• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Grenspaal perceel verplaatst

Eevee

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2020
Berichten
41
Waarderingsscore
14
Punten
8
Lieve mensen van het forum,

Meer dan een jaar en een aantal problemen verder kunnen wij bijna beginnen.
In de tussentijd doen we nog eens het onkruid af op ons lapje grond ?, alleen hebben we daardoor nu mogen vaststellen
dat een van de grenspalen werd verplaatst en dat er afval gedumpt werd op ons perceel.

Op dit moment zijn er wegenwerken in onze straat, er wordt een gescheiden riolering gelegd. De graafwerken zijn gedaan
en men is verder op de straat bezig met de asfaltering. Andere rommel is van onze bouwgrond afgehaald (ijzeren hekken e.d.)
alleen liggen er nog een 5-tal houten balken en een oude betonnen rioleringsbuis.

Tegelijkertijd hebben ze de bovengrondse leidingen ondergronds gelegd en een nieuwe lantaarnpaal geplaatst. Deze is opgeschoven
en lijkt te staan op de scheiding van ons perceel met de buren (waar volgens ons vroeger de grenspaal van het perceel stond, buren bevestigen ook
dat grenspaal daar ergens zou moeten staan). Maar de grenspaal werd op een totaal andere plaats teruggezet, bijna een meter meer naar binnen. Waardoor we in de breedte wel redelijk wat oppervlakte verliezen. Grenspalen verplaatsen is volgens de wet toch strafbaar?

Het lijkt ons duidelijk dat dit het gevolg is van de wegenwerken. Alleen krijgen we geen antwoord van de gemeente, en doet de landmeter
(die ons tevens de grond heeft verkocht & die betrokken is bij de wegenwerken) moeilijk.

Na heel deze boterham is mijn vraag, wat zouden jullie doen? Gewoon een andere landmeter vragen en de kosten zelf dragen, of het factuur
van de nieuwe opmeting toch opsturen naar de gemeente?

Dankjulliewel!

2de vraagje, ik heb denk ik onder de verkeerde categorie gepost maar ik zie niet meteen hoe ik het moet verplaatsen. ?
 
Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Waarschijnlijk hebben jullie bij de verkaveling ook een deel van de infrastructuur moeten kopen? Vaak is de werkelijke m2 van een nieuw stuk verkavelingsgrond een stuk kleiner dan wat je gekocht hebt, want je moet het voetpad bijkopen. De afpaling staat dan initieel op het voetpad, maar dat is openbaar domein en die mag daar dus niet staan. Dan wordt die bij de aanleg van het openbaar domein een beetje verzet naar binnen toe. Hopelijk op de juiste lijn.
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Kan je niet eerste zelf bepalen, op basis van de andere ijkingspunten, op hoeveel meter de paal nu staat (tov de achterkant tuin). En dan verder afgaan op de rooilijn en andere plannen ter beschikking.

ALs je denkt dat het zeker verkeerd is, dan kan je verder actie nemen. Maar ik zou het eerst ff zelf uitzoeken hoe de vork in de steel zit qua afstanden en afmetingen.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Google streetview kan ook helpen als je een voor/na zicht wilt :)
 

Eevee

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2020
Berichten
41
Waarderingsscore
14
Punten
8
Waarschijnlijk hebben jullie bij de verkaveling ook een deel van de infrastructuur moeten kopen? Vaak is de werkelijke m2 van een nieuw stuk verkavelingsgrond een stuk kleiner dan wat je gekocht hebt, want je moet het voetpad bijkopen. De afpaling staat dan initieel op het voetpad, maar dat is openbaar domein en die mag daar dus niet staan. Dan wordt die bij de aanleg van het openbaar domein een beetje verzet naar binnen toe. Hopelijk op de juiste lijn.
Hoi DIY,

Dankjewel alvast voor je antwoord!

Toen wij de grond kochten gingen de wegenwerken beginnen, de grenspaal stond daarom al op de juiste afstand tov de weg (dus al een paar meter naar achter om rekening te houden met de strook waar het nieuwe fiets, -en voetpad zou komen). Maar de afstand van de grenspaal tov het aanliggende perceel van onze buren is wel aangepast waardoor we nu een stuk grond verliezen. Wij hebben gelukkig hele vriendelijke buren en zeggen zij zelf dat dit niet klopt. Maar ik zit er wel wat mee verveeld dat we nu weer onvoorziene kosten hebben om dat opnieuw te laten uitmeten :(.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Wie is opdrachtgever van de werken? De gemeente zelf? Fluvius?
Daar aandringen op een oplossing.
Hier is bij werken in opdracht van de provincie ook een grenspaal uitgegraven. Die is via de provincie door een door hen aangestelde landmeter terug op zijn juiste plaats gezet.
 

Eevee

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2020
Berichten
41
Waarderingsscore
14
Punten
8
Kan je niet eerste zelf bepalen, op basis van de andere ijkingspunten, op hoeveel meter de paal nu staat (tov de achterkant tuin). En dan verder afgaan op de rooilijn en andere plannen ter beschikking.

ALs je denkt dat het zeker verkeerd is, dan kan je verder actie nemen. Maar ik zou het eerst ff zelf uitzoeken hoe de vork in de steel zit qua afstanden en afmetingen.
Hoi,

Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!

We zijn inderdaad wel erg zeker dat het paaltje verkeerd werd teruggezet. Bij aankoop van de bouwgrond hebben we nl. alles bekeken en werd ons ook meegegeven dat de haag van de buren op de perceelsgrens staat. Het nieuwe paaltje staat nu een pak meer naar rechts (dus meer naar onze kant) terwijl dit vroeger eigenlijk op 1 lijn lag met de haag.

Groetjes
 
Lid geworden
17 okt 2016
Berichten
3
Waarderingsscore
2
Punten
3
Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt. Met de buren (en lange meters :)) zelf opnieuw gemeten en grenspaal in onderling overleg terug netjes op z'n plaats gezet. Was nog gezellig ook.
Succes met de bouw!
 

Eevee

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2020
Berichten
41
Waarderingsscore
14
Punten
8
Wie is opdrachtgever van de werken? De gemeente zelf? Fluvius?
Daar aandringen op een oplossing.
Hier is bij werken in opdracht van de provincie ook een grenspaal uitgegraven. Die is via de provincie door een door hen aangestelde landmeter terug op zijn juiste plaats gezet.
Hoi,

Dankjewel. Dat is een hele goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee!
Eens bekijken hoe ik dat kan te weten komen.

Groetjes,
 

janaxis

Actief Lid
Lid geworden
19 mrt 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
55
Punten
28
Normaal is bij een dergelijk werk toch ook een werfleider van de aannemer aanwezig. Spreek hem gewoon aan en meld je probleem, dat is meestal de snelste manier om iets opgelost te krijgen.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Heb je toevallig een kopie van het oorspronkelijk landmetersplan ? Want hierop staan bij ons al de grenspunten met hun cartesische coördinaten.
 

Eevee

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2020
Berichten
41
Waarderingsscore
14
Punten
8
Heb je toevallig een kopie van het oorspronkelijk landmetersplan ? Want hierop staan bij ons al de grenspunten met hun cartesische coördinaten.
Hoi,

Dankjewel alvast. Ja hoor, dat hebben we. Maar (met het risico dom te klinken) we hebben eigenlijk geen flauw benul hoe we dit moeten interpreteren.
 

Eevee

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2020
Berichten
41
Waarderingsscore
14
Punten
8
Normaal is bij een dergelijk werk toch ook een werfleider van de aannemer aanwezig. Spreek hem gewoon aan en meld je probleem, dat is meestal de snelste manier om iets opgelost te krijgen.
Hoi,

Dankje! Ik zou inderdaad eens tot daar kunnen rijden wanneer ze bezig zijn.

Grts,
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Heb je toevallig een kopie van het oorspronkelijk landmetersplan ? Want hierop staan bij ons al de grenspunten met hun cartesische coördinaten.
Hoi,

Dankjewel alvast. Ja hoor, dat hebben we. Maar (met het risico dom te klinken) we hebben eigenlijk geen flauw benul hoe we dit moeten interpreteren.
Elk punt op het aardoppervlak heeft een uniek paar coördinaten, X en Y, wat dus wordt weergegeven als (X,Y).
  • X geeft de horizontale afstand weer tot de historisch overeengekomen nulmeridiaanlijn (in Greenwich die dus als X-waarde 0 heeft)
  • Y geeft de verticale afstand weer tot de evenaarslijn (die dus als Y-waarde 0 heeft)
Waar nulmeridiaanlijn en evenaarslijn elkaar kruisen, heeft dat kruispunt dus als cartesiaanse coördinaten (0,0)

Om dan te vertrekken van de coördinaten en dan zo de exacte plaats te bepalen op het aardoppervlak, is mogelijk niet zo eenvoudig te bepalen al kan ik me voorstellen dar er online wel tooltjes te vinden zijn die dit voor jou doen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Je hebt toch de afmetingen tov andere grenspalen? Zet de grenspaal terug in het bijzijn van de buren.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
We hebben dat ook meegemaakt met onze grond dat een onderaannemer van de Watergroep bij werken de grenspaal had verschoven. En dan begint het hele spelletje ... Watergroep werkt in opdracht van de gemeente en huurt een onderaannemer in en alle drie verwijzen ze naar elkaar. Onderaannemer ontkent dat hij het paaltje heeft verzet, ook alwas dat overduidelijk.

Uiteindelijk is het opgelost en heeft de verzekering de landmeter betaald. Onderaannemer en ikzelf waren bij dezelfde verzekering en het goedkoopst was gewoon de opmeting te betalen.
 

Block60

Actief Lid
Lid geworden
22 okt 2018
Berichten
101
Waarderingsscore
28
Punten
28
Heb je toevallig een kopie van het oorspronkelijk landmetersplan ? Want hierop staan bij ons al de grenspunten met hun cartesische coördinaten.
Hoi,

Dankjewel alvast. Ja hoor, dat hebben we. Maar (met het risico dom te klinken) we hebben eigenlijk geen flauw benul hoe we dit moeten interpreteren.
Elk punt op het aardoppervlak heeft een uniek paar coördinaten, X en Y, wat dus wordt weergegeven als (X,Y).
  • X geeft de horizontale afstand weer tot de historisch overeengekomen nulmeridiaanlijn (in Greenwich die dus als X-waarde 0 heeft)
  • Y geeft de verticale afstand weer tot de evenaarslijn (die dus als Y-waarde 0 heeft)
Waar nulmeridiaanlijn en evenaarslijn elkaar kruisen, heeft dat kruispunt dus als cartesiaanse coördinaten (0,0)

Om dan te vertrekken van de coördinaten en dan zo de exacte plaats te bepalen op het aardoppervlak, is mogelijk niet zo eenvoudig te bepalen al kan ik me voorstellen dar er online wel tooltjes te vinden zijn die dit voor jou doen.

Op een landmetersplan staan doorgaans Lambert-72 of lokale coördinaten.
De oorsprong 0,0 van het Lambert-72 stelsel ligt ergens in Frankrijk. De assen omsluiten gans België (geen negatieve coördinaten)
Deze lambert-72 coördinaten kunnen door een landmeter of iemand met een (RTK) GPS-toestel snel en nauwkeurig teruggeplaatst worden.
Bij een lokaal-stelsel koos de landmeter zelf zijn oorsprong en oriëntatie.
Het is dan voor een andere landmeter iets moeilijker en meer werk om de paal terug te plaatsen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Heb je toevallig een kopie van het oorspronkelijk landmetersplan ? Want hierop staan bij ons al de grenspunten met hun cartesische coördinaten.
Hoi,

Dankjewel alvast. Ja hoor, dat hebben we. Maar (met het risico dom te klinken) we hebben eigenlijk geen flauw benul hoe we dit moeten interpreteren.
Post hier duidelijke foto en we helpen
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Normaal is bij een dergelijk werk toch ook een werfleider van de aannemer aanwezig. Spreek hem gewoon aan en meld je probleem, dat is meestal de snelste manier om iets opgelost te krijgen.
Heb ik ook zo gedaan bij werken van SOD bij ons in de straat die 14 huizen in één keer had gezet enveel afval op mijn terrein hadden achter gelaten. Met hem klapke gaan doen, gezegd dat ik wel kan snappen tijdens werken zelf extra opslagplaats gemakkelijk is maar dat ik het graag terug proper wil. Hij had dan nog maand nodig om alles weg te krijgen en gezegd dat het goed was voor mij. Ook gezegd dat ik voorlopig niks laat weten aan hun hoofdkantoor, maar als het dan tegen eind volgende maand niet weg is dan aangetekend ook hun directie ging in gebreke gesteld worden alsook klacht indienen bij de politie tegen de wettelijke vertegenwoordiging van bedrijf voor sluikstorten. Ook nog eens gezegd dat mijn voorkeur is om den bureau niet te betrekken en waarschijnlijk ook van hem ook voorkeur om die er niet bij te hebben. Hem mijn telefoon nummer gegeven mocht er nog iets zijn. 3 weken later was alles proper opgeruimd.

Je hebt toch de afmetingen tov andere grenspalen? Zet de grenspaal terug in het bijzijn van de buren.
Zelf zo gedaan met mijn achtergrens waar grenspalen weg waren, met een lange rolmeter van 50m ging dat vlot. Ik nam dan vanaf 3 andere vaste punten de afstand en dan wapeningstaaf in de grond steken waar komt. Dan beetje "iteratief" doen tot alle 3 zelfde punt uitkomen (aangezien je meer op een cirkel boog werkt moet je minstens 2 afstanden hebben tot punten die redelijk uiteen liggen, met 3 leek me minder kans op fouten).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
pech, de leste rolmetr van 50 meter is verkocht voor 1 éuroke.
En ik had er 3 .
:ROFLMAO:
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan