• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

grote matte vlekken nieuwe arduin dorpels aan ramen

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Hoi iedereen!

Even een vraag ivm onze arduinen dorpels buiten. Wij hebben aan een schuifraam een arduinen dorpel en die komt volledig in matte vlekken. We hebben er met geen product op gezeten. Deze plekken komen er spontaan en het lijkt met de week te verergeren. Wij wonen nu drie maanden in onze nieuwbouw. Het zijn dus splinternieuw dorpels. Hoe kan ik dat reinigen? Is dit normaal dat er dergelijke plekken ontstaan op die dorpels? Wij hebben echt geen idee hoe die er komen.

Zie afbeeldingen, iemand die ons kan helpen? Moeten wij hiervoor contact op nemen met de leverancier? Slechte arduin?

Alvast bedankt,
 

Bijlagen

  • IMG_5357.jpg
    IMG_5357.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 41
  • IMG_5356.JPG
    IMG_5356.JPG
    712,7 KB · Weergaven: 41

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb ook zo'n vlek. Tijdens de bouw is daar water op gekomen langs een gegoten beton balk.
Niks lijkt te helpen, ik heb het al geschrobd met bruine zeep, overvloedig gespoeld met water
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Is inderdaad cementwater dat in de steen is gedrongen.
Kan je soms ook voor hebben als je de tegels zaagt en je laat die onder de drup liggen van je zaagmachine ( blauwe steenslijpsel en water is dus vlekkenkampioen n°1 )
Soms is het de doorslag van water in het mortelbed maar dat is bij echt dunne tegelkes en dorpels zijn normaal toch dikker .
Of wacht , zo te zien is dit gene Henegouwse , Ierse ook niet. Dus ik denk dat je met Chinese blauwe steen zit. Voor Vietnamse is hem te blauwgrijs.
Chinees is poreuzer dan Ierse en deze is weer poreuzer dan de Henegouwse. Gevolg, rapper last van ' plekken '

Oplossing , zeer fijn schuurpapier met veel water en een dopje javel erbij.
Opgelet heel de steen afslissen.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Is inderdaad cementwater dat in de steen is gedrongen.
Kan je soms ook voor hebben als je de tegels zaagt en je laat die onder de drup liggen van je zaagmachine ( blauwe steenslijpsel en water is dus vlekkenkampioen n°1 )
Soms is het de doorslag van water in het mortelbed maar dat is bij echt dunne tegelkes en dorpels zijn normaal toch dikker .
Of wacht , zo te zien is dit gene Henegouwse , Ierse ook niet. Dus ik denk dat je met Chinese blauwe steen zit. Voor Vietnamse is hem te blauwgrijs.
Chinees is poreuzer dan Ierse en deze is weer poreuzer dan de Henegouwse. Gevolg, rapper last van ' plekken '

Oplossing , zeer fijn schuurpapier met veel water en een dopje javel erbij.
Opgelet heel de steen afslissen.
Enkel aan dat raam liggen tegels in de keuken. Zal dus inderdaad dat zijn.... bedankt voor de tip. Ik ga het zelf afschuren en fijn schuurpapier zoeken voor arduin.
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Vallen er op deze plaats meer druppels afkomstig van de gevel? Dit kan eventueel cement/sulfaat zijn van cement, zink van de L-ijzers of lood ergens van het dak.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Vallen er op deze plaats meer druppels afkomstig van de gevel? Dit kan eventueel cement/sulfaat zijn van cement, zink van de L-ijzers of lood ergens van het dak.
Ik zie wel een soort van evolutie in die vlekken. Toen we net ingetrokken waren zag ik minder vlekken denk ik. Ik heb eens een foto genomen van de achtergevel. Het linkse raam is een schuifraam en daar hebben we de vlekken. Het rechtse raam is perfect zonder vlekken. We hebben zinken goten. Maar die hangen ook rechts boven de dorpel.

Aan het linker raam ligt vloer en aan het rechter raam ligt parket. Het is dus wel betegeld geweest waar de vlekken zijn.
 

Bijlagen

  • 9B2746F9-5250-452E-B46D-55A36333E8AE.jpeg
    9B2746F9-5250-452E-B46D-55A36333E8AE.jpeg
    548,9 KB · Weergaven: 38
  • 0552031C-6E52-456A-A245-C6A5FFBB4322.jpeg
    0552031C-6E52-456A-A245-C6A5FFBB4322.jpeg
    1 MB · Weergaven: 38

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Zit er een waterkering boven dat raam? Of doorboord geraakt bvb door slijpwerken of laswerken? Kan doorslagwater uit de spouw zijn (en dat is veel meer dan je zou denken).

edit: zie net dat er geen verdiep boven zit. Kan wel vocht van het dak zijn.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Zit er een waterkering boven dat raam? Of doorboord geraakt bvb door slijpwerken of laswerken? Kan doorslagwater uit de spouw zijn (en dat is veel meer dan je zou denken).

edit: zie net dat er geen verdiep boven zit. Kan wel vocht van het dak zijn.
Normaal overal waterkering dat is dat zwart hè dacht ik.
 

Bijlagen

  • C3F2C4E3-C5A0-4CC9-B9BE-E70E96A2808F.jpeg
    C3F2C4E3-C5A0-4CC9-B9BE-E70E96A2808F.jpeg
    837,7 KB · Weergaven: 27
  • 06C112B6-AD76-4A8B-9D26-27697132BFBB.jpeg
    06C112B6-AD76-4A8B-9D26-27697132BFBB.jpeg
    505 KB · Weergaven: 27

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik bedoel boven het raam.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Zie ik dat nu goed op de foto... de plekken zitten exact onder de open stootvoegen boven het raam?

Dat doet me vermoeden dat er ergens water in de spouw loopt boven dat raam, waar er gelukkig dan wel een waterkering zit, maar waardoor er dus mogelijks relatief veel water langs de stootvoegen naar buiten komt.
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Zie ik dat nu goed op de foto... de plekken zitten exact onder de open stootvoegen boven het raam?

Dat doet me vermoeden dat er ergens water in de spouw loopt boven dat raam, waar er gelukkig dan wel een waterkering zit, maar waardoor er dus mogelijks relatief veel water langs de stootvoegen naar buiten komt.
We hebben een lek gehad in huis op een afvoerbuis die loopt op het muurtje waar de buitenlicht hangt. Dit lek is ondertussen opgelost maar al meer dan een maand geleden. De elektricien had geboord in de afvoerbuis en op dat tussenmuurtje was het lek. Miss dat er zo veel water uit die stootvoegen gekomen is? Want is idd pal onder die gaatjes in de gevel hè. Zou miss de vlekken verklaren en dat deze nu stoppen... en dat ik daardoor evolutie zag. We hadden water als we het bad lieten weglopen. Dus die muur is effectief nat geweest in het begin voor het lek opgelost was. Oké dat zal miss de reden zijn...

ik had niet de link gelegd met dat lek. Want een volledig bad die gedeeltelijk leegloopt in je spouwmuren dat zal wel wat water geweest zijn die door die gaatjes gelopen is.
 
Laatst bewerkt:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Is inderdaad cementwater dat in de steen is gedrongen.
Kan je soms ook voor hebben als je de tegels zaagt en je laat die onder de drup liggen van je zaagmachine ( blauwe steenslijpsel en water is dus vlekkenkampioen n°1 )
Soms is het de doorslag van water in het mortelbed maar dat is bij echt dunne tegelkes en dorpels zijn normaal toch dikker .
Of wacht , zo te zien is dit gene Henegouwse , Ierse ook niet. Dus ik denk dat je met Chinese blauwe steen zit. Voor Vietnamse is hem te blauwgrijs.
Chinees is poreuzer dan Ierse en deze is weer poreuzer dan de Henegouwse. Gevolg, rapper last van ' plekken '

Oplossing , zeer fijn schuurpapier met veel water en een dopje javel erbij.
Opgelet heel de steen afslissen.
Dag Luk
Gewoon uit interesse
Ga jij af op de kleur (foto) om de afkomst te bepalen van de blauwe steen ?
De manier van bewerken : verzoet of geschuurd en welke korrel schuurpapier zijn toch ook bepalend voor de kleur ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Euh,
geen idee en al zeker niet zo dat ik het kan uitleggen op wat ik let. IS een wisselwerking tussen, zicht, aanvoelen, horen , proeven ...
En , soms de bal serieus mis slagen.

Henegouwse is meer uitgesproken, heeft meer leven in de steen. Er zitten fossielen in en is dieper van uitstraling.
Ierse trekt heel hard op Henegouwse en soms sla ik daar de bal mis. Enigste verschil is dat IErse meer poreus is dan de henegouwse . Nat maken en effe zien hoe lang het duurt voor hem droog is. Ierse is ook jonger en vertoont iets meer fijne haarlijntjes van breuk.
Henegouwse moeten ze uitgraven in het dal ( lagen harder geperst door de tijd)
Iers word afgegraven van een berg ( opstuwing van de lagen, dus meer uitgerekt )
Chinees kan alle kanten uitgaan. Daar zijn zoveel groeves en de afstand is daar zoals europa , dus veel verschillende geologische omstandigheden. Ierland belgie is daar nog alijd ' chinese ' steen.
Enigste waaraan ik het kan zien is dat de steen een wat ' grauwer ' uitzicht heeft, wat meer groenblauw er uit ziet.
En de vietnamees is .... geen blauwe hardsteen en al zeker geen kalkgesteente maar een keigesteente.
Is natuurlijk ook wel een afzettingsgesteente maar niet van de zeeen en zijn organisme ( vissen, schelpen, ... ) maar van rivieren.
Daarom ook soms dat blauwgrijs grauwe. En soms bruine vlekken omdat er ijzer is meegenomen door de rivieren en afgezet in de klei.

Misschien is het nu wat ' vatbaarder ' maar als je echt wil weten ?
Ken er maar ene en dat is Roger onze steenkapper. Die is daarin onfeilbaar.
Ooit eens meegemaakt dat architect ( ne grote ) zat te zeveren over de kwaliteit van belgische blauwe steen. Roger antwoorde over welke belgische heb je het ? Hier zie ik alleen maar chinese liggen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan