• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gevel impregneren

sbss

Lid
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
101
Waarderingsscore
1
Punten
18
In ons huis in Frankrijk hebben we last van doorslaand vocht.
Het huis is opgebouwd uit de lokale natuursteen. en we merken dat na een regenachtige periode de muren veel vochtiger staan langs binnen.

In de slaapkamer is het vocht zelfs zichtbaar aangezien de verf afbladerd.

Daarom hebben we een van de lokale vochtbestrijdingsfirmas laten langskomen en mijn vermoeden werd door hen bevestigd.
Het vocht komt door de muur heen.

Bij het horen van de prijs om de muur te hydrofoberen/impregneren viel ik bijna van mijn stoel, ongeveer 70€ per m².

Daarom ben ik beginnen zoeken naar een doe het zelf oplossing. Hier op het forum kom ik enkel oudere topics +8jaar tegen.

Graag zou ik ervaringen horen van producten?
Waar kan ik terecht om deze aan te schaffen?

Goede en/of slechte ervaringen?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
sbss zei:
In de slaapkamer is het vocht zelfs zichtbaar aangezien de verf afbladerd.

Dat is eerder een teken dat je de verkeerde verf hebt gebruikt, genre latex of acryl. Het is beter om een dampopen kalkverf te gebruiken.

Zijn de muren aan de binnenzijde bepleisterd? Zo ja, met gips (fout) of kalk (goed)?

Met welke mortel zijn de buitenmuren gemetseld? Cement (fout) of kalk (goed)?

Zijn de muren onlangs misschien opnieuw gevoegd geweest? Met kalkmortel?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Eerste wat je moet nakijken is de kwaliteit van de voegen, en die eventueel bijwerken.

In 2e instantie kan je hydrofuge aanbrengen.  Wel steeds voor zorgen dat je een "ademend" product gebruikt.

Orbi chemicals eens contacteren voor producten.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
sbss zei:
In ons huis in Frankrijk hebben we last van doorslaand vocht.
Het huis is opgebouwd uit de lokale natuursteen. en we merken dat na een regenachtige periode de muren veel vochtiger staan langs binnen.

In de slaapkamer is het vocht zelfs zichtbaar aangezien de verf afbladerd.

Daarom hebben we een van de lokale vochtbestrijdingsfirmas laten langskomen en mijn vermoeden werd door hen bevestigd.
Het vocht komt door de muur heen.

Bij het horen van de prijs om de muur te hydrofoberen/impregneren viel ik bijna van mijn stoel, ongeveer 70€ per m².

Daarom ben ik beginnen zoeken naar een doe het zelf oplossing. Hier op het forum kom ik enkel oudere topics +8jaar tegen.

Graag zou ik ervaringen horen van producten?
Waar kan ik terecht om deze aan te schaffen?

Goede en/of slechte ervaringen?

En dat zijn massieve muren ? Op welke hoogte van de muren is het vochtig/ pelt de verf af?

is er getest of het lek niet van boven komt, bv het dak?

hoe was de vochtigheid (gemeten) bovenaan de muur tov onderaan de muur?

die hydrofugeproducten zijn op zich best duur en soms moet je tot 2 l /m2 rekenen.

is er een absorptietest van de voegen en de stenen (dmv karstenbuis) gedaan? Wat waren de volumes per seconde of minuut?

 
 

sbss

Lid
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
101
Waarderingsscore
1
Punten
18
Enk zei:
Eerste wat je moet nakijken is de kwaliteit van de voegen, en die eventueel bijwerken.

In 2e instantie kan je hydrofuge aanbrengen.  Wel steeds voor zorgen dat je een "ademend" produkt gebruikt.

Orbi chemicals eens contacteren voor produkten.

 

De voegen heb ik reeds nagekeken en deze zijn nog in goede staat.

Bedankt voor de tip van Orbi chemicals, dit ga ik zeker bekijken.
Keon zei:
sbss zei:
In de slaapkamer is het vocht zelfs zichtbaar aangezien de verf afbladerd.

Dat is eerder een teken dat je de verkeerde verf hebt gebruikt, genre latex of acryl. Het is beter om een dampopen kalkverf te gebruiken.

Zijn de muren aan de binnenzijde bepleisterd? Zo ja, met gips (fout) of kalk (goed)?

Met welke mortel zijn de buitenmuren gemetseld? Cement (fout) of kalk (goed)?

Zijn de muren onlangs misschien opnieuw gevoegd geweest? Met kalkmortel?

Keon, wij hebben het huis niet zelf gebouwd maar zo aangekocht.

Verf, geen idee wat voor type.

Bezetting, cement gebonden, momenteel ook niets aan te doen.
 

sbss

Lid
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
101
Waarderingsscore
1
Punten
18
art schreef:

En dat zijn massieve muren ? Op welke hoogte van de muren is het vochtig/ pelt de verf af?

is er getest of het lek niet van boven komt, bv het dak?

hoe was de vochtigheid (gemeten) bovenaan de muur tov onderaan de muur?

die hydrofugeproducten zijn op zich best duur en soms moet je tot 2 l /m2 rekenen.

is er een absorptietest van de voegen en de stenen (dmv karstenbuis) gedaan? Wat waren de volumes per seconde of minuut?

 

Klopt, zijn inderdaad massieve muren.
De dakwerker beweert dat het niet van het dak komt en hij heeft hier een super goede reputatie dus die geloof ik.

We spreken over hoogten tot een 5-tal meter, dus opstijgend vocht lijkt mij ook straf, die man die hier op bezoek is geweest heeft gemeten met een toestelletje en daar varieerde de vochtigheid van plaats tot plaats vandaar dat hij ook aanhaalde dat het vocht van buiten komt.

Die test die je aanhaalde heeft hij niet gedaan maar wel water tegen de muur gegooid en dan zie je effectief dat de muur vocht opneemt. In hoeverre dit wetenschappelijk is, dat is een ander verhaal.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Toch vreemd verhaal. 
wat is dan de oorzaak van het vochtprobleem, daar deze opbouw 'klassiek' is in Frankrijk?

iedereen zou dan met een dergelijke steen doorslag moeten hebben. 
Ik moet trouwens nog de eerste dakwerker tegenkomen die zegt dat zijn eigen dak lekt. 
professioneel of niet, maakt niet uit. Het moeten worden getest op een correcte manier, enkel dan kan je een betrouwbare conclusie vormen. Al de rest is discutabel en nietszeggend. 
die 70€/m2, is dat herpleisteren binnenkant met  'vochtbufferende doek', of enkel hydrofuge buiten?
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Spuit water wat langer tegen de muur en kijk dan of geen water naar benenden gaat lopen. Even wat water er tegen is flauwekul.  Wordt het aan de anderekant van de muur ook nat dan heeft hij gelijk.
Zelf ben ik gek op foto's dat praat veel gemakkelijker. 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
sbss,

Kan je eens een foto maken van de buitenzijde van de muren, liefst vanop ca. 1m afstand. Volgens mij werden de voegen met het verkeerde materiaal "bijgewerkt"...
 

sbss

Lid
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
101
Waarderingsscore
1
Punten
18
art zei:
Toch vreemd verhaal. 
wat is dan de oorzaak van het vochtprobleem, daar deze opbouw 'klassiek' is in Frankrijk?

iedereen zou dan met een dergelijke steen doorslag moeten hebben. 
Ik moet trouwens nog de eerste dakwerker tegenkomen die zegt dat zijn eigen dak lekt. 
professioneel of niet, maakt niet uit. Het moeten worden getest op een correcte manier, enkel dan kan je een betrouwbare conclusie vormen. Al de rest is discutabel en nietszeggend. 
die 70€/m2, is dat herpleisteren binnenkant met  'vochtbufferende doek', of enkel hydrofuge buiten?

 

Art,

deze opbouw werd inderdaad meer gebruikt in de streek, met dat verschil dat de "echte" oude huizen muren hebben die 1.5 to 2 keer zo dik zijn.

De dakwerker die is langsgekomen is een kennis en niet de dakwerker die het dak gelegd heeft.
Deze brave man hebben we zelfs niet moeten betalen (behalve een pint in de lokale bar).

Ondertussen zijn er nog andere partijen langs gekomen en toch weer telkens hetzelfde dat naar voor komt.
De muur neemt vocht op en geef het door.

Ondertussen een partij aangesteld die het probleem gaat oplossen, muren impregneren, maar wel aan 'normaal' tarief, 19€/m².

De eerste firma die was langsgekomen had ik sowieso al niet teveel vertrouwen in en is daarna dus gebleken ook.
Binnen een 3tal weken worden de werken uitgevoerd.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
sbss zei:
art zei:
Toch vreemd verhaal. 
wat is dan de oorzaak van het vochtprobleem, daar deze opbouw 'klassiek' is in Frankrijk?

iedereen zou dan met een dergelijke steen doorslag moeten hebben. 
Ik moet trouwens nog de eerste dakwerker tegenkomen die zegt dat zijn eigen dak lekt. 
professioneel of niet, maakt niet uit. Het moeten worden getest op een correcte manier, enkel dan kan je een betrouwbare conclusie vormen. Al de rest is discutabel en nietszeggend. 
die 70€/m2, is dat herpleisteren binnenkant met  'vochtbufferende doek', of enkel hydrofuge buiten?

 

Art,

deze opbouw werd inderdaad meer gebruikt in de streek, met dat verschil dat de "echte" oude huizen muren hebben die 1.5 to 2 keer zo dik zijn.

De dakwerker die is langsgekomen is een kennis en niet de dakwerker die het dak gelegd heeft.
Deze brave man hebben we zelfs niet moeten betalen (behalve een pint in de lokale bar).

Ondertussen zijn er nog andere partijen langs gekomen en toch weer telkens hetzelfde dat naar voor komt.
De muur neemt vocht op en geef het door.

Ondertussen een partij aangesteld die het probleem gaat oplossen, muren impregneren, maar wel aan 'normaal' tarief, 19€/m².

De eerste firma die was langsgekomen had ik sowieso al niet teveel vertrouwen in en is daarna dus gebleken ook.
Binnen een 3tal weken worden de werken uitgevoerd.

Opdat men zou verder denken en zoeken naar de echte oorzaak:

moet iedereen met zo'n muren dan hydrofoberen per definitie ?

neen dus. 
 

sbss

Lid
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
101
Waarderingsscore
1
Punten
18
We zijn ondertussen iets meer als een jaar verder.
De muur is effectief geïmpregneerd geweest en het vochtprobleem is opgelost.

Doordat wij met die probleem te kampen hadden ben ik bij gebouwen met dezelfde opbouw er op beginnen letten en effectief, heel veel gebouwen hebben daar vochtige binnen muren, in een restaurantje zag ik zelfs mos groeien.

Blijkt dat de granieten stenen ok zijn, maar de voegen die gebruikt zijn zijn het probleem.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan