zou inderdaad met OSB van 18mm, maar wel met gewone gyproc.
Wat ga je eigenlijk bouwen? Want ik heb de indruk dat ge het u moeilijk een duur aan het maken bent.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik veronderstel dat je ook niet met Gyplat gaat gebruikt maar eerder gaat werken met een meer stootvaste gipskartonplaat, bv. Gyproc Habito
Ik vermoed dat je gaat werken met een OSB van 18mm en een gipskartonplaat 2ABA van 12,5mm
Is een Habito plaat een meerwaarde met OSB. Ik zou inderdaad met OSB van 18mm, maar wel met gewone gyproc.
Wat ga je eigenlijk bouwen? Want ik heb de indruk dat ge het u moeilijk een duur aan het
IMG_20220724_084044.jpg
Dit dichtsteken... Maar er komen radiatoren aan, dus het moet stevig zijn.
 

kuifje_007

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
64
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ik veronderstel dat je ook niet met Gyplat gaat gebruikt maar eerder gaat werken met een meer stootvaste gipskartonplaat, bv. Gyproc Habito
Ik vermoed dat je gaat werken met een OSB van 18mm en een gipskartonplaat 2ABA van 12,5mm
Is een Habito plaat een meerwaarde met OSB. Ik zou inderdaad met OSB van 18mm, maar wel met gewone gyproc.
Wat ga je eigenlijk bouwen? Want ik heb de indruk dat ge het u moeilijk een duur aan het
Bekijk bijlage 91004
Dit dichtsteken... Maar er komen radiatoren aan, dus het moet stevig zijn.
Wat ga je doen achter in die knieschotten? Ga je het helemaal dichtmaken of ga je luikjes plaatsen zodat je spullen achterin kan bergen?
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Ik heb daar al slechte ervaring mee tegen gekomen ja. Niet zelf geplaatst, maar al een paar keer tegen aan gelopen. Ik weet dat het vanuit gproc standpunt not done is osb er tussen te zetten en ik doe het zelf normaliter ook niet. Als een klant het uitdrukkelijk vraagt of een architect het voorschrijft heb ik het in de praktijk toch ook al zo geplaatst met osb.
Als er osb gebruikt wordt, dan wijkt men soms af van de normaal voorgeschreven profielafstanden voor de staande profielen en heeft men er een handje van weg om de gyproc enkel in d osb vast te schroeven. Trap niet in die valkuil, want dan krijg je geheid miserie achteraf met scheurvorming. Als je osb tussen je kader en je gyproc wil, dan zet je je kader alsof er enkel gyproc op komt en schroef je je gyproc met voldoende lange vijzen tot in de kader. Alle afstanden respecteren zoals gyproc voorschrijft. Die osb plaats je er gewoon tussen. Zorg dat die osb geen deel uitmaakt van de structurele opbouw van het geheel.
 

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
527
Waarderingsscore
44
Punten
28
Ik heb daar al slechte ervaring mee tegen gekomen ja. Niet zelf geplaatst, maar al een paar keer tegen aan gelopen. Ik weet dat het vanuit gproc standpunt not done is osb er tussen te zetten en ik doe het zelf normaliter ook niet. Als een klant het uitdrukkelijk vraagt of een architect het voorschrijft heb ik het in de praktijk toch ook al zo geplaatst met osb.
Als er osb gebruikt wordt, dan wijkt men soms af van de normaal voorgeschreven profielafstanden voor de staande profielen en heeft men er een handje van weg om de gyproc enkel in d osb vast te schroeven. Trap niet in die valkuil, want dan krijg je geheid miserie achteraf met scheurvorming. Als je osb tussen je kader en je gyproc wil, dan zet je je kader alsof er enkel gyproc op komt en schroef je je gyproc met voldoende lange vijzen tot in de kader. Alle afstanden respecteren zoals gyproc voorschrijft. Die osb plaats je er gewoon tussen. Zorg dat die osb geen deel uitmaakt van de structurele opbouw van het geheel.
Oud topic, maar toch nog een vraag... :) wat bedoel je met 'osb plaats je er gewoon tussen'. Aan wat maak je die OSB dan vast?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Normaal gebruik je multiplex, maar met OSB kan het ook.
De multiplex (of OSB) komt niet op de metalstuds, maar tussen de studs, dus aan de binnenkant van de muur. Je hebt dan wel elke keer twee studs nodig met een houten balkje ertussen (of een strook multiplex).
Omdat het vertikale profiel een C-profiel is moet je het omgeslagen randje wel uitfrezen (of met de cirkelzaag uitzagen) over de volle hoogte van de multiplex.
Dit voorkomt dat de schroeven bij zware belasting van de wand gewoon uit de studs scheuren, want de stud (en balk) dragen het gewicht ipv zo’n klein schroefje in een dun metalen plaatje.

Maar als ik goed begrijp wat Albarius zegt, dan zou hij ook durven osb of multiplex tussen stud en gyproc plaatsen, maar dan niet de gyproc op de OSB schroeven, maar de gyproc dwars door de houtplaat in de studs schroeven met langere schroeven.
Zo is de plaat geen dragend onderdeel, maar gewoon ‘vulling’.
Al zie ik dan de meerwaarde van de osb niet aangezien die niet belast kan worden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan